در حال بارگذاری ...

کرمی: بستر اجرای تئاتر اجتماعی فراهم است

شهرام کرمی دبیر جشنواره تئاترشهر ابراز امیدواری کرد بتواند نمایشی را در جشنواره فجر با مضمون اجتماعی به صحنه ببرد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، شهرام کرمی، دبیر جشنواره تئاتر شهر که امور اجرایی جشنواره کودک و نوجوان را نیز به عهده دارد اظهار امیدواری کرد در نیمه دوم سال نمایشی اجرا کند. او گفت: متن «در همسایگی ما خروس می‌خواند» را با گروه تئاتر شایا برای جشنواره آماده می‌کنم. داستان این متن در مورد ارتباط فرزندان یک خانواده با پدرشان است و فاصله نسل‌ها را بیان می‌کند، همچنین موضوع هویت و دنیای جدید و ارتباط آن با گذشته را پیگیری می‌کند. این متن مانند کارهای گذشته من دارای موضوع اجتماعی است.

شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اجراهایی با مضمون اجتماعی عنوان کرد: بستر تئاتر در طول تاریخ با موضوعات اجتماعی پیوند دارد. در طول چند سال اخیر با وجود این که تئاتر گسترش پیدا کرده است، توجه به حوزه اندیشه و موضوعات اجتماعی از یاد رفته و آثاری که به این موضوع می‌پردازند به دلیل محدودیت بودجه و امکانات، کم شده است.

او در ادامه به استقبال کم مخاطبان اشاره کرد و توضیح داد: در فضای حاکم فقط مخاطب مورد توجه قرار می‌گیرد. اما اگر تنها به این فکر کنیم که مخاطب چه چیزی را می‌پسندد، محدود به یک دایره بسته می‌شویم در حالی که آثار اجتماعی محدود به یک دایره نیست و تئاتر به موضوعات فراتر از موضوع روز فکر می‌کند، مانند آثاری که در طول تاریخ از بزرگان نمایشنامه‌نویسی شاهد بوده‌ایم.  متاسفانه مخاطب این روزها از نمایش اجتماعی فقط توقع خنده دارد، اما فراموش نکنیم این ما هستیم که می‌توانیم با اجرای آثار قابل قبول در بستر موضوعات اجتماعی مخاطب را پرورش دهیم.

شهرام کرمی فضا را برای اجرای آثار اجتماعی بسیار مناسب توصیف کرد و افزود: نمایش‌های محمد مساوات، امیررضا کوهستانی، نادر برهانی‌مرند و محسن علیخانی نشان‌دهنده باز بودن فضا برای اجراهایی با موضوع اجتماعی است.

او نمایش‌های فرم‌گرایانه را نیز ضرورت تئاتر دانست و گفت: توجه به فرم نیز باید وجود داشته باشد، نه به این معنا که فرم حاکم شود بلکه این دو باید در کنار هم باشند. 




مطالب مرتبط

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران