در حال بارگذاری ...
حجت‌الاسلام رحیم جعفری دبیر دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان:

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از مصادیق مهم دیپلماسی فرهنگی است

نشست خبری دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با حضور حجت‌اسلام رحیم جعفری دبیر جشنواره، فاتح بادپروا دبیر اجرایی جشنواره و سامان خلیلیان مدیرکانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی صبح امروز برگزار شد.

به گزارش سایت ایران تئاتر: حجت‌الاسلام رحیم جعفری، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را یکی از مصادیق مهم دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: تئاتر خیابانی مریوان امروز یکی از مطالبات جدی و ارزشمند برای ایران و کردستان است و با همت مثلث مردم، مسئولین و هنرمندان این دوره نیز با کیفیت خوبی برگزار می‌شود.

دبیر دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان پیام این دوره جشنواره را صلح و دوستی و محبت به تمام انسان‌های جهان، اعلام کرد و گفت:‌ با توجه به این‌که امسال توسط مقام معظم رهبری، سال همدلی و هم‌زبانی، نام گرفته است، این رویداد می‌تواند پیام رهبری را به تمام دنیا ابلاغ کند، چون هنر نمایش این توان را داردکه زبان مشترک دل‌های پاک مردم جهان باشد.

رحیم جعفری تعداد آثار رسیده به جشنواره را 272 اثر اعلام کرد که در مجموع 37 اثر برای اجرا انتخاب شدند.

او گفت: امسال، در بخش پژوهش که از نهمین دوره، به جشنواره اضافه شده است 110 اثر ارائه شد و از 3 اثر تجلیل می‌شود.

حجت الاسلام جعفری گفت: ‌در بخش پوستر 43 اثر از سراسر ایران به دبیرخانه جشنواره رسید. 5 اثر برگزیده شدند و پوستر اصلی جشنواره که از میان آن‌ها انتخاب شد،کار یک هنرمند کرمانی است و 26 اثر اثر دیگر نیز در بخش جنبی جشنواره به نمایش در می‌آیند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان کردستان ظرفیت تئاتر این استان را بسیار بالا ارزیابی کرد و گفت: سال گذشته 1000 اجرا در سطح استان و 6 اجرا در جشنواره تئاتر فجر داشتیم. جشنواره تئاتر کردی هم که در سقز برگزار می‌شود، وجهه بین‌المللی پیدا کرده‌است.

او افزود: علاقه مردم مریوان به هنر تئاتر مثال زدنی است و به‌دلیل همین علاقه و به همت مسئولین سال گذشته هم‌زمان با جشنواره تئاترخیابانی مریوان پارک «شانو» که در زبان کردی به معنای نمایش است، افتتاح شد و تا امروز دو پارک دیگر به همین نام در سنندج و سقز هم ساخته شده است.

حجت الاسلام رحیم جعفری گفت: نمایش ها در 14 مکان عمومی مثل میادین و پارک‌ها و حتی روستاها اجرا می‌شوند و هر نمایش 3 بار اجرا خواهد شد.

در ادامه این نشست فاتح بادپروا، دبیر اجرایی دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، گفت: در بخش آزاد 22 اثر و در بخش آیینی 7 اثر برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند که تمام آن‌ها برای اولین بار است که اجرا می‌شوند.

او گفت: سامان خلیلیان، فارس باقری و مجید امرایی داوران بخش بازبینی جشنواره بودند و داوری بخش طراحی پوستر به عهده حمیدرضا ذرین، حمید نیکخواه و صلاح علمی‌زاده بود.

بادپروا علاقمندی مردم مریوان را مهم‌ترین دلیل استقبال از جشنواره تئاتر خیابانی مریوان دانست و گفت: این مردم در هر شرایطی از تئاتر حمایت کرده‌اند، حتی در زمان جنگ و بمباران به تماشای نمایش ها رفته‌اند.

او همچنین ثبت جهانی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را اتفاقی ارزشمند دانست و از برگزاری جشن دهه ویژه دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان خبر داد.

بادپروا گفت: به دلیل تقارن با هفته دفاع مقدس دو اثر مرتبط با دفاع مقدس در جشنواره حضور دارند و  نمایش «فرشته ماهی‌ها در خاک» درباره 175 غواص شهید نیز در بخش جنبی جشنواره اجرا می‌شود. 

دبیراجرایی دهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره را به لطف همکاری و حمایت مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، بسیار پربار تر از دوره های گذشته دانست و گفت: چهار نمایش بسیار خوب از کشورهای ایتالیا، اسپانیا، یونان و آذربایجان در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره حضور دارند که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

نمایش «پارادا» به کارگردانی آلدو پاسکوئرو از کشور ایتالیا.

نمایش «ملاقات» کارگروهی از کشور اسپانیا.

نمایش «برزخ» به کارگردانی عبدالله عبدالرحیم‌زاده کار مشترک ایران و یونان.

نمایش «تسرکت» به کارگردانی جیحون داداش‌اف از کشور آذربایجان.

همچنین سه کارگاه آموزشی با حضور داگلاس پیترسون از کشور آمریکا برگزار می‌شود.

فاتح بادپروا گفت:‌داوران اصلی این دوره شیرین بزرگمهر، کوروش نریمانی و نادر بهرامی‌مرند هستند و آثار برگزیده برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر معرفی خواهند شد.

در پایان سامان خلیلیان، مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی از حمایت آثار برگزیده برای اجرای عمومی خبرداد و گفت: دفتر تئاتر خیابانی برای این آثار برنامه ریزی دارد و بنا دارد از آن‌ها حمایت کند تا بعد از جشنواره رها نشوند و بتوانند به صورت رپورتوارهای فصلی در استان‌های خودشان اجرای عمومی داشته باشند.

او همچنین گفت:‌ نمایش خیابانی که از ایتالیا برای شرکت در دهمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به ایران می‌آید، بعد از جشنواره، روز 10مهر در محوطه تئاتر شهر، دو اجرا خواهد داشت.  

دهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از 5 تا 9 مهرماه به دبیری رحیم جعفری در شهر مریوان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران