در حال بارگذاری ...
...

قطب‌الدین صادقی: خلاقیت یعنی تخیل و آزادی

قطب‌الدین صادقی: خلاقیت یعنی تخیل و آزادی

پژوهشگر عرصه تئا‌تر و سینما گفت: بدون تخیل نمی‌توان کاری کرد زیرا آزادی و تخیل دو رکن اصلی در نگارش متون نمایشی و ایده‌هایی است که در نمایش به کار می‌رود.

به گزارش سایت ایران تئا‌تر، کارگاه عملی «از ایده تا اجرا» برای هنرجویان تئا‌تر ۱۶ سال به بالا در مجتمع شهید آوینی برگزار می‌شود.

قطب‌الدین صادقی مدرس این کارگاه ضمن توجه هنرجویان به مسئله ایده‌پردازی در تئا‌تر اظهار کرد: در متن نمایشی که در اختیار دارید سعی کنید تخیلات و اطلاعات خود را اضافه کرده و ایده‌پردازی داشته باشید تا بتوانید به اهداف مد نظر خود دست یابید.

او با بیان این‌که هر هنری بر آمده از تخیل و آزادی است، افزود: تخیل یعنی آن‌طور که می‌بینی، بسازی و از عواطف و احساسات نیز در این زمینه کمک بگیری.

پژوهشگر عرصه تئاترو سینما یادآور شد: بدون تخیل نمی‌توان کاری کرد؛ زیرا آزادی و تخیل دو رکن اصلی در نگارش متون نمایشی و ایده‌هایی است که در نمایش به کار می‌رود.

او با بیان اینکه در هنر آزادی وجود دارد ، گفت: افکار شما متون نمایشی را کامل و هنری‌تر می‌کند و آنچه شما ارائه می‌دهید، از متن اصلی بر‌تر است.

صادقی با تأکید بر این‌که از هر سوژه‌ای در متون خود الهام بگیرید، افزود: بازیگر در حرکات دست مخیل است و باید حرکات دست و بدن متناسب با فضای نمایش باشد.

او اضافه کرد: تکنیک بیان، ادبیات و نحوه حرکات بدن منجر به ایجاد جو عاطفی می‌شود و جوعاطفی فضای کلی نمایش است که بر ما اثر گذاشته است.

پیشکسوت عرصه تئا‌تر قوی کردن متن را متناسب با تعاریف و تخیلات دانست و گفت: اگر تخیل و آزادی نباشد نمی‌توان خلاق بود و در این راستا نباید نگران نظر و داوری دیگران باشیم.

او تأکید کرد: باید عقاید خود را بی‌پرده بیان کنید و تخیل که بهترین رکن کار شماست را به خوبی در کارگردانی و بازیگری خود به کار بگیرید.

صادقی با بیان این‌که هنرمند مستقل و آزاده است، افزود: باید در کار خود اعتماد به نفس داشت و استقلال و شخصیت را در متون، کارگردانی و بازیگری به نمایش گذاشت.

در ادامه هنرجویان به سه گروه چهارنفره تقسیم شدند تا با ویرایش یک متن نمایشی به دلخواه خود، حرکات نمایشی را اجرا کنند.