در حال بارگذاری ...

در چهارمین روز از جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان چه گذشت

در چهارمین روز از بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان، برنامه ‌های متنوعی برگزارشد که شادی را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورد.

به گزارش سایت ایران تئاتر، در چهارمین روز از جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان، نمایش «رینالد روباهه» به کارگردانی هادی شجاعی از بهبهان در سه سانس اجرا شد که سانس نخست آن با استقبال پرشور نوجوانان همراه بود.

با وجود پر شدن سالن تماشاگران علاقمند به این نمایش، به صورت ایستاده و یا نشسته روی پله‌های سالن آماده تماشای نمایش شدند.

این نمایش که بسیار پرانرژی بود تماشاگران را به وجد آورده و با وجود مدت زمان طولانی، نوجوانان مشتقانه تا پایان نمایش را دنبال کرده و در مواقعی با هنرمندان همراهی می‌کردند.

در این نمایش نوجوانان با خنده‌های هنرمندان می‌خندیدند و با دیگر حالات آن‌ها مانند گریه و غم و اندوه، همراه می‌شدند و این مسئله از نگاه آن‌ها به نمایش به خوبی مشهود بود.

تئا‌تر آموزه‌های جامعه را غیرمستقیم به کودک و نوجوان انتقال می‌دهد

در پایان اجرا با اشکان لدنی، بازیگر این نمایش،گفت: کودکی و نوجوانی بهترین زمان برای شکل‌گیری شخصیت است و با تئا‌تر کودک و نوجوان می‌توان آموزه‌های جامعه را به صورت غیرمستقیم به فرد انتقال داد.

نمایش «رینالد روباهه» با چهار ماه تمرین برای نخستین‌ بار از بهبهان در جشنواره تئا‌تر کودک حضور یافته است.

او سطح جشنواره را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: آثار نمایشی که تاکنون در جشنواره دیدیم، بسیار خوب بوده و کار‌ها به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کرده است. استقبال مردم همدان ازتئا‌تر خیلی خوب است.

او با بیان اینکه در شهر بهبهان نیز استقبال از تئا‌تر بسیار خوب است، بیان کرد: فرهنگ‌سازی در هنر تئا‌تر بسیار بالاست و با توجه به اینکه این هنر ترکیبی از همه هنرهاست در اشاعه فرهنگ و پیام‌های آموزشی دخیل است.

«پتروشکا»ی روسی همدانی‌ها را خنداند

نمایش خیابانی عروسکی «پتروشکا» در چهارمین روز جشنواره در محوطه شهید آوینی اجرا شد و لحظات خوشی را برای مردم رقم زد.

این نمایش که در یک قاب و همراه چندین عروسک اجرا شد.دو بازیگر عروسک‌گردانی و نوازندگی این نمایش را نیز بر عهده داشتند.

در ابتدای نمایش محوطه مجتمع شهیدآوینی چندان شلوغ نبود اما این عروسک خارجی به قدری جذاب و شاد بود که در ادامه مخاطبان زیادی را به این نمایش جذب کرد.

کارگردان این نمایش در ادامه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ساز نواخته شده در این نمایش بین‌المللی است افزود: این ساز «کاردی گاردی» نام دارد.

او تصریح کرد: «پتروشکا» به عنوان یک نماد در همه فرهنگ‌ها وجود دارد که در ایران به عنوان «مبارک» شناخته شده است؛ این عروسک به هر فرهنگی که می‌رود تنها نام آن تغییر می‌کند.

الکساندر گرف بیان کرد: «پتروشکا» بچه شلوغ کاری است که چیزی از آداب و رسوم اجتماعی نمی‌داند و به خاطر همین کارهایی که می‌کند با مزه است.

او گفت: این نمایش پیامی ندارد و تنها به مدت ۲۰ دقیقه به دنبال خنداندن بچه‌ها و والدین آنهاست.

کارگردان ۱۷ ساله از نیاز به کار خلاقانه در تئا‌تر کودک گفت

کارگردان ۱۷ ساله نمایش خیابانی گفت: باید به منظور فاصله گرفتن از موضوعات تکراری در جشنواره، تحول همراه با خلاقیت کارگردانان و بازیگران کودک صورت گیرد.

محمدرضا آگاه با بیان اینکه در نمایش خیابانی «بچه‌های کار» نگاه ویژه‌ای به کودکان کار شده است، اظهار کرد: به نظر برخی پرداختن به کودکان کار و کار کردن برای این قشر موضوعی کلیشه‌ای است که خیلی‌ها به آن پرداخته‌اند.

او ادامه داد: اما این نمایش خیابانی از زاویه دید قوی و جدید به این موضوع نگاه می‌کند و این بخاطر تک بازیگر بودن کودکی خردسال در نمایش و نشان دادن یک کودک کار است.

کارگردان نمایش خیابانی «بچه‌های کار» با بیان اینکه بزرگتر‌ها همیشه یک سری مسائل را به کودکان خود گوشزد می‌کنند و راه را نشان می‌دهند و گاهی یکسری چیز‌ها را به کودکان تحمیل می‌کنند، گفت: در این کار یک کودک خردسال به بزرگسالان مسائلی را یادآوری می‌کند که خیلی راحت آن را به فراموشی سپرده‌اند.

او ادامه داد: به نظر من باید به منظور فاصله گرفتن از موضوعات تکراری در جشنواره، تحول همراه با خلاقیت کارگردانان و بازیگران کودک صورت گیرد.

آگاه، که ۱۷ سال بیشتر ندارد و با نمایش خیابانی ۲۰ دقیقه‌ای از سنقر در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان شرکت کرده، گفت: کودک امروز دانا‌تر و باهوش‌تر از کودکان نسل‌های قبل از خود است، پس باید دنبال موضوعاتی برویم تا به بچه‌های امروز یاد دهیم که از پس مشکلات زندگی آینده برآیند.

کارگردان و نویسنده نمایش خیابانی «بچه‌های کار» با بیان اینکه مخاطب‌شناسی ۱۰۰ درصد جایگاه خود را در جشنواره تئا‌تر کودک پیدا کرده، ادامه داد: همدان علاوه بر داشتن مخاطب بسیاری بخصوص در بخش خیابانی، از پتانسیل بالای نیز برای تئا‌تر کودک نوجوان برخوردار است.

او با اشاره به شعار جشنواره امسال با عنوان «کودکان امروز، تماشاگران خلاق» گفت: این شعار بر اساس نیاز کودک امروز که‌‌ همان خلاقیت است انتخاب شده، زیرا کودک امروز بسیار باهوش است و می‌تواند حتی در سنین خردسالی از نمایش دریافت خوبی داشته باشد.

نمایش «گل پری» در ملایر به صحنه رفت

نمایش «گل پری» در بخش ویژه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان در ملایر به روی صحنه رفت.

نمایش «گل پری» کاری از گروه نمایشی صحنه همدان به عنوان نمایش جنبی بخش ویژه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان در مرکز آموزش هنر ملایر روی صحنه رفت.

در این نمایش سعی شده موضوع حسادت و بدی‌های آن را دنبال کرده و به صورت شاد و آموزنده، بچه‌ها و بزرگتر‌ها را نسبت به عواقب حسادت آگاه کنیم.

»گل پری» روایت یک قصه قدیمی و پیرامون مادری است که ۶ پسر دارد و در آرزوی داشتن دختری است. هوویش به او حسادت می‌کند و باعث می‌شود پسرانش از خانه فراری شوند، در ادامه دختری به نام گل‌پری به دنیا می‌آید و به سراغ برادرانش می‌رود و ...

بازیگران این نمایش، حامد ترابی، ندا هادیان، پدرام معصومی و فاطیما پورقاسمی هستند، پدرام معصومی دستیار کارگردان این نمایش است، نور و صدا بر عهده مهدی رضایی‌منش، طراحی و ساخت عروسک با طیبه آنجدانی و آهنگسازی نیز برعهده رضا عباسی است.

نمایش «باز باران» در نهاوند اجرا شد

محمود مصباح رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند از اجرای نمایش «باز باران» در بخش جنبی جشنواره بیست و دوم در نهاوند خبرداد.

همزمان با بیست‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان نمایش «باز باران» در سالن اندیشه مجتمع امام خمینی (ره) شهرستان نهاوند اجرا می‌شود.این نمایش در پنج سانس و با هماهنگی‌های انجام شده با مدارس برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود که با استقبال خوبی مواجه شده است.

کارگردان این نمایش، مهدی روزبهانی و نویسنده آن محمد عسگری است. پیام این تئا‌تر به کودکان اتحاد و همبستگی برای حل مشکلات است.

موضوع نمایش در رابطه با یک‌ دشت است که در آنجا باران نمی‌بارد، حیوانات جنگل تصمیم می‌گیرند پیش درخت جادوگر بروند و برای رفع این مشکل از درخت جادوگر وردی بگیرند، در بین راه اژد‌ها اجازه این کار را به آن‌ها نمی‌دهد لاک‌پشت ورد را از درخت جادوگر می‌گیرد و روی کاغذ می‌نویسد و ‌‌با اژد‌ها درگیر می‌شود لاک‌پشت ورد را به دوستانش می‌دهد و آن‌ها با هم ورد را می‌خوانند و در آن دشت دوباره باران می‌بارد.




مطالب مرتبط

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

نظرات کاربران