در حال بارگذاری ...

ناصر تقوایی: تئاتر زنده‌ترین هنر ایران است

ناصر تقوایی کارگردان مطرح سینما معتقد است سینما و موسیقی سال‌هاست درجا می‌زنند اما تئاتر، زنده‌ترین و فعال‌ترین هنر ایران است.

به گزارش سایت ایران تئاتر، شب گذشته 11 آبان، آیین افتتاح نمایش «برنارد مرده است» به کارگردانی علی سرابی با حضور ناصر تقوایی و هنرمندان دیگر تئاتر و سینما در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

مسعود فروتن که اجرای این مراسم را برعهده داشت، درباره تقوایی گفت:‌ ناصر تقوایی با فیلم دایی‌جان ناپلئون، همه ما را با تلویزیون آشنا کرد. او زبان تصویر تلویزیون را خوب می‌دانست و به گمان من، هیچ کس نتوانسته‌ است سریالی به زیبایی دایی‌جان ناپلئون بسازد.

پس از صحبت‌های فروتن، علی سرابی که برای اولین بار، در مقام کارگردان حاضر شده است، ضمن تشکر از حضور هنرمندان در این مراسم، درباره نمایش توضیح داد: 7 سال پیش رمانی با عنوان گرگ‌ها مطالعه کردم و همان موقع متوجه شدم که این رمان، قابلیت نمایشی شدن دارد. داستان‌هایی که تعلیق زیاد دارند، به سلیقه شخصی من نزدیک است.

سرابی افزود: اولین ویژگی‌ای که یک نمایش باید داشته باشد، سرگرمی است یعنی بتواند مخاطب را سرگرم کند.

سپس ناصر تقوایی کارگردان برجسته سینما گفت: خوشحالم که این‌جا و در کنار شما هستم. بعد از انقلاب که خود معیاری برای سنجش شده است، تئاتر زنده‌ترین و فعال‌ترین هنر ایران است. ما در موسیقی و سینما درجا زده‌ایم اما تئاتر زنده است.

تقوایی ادامه داد: سال‌هاست که انتظار دارم تئاتر بتواند جای بزرگتری داشته باشد. نمایش‌هایی با این همه زحمت چرا باید فقط در تهران اجرا شوند؟ در شهرستان‌ها نیز مخاطب تئاتر کم نیست و ما باید مخاطبان‌مان را افزایش دهیم.

کارگردان فیلم‌های «ناخدا خورشید» و «کاغذ بی خط»‌ بیان کرد: من هیچ مخالفتی با استفاده از متن‌های ترجمه شده ندارم و همه ما با نمونه‌های هنری غیرایرانی رشد کرده‌ایم اما از بچه‌های تئاتر خواهش می‌کنم مبنای ترجمه را براین بگذارند که فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را گسترش دهند. متن‌های ایرانی معادل همان متون خارجی تولید کنند.

او ضمن بیان اینکه سینما راه خود را به کشورهای دیگر پیدا کرده، گفت: تئاتر به شکل ایرانی اصیل، به جایی رسیده که قابل گسترش است. سینمای ما راه خود را باز کرده، چرا تئاتر نتواند؟ البته تئاتر به دلیل اختلاف زبان شرایط سخت‌تری دارد اما همانطور که ما تئاترهای کشورهای دیگر را می‌بینیم، آن‌ها هم می‌توانند تئاترهای ما را تماشا کنند.

ناصر تقوایی عنوان کرد: همیشه کم‌وکاستی‌های سینما در گریم، طراحی لباس و مخصوصا بازیگری را هنرمندان تئاتر پر می‌کردند. بسیاری از کارهای سنگین تصویری توسط بچه‌های تئاتر ساخته شده‌اند اما تاسف من از این است که این حضور روزبه روز کمتر می‌شود.

در بخش دیگری به دلیل عدم حضور مجید سرسنگی، دریابندی مدیر اجرایی تماشاخانه ایرانشهر به جای او سخن گفت.

در پایان ناصر تقوایی به همراه همسرش مرضیه وفامهر زنگ افتتاح نمایش را به صدا در‌آوردند.

در این مراسم رضا بابک، حسین پاکدل، محسن حسینی، فردین خلعتبری، جواد روشن، نوید محمدزاده، هانا کامکار، شیرین یزدان‌بخش، لوون هفتوان، بهزاد خداویسی، علی‌اصغر شهبازی و ... حضور داشتند.

نمایش «برنارد مرده است»‌ نوشته مشهود محسنیان و کارگردانی علی سرابی با بازی مرتضی اسماعیل‌کاشی، بهناز جعفری، مارال بنی‌آدم، علی سرابی و عاطفه رضوی هر شب ساعت 20 در سالن استاد ناظرزاده تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.




مطالب مرتبط

توضیحات اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره «نمایش آن سوی آینه»:

از اجرای نمایشی تازه به کارگردانی علی سرابی استقبال می‌کنیم
توضیحات اداره‌کل هنرهای نمایشی درباره «نمایش آن سوی آینه»:

از اجرای نمایشی تازه به کارگردانی علی سرابی استقبال می‌کنیم

بنا بر اعلام اداره‌کل هنرهای نمایشی، علی سرابی، بازیگر و کارگردان خوش‌ذوق و کاربلد کشورمان، هیچ‌گونه مشکل و مانعی برای به صحنه بردن اثری تازه روی صحنه ندارد و بلکه مدیریت تئاتر کشور، مشتاق حضور هرچه بیشتر این هنرمند در عرصه هنرهای نمایشی است.

|

نظرات کاربران