در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی: برای اجرای آثار مشابه «فصل وصل» باید مکانی ثابت درنظر گرفت

تلطیف فضای نمایش با حضور شخصیت های زن

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تماشای «فصل وصل» تأکید کرد در طول داستان این نمایش جنبه حماسی در چهار دوره تاریخی برجسته شده و همچنین حضور شخصیت های خانم فضای کار را تلطیف کرده است.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، شهرام کرمی کارگردان و نویسنده تئاتر، پس از تماشای نمایش «فصل وصل» گفت: این نمایش به کارگردانی سعید اسماعیلی یک تئاتر گروهی در ژانر تئاتر مردمی است که در یک دهه اخیر در کشور ما مرسوم شده و برای مردم در فضای باز اجرا می شود.

 

او ادامه داد: این نوع تئاتر در حال حاضر شناخته شده است و تعداد انبوهی از مخاطبان به دیدن آن می روند و گه گاه یک شب اجرای این نمایش به اندازه اجرای کل یک تئاتر در کشورمان مخاطب دارد که این اتفاق خوبی است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره ویژگی های «فصل وصل» عنوان کرد: این نمایش با شیوه های مختلف اجرایی، پخش فیلم و اسلاید، استفاده از فضای محیطی و جلوه های ویژه بصری روایتگر چند دوره تاریخی است که مضمون مشترک تمام آن ها نیاز انسان به عدالت، قیام، مبارزه و خداست. در نهایت وقایع و قیام انقلاب اسلامی تا اتصال به رزمندگان مدافع حرم روایت می شود. این نوعی ارائه الگو برای بیان ارزش تلاش شهداست.

 

کرمی افزود: در طول داستان جنبه حماسی چهار دوره تاریخی برجسته و نمایش تأثیرگذاری خلق شده است که مخاطبان با آن ارتباط خوبی برقرار می کنند. وقایع تاریخی در این نمایش با زبان و گفتار ساده بیان می شوند که برای مخاطب قابل درک هستند.

 

او یادآور شد: اتفاق خوب دیگر در این نمایش که در دیگر نمایش ها کمتر شاهد آن بودیم، حضور شخصیت های خانم است که فضای کار را تلطیف کرده است. در تمام دوره های تاریخی همیشه زنانی در صدراسلام و دفاع مقدس حضور داشتند اما در قاعده ای نانوشته نقش زنان در این نمایش ها کمرنگ بود. بنابراین؛ وجود شخصیت های زن مبارز که در تاریخ اسلام دخیل هستند، فضای خوب و با احساسی به نمایش داده است.

 

این نویسنده و کارگردان به برشمردن دیگر نقاط مثبت این نمایش پرداخت و گفت: «فصل وصل» به چند شخصیت در دوره مقاومت می پردازد و مهم تر آنکه فصل های جالبی را برای مخاطب انتخاب می کند. به عنوان مثال فصلی از نمایش به آفت هایی که جوامع مسلمان درگیر آن هستند می پردازد. پرداختن به شهید جهان آرا و احمد متوسلیان به عنوان قهرمانان فتح خرمشهر خیلی خوب است؛ چون تا پیش از این وقایع به صورت کلی بیان می شد و شخصیت های خاصی را نمی دیدیم و کمتر شاهد شخصیت پردازی فردی بودیم.

 

کرمی با اشاره به اینکه نکته قابل توجه در این نمایش استقبال مخاطبان مردمی است، افزود: طی چند سال اخیر این نوع اجرای نمایش گسترش پیدا کرده و صاحب هویت شده است و در حال حاضر چند گروه داریم که به این شیوه کار می کنند.

 

او در پایان با ارائه پیشنهادی برای برگزاری این نوع نمایش های محیطی گفت: شاید ضرورت داشته باشد که به تدریج مکانی برای اجرای این نوع اثر هنری در نظر بگیریم تا تبدیل به پایگاهی برای حضور مردم شود.

 

«فصل وصل» تولید مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی؛ مُهنا به تهیه کنندگی علیرضا کوهفر، کارگردانی سعید اسماعیلی و روایت رسالت بوذری هر شب تا پایان ماه مبارک رمضان ساعت 21 در باغ موزه دفاع مقدس روی صحنه می رود و تماشای آن برای عموم رایگان است. علاقمندان از طریق تماس با شماره تلفن ۸۸۹۶۱۳۳۷ می توانند بلیت رزرو کنند.

 




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران