در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با شاهین چگینی :

با آغاز به کار انجمن صنفی تماشاخانه‌های خصوصی، حمایت های دولت مدون می‌شود

شاهین چگینی از شرایط ثبت انجمن صنفی تماشاخانه‌دارهای خصوصی و دست‌آوردها و برنامه‌های آتی این انجمن می‌گوید

به گزارش ایران تئاتر ، شاهین چگینی؛ مدیر تماشاخانه استاد مشایخی درباره شرایط امروز تئاتر ایران و مخصوصا شرایط تماشاخانه‌های خصوصی، گفت: سال گذشته شرایط ما بسیار بد بود و در سال جاری نه تنها مشکلات ما کمتر نشده که می‌توان گفت مسائلمان بیشتر هم شده است. یکی از مهمترین دلایل این اتفاق، زیاد شدن تعداد تماشاخانه‌های خصوصی است. این اتفاق، به ذات مثبت است اما به هر حال تاثیر خود را در زمینه جذب مخاطب می‌گذارد. شرایط مالی تماشاخانه‌ها نیز بهتر نشده است و ما با مشکلات مالی درگیر هستیم. منتظر هستیم این مشکلات از سوی متولی نمایش؛ یعنی مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد سر و سامان بگیرد که البته قرار است اتفاق‌های خوبی در این زمینه بیفتد. انجمن صنفی تماشاخانه‌دارهای خصوصی پس از گذشتن حدود یک سال در شرف تاسیس است.

وی در ادامه افزود: ما بسیاری از مسائل را به پس از شکل‌گیری انجمن موکول کرده‌ایم تا بتوانیم برخی از مطالباتمان را از طریق صنف پیگیری کنیم. همچنین از سوی مرکز هنرهای نمایشی به ما قول داده شده است به تماشاخانه‌های خصوصی کمک مالی شود. البته این بخش نیز پس از تشکیل صنف و از طریق آن انجام می‌شود درنتیجه از میزان بودجه شرایط دریافت آن، هنوز مشخص نیست. در این صورت شرایط متفاوت می‌شود و از فشاری که بر روی تماشاخانه‌ها و به تبع آن بر دوش اهالی تئاتر است، کاسته می‌شود.

چگینی که مسئول پیگیری پرونده راه‌اندازی صنف تماشاخانه‌دارهای خصوصی نیز هست درمورد شرایط پیشروی این پرونده، گفت: اساس‌نامه تنظیم شده است. باید دو بار در روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی منتشر می‌کردیم که نوبت نخست آن را اردیبهشت‌ماه منتشر کردیم و از افرادی که در سطح شهر تماشاخانه دارند و با شرایط اساسنامه منطبق هستند، دعوت کردیم، اعلام حضور کنند تا ما دعوت‌نامه مرحله دوم را برایشان بفرستیم و مدارکشان را دریافت کنیم اما پیش از آنکه مرحله دوم را انجام دهیم، از آنجا که صنف ما قرار است در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت شود، باید آنها اساس‌نامه را بررسی و تصویب کنند. زمانی‌که این اساس‌نامه مورد تایید این وزارتخانه قرار گرفت، در مرحله بعد باید آگهی مرحله دوم یعنی تشکیل مجمع را به روزنامه‌ها بدهیم. ظرف یک یا دو روز آینده، آگهی مرحله دوم را به روزنامه می‌دهیم تا نهایتا تا روز شنبه؛ سی‌ام مردادماه آگهی منتشر شود. 20 روز بعد از انتشار آگهی، مجمع که در آن نماینده وزارت کار نیز حضور خواهد یافت را برگزار می‌کنیم این مجمع اواسط شهریورماه برگزار می‌شود. اساس‌نامه در مجمع عمومی به رای گذاشته می‌شود و در همان مجمع، اعضای هیات مدیره نیز مشخص می‌شوند.

مدیر تماشاخانه استاد مشایخی دلیل طولانی شدن پروسه تشکیل انجمن صنفی را توضیح داد: در چند بند اساس‌نامه کمی با وزارت کار اختلاف داشتیم که خوشبختانه این مشکل حل شد. طبق قوانین وزارت کار، هر تشکلی که قرار است در این وزارتخانه ثبت شود، باید حداقل 10 عضو داشته باشد و ما 10 عضومان که هفت تماشاخانه؛ باران، فانوس، موج نو، مشایخی، ارغنون، همای سعادت و بازیگاه، از تهران و سه تماشاخانه از شهرستان، هستند را ثبت کردیم. این تماشاخانه‌ها مجوزهای لازم برای تاسیس سالن تئاتر را دارند البته در مراحل بعدی، سایر تماشاخانه‌ها نیز می‌توانند به این انجمن اضافه می‌شوند و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. اما برای اینکه تعداد اعضای بیشتری بتوانند در مجمع شرکت کنند و رای‌گیری گسترده‌تری را داشته باشیم، با وزارت کار تفاهم کردیم تا برخی تماشاخانه‌ها نیز پیش از برگزاری مجمع عمومی به ما بپیوندند.

وی در ادامه افزود: ما تماشاخانه‌های فعالی داریم که هنوز مجوزهای نهایی شان را از ثبت شرکت‌ها نگرفته‌اند اما تاییدیه فنی و هنری آنها از سوی وزارت ارشاد محرز است یعنی مرکز هنرهای نمایشی آنها را تایید کرده است و به آنها پروانه نمایش می‌دهد. تلاش کردیم بتوانیم آنها را نیز در مرحله اول به عنوان عضو بپذیریم. این اتفاق افتاد؛ نامه‌ای تنظیم شد و وزارت ارشاد آن را برای وزارت کار فرستاد و 23 تماشاخانه را معرفی کرد. الان تعداد اعضای ما به 23 تماشاخانه‌دار، 20 تماشاخانه در تهران و سه تماشاخانه در شهرستان رسیده است که با این تعداد، اواسط شهریورماه مجمع عمومی انجمن صنفی تماشاخانه‌دارهای خصوصی برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران