در حال بارگذاری ...
گزارش اولین روز جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک

حضور سفیران چک و هلند در جشنواره نمایش عروسکی

نخستین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «نمایش عروسکی تهران-مبارک» دوشنبه ۱ شهریور با حضور مدیران، هنرمندان، خانواده‌ها و علاقه‌مندان در محوطه تئاترشهر برپا شد.

به گزارش ایران تئاتر، شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «نمایش عروسکی تهران-مبارک» پس از شادپیمایی از تالار وحدت تا تئاترشهر به طور رسمی توسط مرضیه برومند دبیر این رویداد هنری، آغاز به کار کرد و اجراها طبق جدول در سالن‌های تعیین شده به صحنه رفتند.

 

استقبال مخاطبان از روز نخست جشنواره

 

با توجه به روز نخست جشنواره از سوی مخاطبان استقبال خوبی از نمایش‌ها شد این حضور به حدی بود که ایدویا مارتینز دبیر جدید یونیما، طی سخنانی این حرکت را تحسین کرد و افزود: تاکنون در هیچ کجای دنیا افتتاحیه‌ای به این شلوغی ندیده بودم و استقبال خوبی توسط عموم مردم از نمایش‌های عروسکی صورت گرفته است.

 

سفیران هلند و چک در تئاترشهر

 

سفیر دو کشور هلند و چک نیز در با حضور در مجموعه تئاترشهر به تماشای  دو نمایش «نویسنده» نوشته اولریک کواد به کارگردانی جو استروگرومن در تالار اصلی از کشور هلند و «فلوت سحرآمیز» کاری از نوری ساوا در تالار چهارسو از کشو چک نشستند. سپس دیداری با دبیر جشنواره داشتند و در جریان روند برپایی این رویداد قرار گرفتند.

 

تالار چهارسو میزبان هنرمندان بود

 

نمایش «فلوت سحرآمیز» کار کشور چک در دو سانس 17:30 و 19:30 اجرا شد و در یک اجرا میزبان مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی بود. همچنین حمید جبلی و بهرام شاه‌محمدلو از مخاطبان این اثر بودند.

 

فروش بلیت جشنواره ادامه دارد

 

فروش بلیت‌های نمایش‌های صحنه‌ای در مجموعه تئاترشهر، تالار هنر، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تالار محراب، تالار فردوسی و خانه هنرمندان همچنان توسط سایت تیوال به فروش می‌رسد و علاقه‌مندان می‌توانند بلیت نمایش‌های موردنظر را از این سایت تهیه کنند.

 

برنده جایزه نوبل ادبیات موضوع نمایش کشور هلند

 

نمایش «نویسنده» به نویسندگی اولریک کواد و به کارگردانی جو استروگرومن در تالاراصلی تئاترشهر با استقبال خوبی مواجه شد. این اثر با طراحی سه عروسک به بخشی از زندگی کنوت هامسون نویسنده اهل نروژ که جایزه نوبل ادبیات را در سال 1920 میلادی گرفت می‌‌پرداخت. این نویسنده به کار روزنامه‌نگاری نیز مشغول بود. این نمایش از مسوولیت روزنامه‌نگاران و نویسندگان در دوران جنگ سخن می‌گوید. هامسون طرفدار هیتلر و عضو حزب نازی بود. به همین دلیل در جنگ‌های جهانی اول و دوم از آلمان نازی حمایت می‌کرد. او نویسنده بزرگی بود ولی افرادی که به او افتخار می‌کردند در مراسم خاکسپاری او حاضر نشدند چون نمی‌خواستند به جنازه یک نازی احترام بگذارند. این اثر امروز سه‌شنبه 2 شهریور نیز میزبان مخاطب است. 

 

حمیدرضا اردلان، اتابک نادری، مهرداد رایانی‌مخصوص، محمدحسین ناصربخت، ارمغان بهداروند، پوپک عظیم‌پور، سامان خلیلیان، بابک محمدی و بهرام شاه‌محمدلو از جمله هنرمندان حاضر در این رویداد به شمار می‌آیند.

 

چهارسو و مخاطبانی که طاقت نداشتند

سالن چهارسو دوشنبه؛ یکم شهریورماه و همزمان با روز نخست شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران‌مبارک، سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر در دو نوبت،۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰میزبان نمایش «فلوت‌زن سحرآمیز» اثر کشور چک، نوشته نوری ساوا و با کارگردانی تانا اشلوا بود. این نمایش بی کلام چهار اپیزودی تنها یک بازیگر داشت و نوری ساوا، تک بازیگر، عروسک‌گردان و طراح عروسک این نمایش بود.

از آنجا که اجرای نخست «فلوت‌زن سحرآمیز» با مراسم افتتاحیه جشنواره تئاتر عروسکی و کارناوال این جشنواره همراه بود؛ چند صندلی خالی در سالن به چشم می‌آمد اما در زمان اجرای دوم، نه تنها تمام سالن پر بود بلکه بسیاری از مخاطبان ناچار شده بودند روی زمین بنشینند.

این اجرا با اتفاق جالبی همراه بود؛ نمایش «فلوت‌زن سحرآمیز» از چهار اپیزود تشکیل شده است که داستان اصلی در اپیزود نخست به‌صورت کامل اجرا می‌شود. درنتیجه در اجرای نخست، زمانی‌که چراغ سالن خاموش شد تا اپیزود دوم آغاز شود، مخاطبان گروه اجرایی را تشویق کردند و قصد داشتند از سالن خارج شوند.

نوری ساوا ناچار شد به روی صحنه بیاید و برای مخاطبان توضیح دهد نمایش سه اپیزود دیگر نیز دارد و برای تشریح این اجرا گفت: «نمایش 50 دقیقه است و الان 30 دقیقه آن گذشته است، من برای اجرای نمایشی 50 دقیقه‌ای پول گرفته‌ام و باید نمایش را تا انتها اجرا کنم!» درنتیجه این اتفاق، نوری ساوا در ابتدای اجرای دوم، برای مخاطبان توضیح داد که نمایش از چهار اپیزود تشکیل شده است و درنتیجه اجرای دوم، با خوبی و خوشی و بدون توقف در میانه نمایش برای توضیح دادن شرایط، اجرا شد.

 

دیدار استاد و شاگرد، پس از سال‌ها دوری در پلاتو اجرا

نمایش «پهلوان کچل عاشق می شود» نوشته احمدرضا رضوانی و با بازی سارا جمالی، دوشنبه یکم شهریورماه ساعت 16:30 و به مدت 45 دقیقه در پلاتو اجرای تئاتر شهر اجرا شد.

«پهلوان کچل عاشق می‌شود» که برای اجرای آن از تکنیک خیمه‌شب‌بازی استفاه شده است در آن داستان پهلوان سنتی ایرانیان گفته می شد که عاشق شده است.

سالن پلاتو اجرا نیز از عناصر غافل‌گیرکننده بری نبود؛ پس از اتمام اجرای این نمایش، یکی از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که سال‌ها از کانون دور مانده بود، مربی دوران کودکی‌اش را دید و او را در آغوش گرفت.

 

 مخاطبی که آداب تئاتر دیدن را نمی‌دانست

سالن گلستان کانون پرورش فکری کودان و نوجوانان در روز نخست شانزدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران‌مبارک در دو نوبت، 18 و 20:15 میزبان نمایش مختص کودک «ویزویزی و قیرمیزی» اثر علی برنون از شهر تبریز شد. این نمایش نیز با استقبال گسترده مادران، پدران و کودکان بود. سالن نسبتا بزرگ کانون ظرفیتش کامل شده بود. نمایش با آواز ترکی زنبور پسری آغاز شد.و بچه ها در همان ابتدا از زنبور استقبال کردند و همراه با پدر مادرهایشان با زنبور همراه شدند.

البته این اجرا نیز با حاشیه‌هایی همراه شده بود. از یک‌سو بچه‌ها با چیپس و پفک به سالن وارد شده بودند که چندان اتفاق خوبی نیست. می‌توان از فرصت جشنواره‌ها استفاده کرد و به کودکان آموزش داد که نباید در سالن تئاتر تنقلات خورد.

اما اتفاقی که شاید بتوان از آن به‌عنوان بدترین اتفاق در روز نخست جشنواره نام برد، صحبت کردن یکی از مخاطبان بزرگ‌سال با تلفن همراه در زمان اجرای نمایش و گذشتن او در همین شرایط از مقابل تماشاگران و خروجش از سالن باشد!

 

نویسنده سه نمایشنامه جشنواره تئاتر عروسکی صحنه را تجربه کرد

اما سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان در روز نخست جشنواره، در دو نوبت؛ 17 و 19 میزبان نمایش «نقل ضامن» نوشته مهدی صالحیار و با کارگردانی نقی یحیایی از شهر مرند شد. این نمایش 15 دقیقه‌ای که قرار بود در بخش فضای باز روی صحنه رود، به سالن استاد انتظامی منتقل شد تا مهدی صالح‌یار؛ نمایشنامه‌نویس «نقل ضامن» که با سه متن و یک کارگردانی، پرکارترین هنرمند این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی است، یک اجرای صحنه‌ای را نیز در مقام نویسنده تجربه کند.

با توجه به اینکه روز نخست جشنواره تئاتر عروسکی با اتفاق‌هایی همچون افتتاح این جشنواره همراه بود، این نمایش نیز از استقبال مناسبی در سالن استاد انتظامی همراه شد.

 

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «نمایش عروسکی تهران-مبارک» تا شنبه 6 شهریور ادامه دارد. 




مطالب مرتبط

هم‌زمان با سالروز 52 سالگی مرکز تئاتر کانون

اجرای نمایش «قورباغه و غریبه» آغاز شد
هم‌زمان با سالروز 52 سالگی مرکز تئاتر کانون

اجرای نمایش «قورباغه و غریبه» آغاز شد

سالروز تاسیس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، با حضور عادل بزدوده، جمعی از هنرمندان، کودکان و نوجوانان و والدین بچه‌ها و آغاز اجرای نمایش «قورباغه و غریبه» گرامی داشته شد.

|

نظرات کاربران