در حال بارگذاری ...
در سمینار تخصصی نور و ماشینری در تئاتر عنوان شد

فاصله نابغه خلاق و صنعتگر کم شود

عصر سه شنبه ۹ شهریور ماه جاری سمینار تخصصی نور و ماشینری در تئاتر در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر ، در این سمینار که توسط گروه مهندسی آوید الکترونیک آریا برگزار شد، اریک میچو و رافائل  جانسنز نشست‌های تخصصی ماشینری و نورپردازی را برگزار کردند و مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به ارائه سخنانی در این خصوص پرداخت.

شفیعی در این سمینار گفت: با پیدایش ماشینیسم و تمدن صنعتی  از اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ، نبوغ هنری به جریان صنعتی که با بازار رابطه بیشتری داشت و نیازهای جامعه را می‌شناخت، احساس نیاز کرد. درحالی‌که جریان صنعتی تولید انبوه داشت و بر مبنای اتفاقات علمی _و نه خلاقیت هنری_ شکل می‌گرفت، اما همچنان با جریان هنری فاصله داشت تا اینکه هماهنگی بیشتری بین جریان هنری و جریان صنعتی رخ داد و صنعت دانان به فرآیند تولید تئاتر کمک کردند.

این اعتقاد وجود داشت که برای ساختن تمدنی والا، هنرمندی و صنعتگری و فن دانی در هم آمیخته شوند و خلاقیت هنری در خدمت مسایل کاربردی زندگی بشر قرار گیرد.

وی نقش تکنولوژی و حوزه صنعت را در تئاتر بسیار مهم دانست و تصریح کرد:  تئاتر ما برای توسعه و رسیدن به دنیای معاصر و وارد شدن به جریان رقابت در تولید اثر هنری نیازمند این است که تکنولوژی را بشناسد و فاصله‌اش را با دنیای صنعت و تکنولوژی کمتر کند.

شفیعی ادامه داد:‌ به‌عنوان یک تئاتری نسبت به ورود تکنولوژی به دنیای هنر احساس نیاز می کنم .

مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تشکر از برگزارکنندگان مراسم خاطرنشان کرد: خواهشم این است که همه اتفاقات در تئاتر شهر و اداره کل هنرهای نمایشی نیفتد، بلکه بسیاری از بخش‌های دیگر هنر نیز نسبت به تکنولوژی احساس نیاز می‌کنند. شما با یک بازار انبوه از جریان خصوصی و جریان دولتی تئاتر و دیگر شاخه‌های هنری در تهران و شهرستان‌ها مواجه هستید. فقط کافی است که اطلاعات بیشتر و کامل‌تری در اختیارشان قرار بدهید و آن‌ها دسترسی‌های راحت‌تری به فعالیت‌های شما داشته باشند. مطمئن هستم در این صورت در کوتاه‌مدت می‌توانیم ارتباط‌های خوبی داشته باشیم تا به یک نفع دو سویه برسیم.

هم‌چنین در این سمینار دو نشست تخصصی ماشینری تئاتر توسط اریک میچو از کمپانی سراپید و سیستم نورپردازی در تئاتر توسط رافائل  جانسنز از کمپانی ADB برگزار شد.

اریک میچو در این نشست تکنولوژی صحنه را قابلیتی دانست که هر سطحی را به سطح و ارتفاعی که مدنظرمان است، بالاتر یا پایین‌تر ببرد. وی در این نشست سیستم‌های مختلف ماشینری را معرفی و با یکدیگر مقایسه کرد.

هم‌چنین در نشست نور در این سمینار رافائل جانسنز به این اشاره کرد که نورپردازی در استودیوهای تلویزیونی با سالن‌های تئاتر تفاوت دارد. وی گفت: در استودیو با یک‌چشم که دوربین است، مواجه هستیم اما در تئاتر با دو چشم بیننده سروکار داریم و مسلما با توجه به هر موقعیتی نورپردازی متفاوتی خواهیم داشت و اینکه چه نوع سیستم نورپردازی داریم، بستگی دارد به اینکه از چه سیستم ماشینری استفاده‌شده باشد.

در این سمینار مدیر دفتر طرحهای عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، حمعی از کارشناسان این دفتر و تکنسینهای فنی تالارهای نمایشی حضور داشتند.

 

عکس از پریسا خسرو شاهین




مطالب مرتبط

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

محمود سالاری: تعمیرات ساختمان تئاتر شهر به‌زودی آغاز می‌شود
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

محمود سالاری: تعمیرات ساختمان تئاتر شهر به‌زودی آغاز می‌شود

محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن توضیح درباره اولویت‌های عمرانی این معاونت از آغاز تعمیرات ساختمان تئاتر شهر و نیز از بهسازی تالارهای سنگلج و هنر خبر داد.  

|

در قالب بخش سمینار جشنواره آیینی و سنتی

چهره‌های مطرح تئاتر جهان از خاستگاه نمایش آیینی و چالش هوش مصنوعی گفتند
در قالب بخش سمینار جشنواره آیینی و سنتی

چهره‌های مطرح تئاتر جهان از خاستگاه نمایش آیینی و چالش هوش مصنوعی گفتند

ریچارد شکنر و ماروین کارلسن دو چهره مطرح تئاتر جهان در قالب بخش سمینار بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به ارائه نقطه نظرات خود درباره خاستگاه تئاتر و نمایش آیینی پرداختند.

|

نظرات کاربران