در حال بارگذاری ...
افزوده شدن 14 سالن نمایشی

جشنواره «تئاترشهر » حرفه‌ای‌تر می‌شود

نشست خبری پنجمین جشنواره «تئاترشهر» دوشنبه ۱۵ شهریور در سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، این نشست با حضور امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و شهرام کرمی مدیرمرکز هنرهای نمایشی شهرداری و دبیر جشنواره برگزار شد.

در ابتدای سخن، عبدالحسینی از دغدغه شهرداری نسبت به عرصه تئاتر گفت و افزود: شهردار تهران بارها به اهمیت و توجه به تئاتر تاکید کرده است. سند تئاتر نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این هنر باید به شرایط ایده‌آل و تخصصی برسد. رییس سازمان نیز به تئاتر توجه ویژه‌ای دارد و مکلف شدیم در این حوزه کارهای جدی انجام دهیم. شهرام کرمی نیز از مدیران با سابقه و از جامعه تئاتری است که دغدغه این کار را دارد.

وی برگزاری جشنواره «تئاترشهر» را یکی از توجهات سازمان فرهنگی هنری شهرداری به هنر نمایش دانست و ادامه داد: تاکنون چهار دوره جشنواره برپا شده که به استناد آمار و ارقام افزایش کمی و کیفی را شاهد بودیم. در دوره پنجم نیز رشد گروه‌های نمایشی، تعداد شرکت کنندگان، اجرا و کیفیت آثار قابل ملاحظه است. در این دوره نگاه تخصصی و حرفه‌ای‌تر شده است و به گروه­‌های جوان زیر 30 سال توجه ویژه‌­ای داریم.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری از حمایت گروه‌­های نمایشی برای اجرا در فرهنگسراها گفت و توضیح داد: شاهد اجرای هزار و 700 نمایش در فرهنگسراها بودیم که بخش عمده آن مربوط به چهار دوره جشنواره تئاتر شهر است. معتقدیم پس از جشنواره گروه­‌ها نباید رها شوند و باید اجرای عمومی داشته باشند. همچنین تولید و حمایت از سه نمایش شاخص «دریادلان»،‌ «اروند خون» و «بیرق ماندگار» صورت گرفت و به اجرای عمومی رسید.

عبدالحسینی همچنین درباره موقعیت مراکز تئاتری، اظهار داشت: خانه موزه انتظامی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در پردیس تهران و مرکز هنرهای نمایشی صبا پراکنده شاهد اجراهایی بودیم ولی افتتاحیه رسمی نداشتند. افتتاحیه با شرایط مساعد در پردیس‌ها مدنظر سازمان است چون افتتاح کردن کاری ندارد. پردیس‌ها نیز ساخته می‌شوند تا مخاطبان و همه شهروندان از فضای فرهنگی هنری بهره ببرند.

وی اثر بخشی جشنواره، سوگواره‌ها و مسابقات و حمایت گروه‌ها جهت اجرای عمومی و رها نکردن آن­‌ها در طول سال را دو هدف مهم سازمان فرهنگی هنری شهرداری دانست و تصریح کرد: بخش پرمخاطب تئاتر به اجرای میدانی و فضای باز اختصاص دارد.

در ادامه نشست، کرمی درباره موقعیت پردیس خاوران و مرکز هنرهای نمایشی صبا، توضیح داد: پی­‌گیری مشکلات پردیس خاوران بودیم تا مباحث زیرساختی همچون آب، برق و گاز برطرف شود و این سالن فعال گردد. از مهرماه نیز به شکل غیررسمی در پردیس تئاتر تهران مستقر می­‌شویم و از دهه فجر با اجرای چند نمایش حرفه‌­ای فعالیت رسمی آغاز می­‌شود. فعالیت مرکز هنرهای نمایشی صبا نیز در حال پی‌گیری است. مراسم اختتامیه جشنواره نیز در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران با حضور شهردار برپا خواهد شد.

مدیرمرکز هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری با ابراز خرسندی از برگزاری پنجمین دوره جشنواره تئاترشهر، تصریح کرد: رویکرد توجه به گروه­‌های تئاتر جوان و گروه­‌هایی است که در فرهنگسراها و محلات فعالیت میکنند. اما این رویداد از سال آینده متحول می­‌شود و با اضافه شدن 14 سالن رویکرد جشنواره حرفه‌­ا‌ی­‌تر خواهد شد. رویکرد در این 14 سالن نیز تولید و اجرا در سطح مراکز است تا به جشنواره‌­ای موثر در فرایند رشد تئاتر برسیم.

دبیر پنجمین جشنواره تئاترشهر با این توضیح که شعار این رویداد «تهران، تکریم زندگی» است، اظهار داشت: در این دوره با استقبال خوبی روبرو شدیم و 1355 گروه نمایشی و هنرمند در مرحله فراخوان متقاضی شرکت بودند. 419 گروه در بخش تئاتر صحنه‌­ای، 143 گروه در بخش تئاتر کودک و نوجوان، 139 گروه در بخش خیابانی، 124 اثر در بخش مسابقه نمایشنامه‌­نویسی، 295 عکاس در بخش مسابقه عکاسی و 235 نفر هنرجو در بخش مدرسه تئاتر. اما آثار نهایی به 70 گروه نمایشی با 197 اجرا، 17 نمایش در بخش تئاتر صحنه‌ای، 15 نمایش در بخش مسابقه تئاتر کودک و نوجوان، 18 نمایش در بخش مسابقه تئاتر خیابانی، 6 گروه در بخش تئاتر شورایی، 4 گروه در بخش توان‌یابان و 4 نمایش به تولیدی مدرسه تئاتر اختصاص دارد.

به گفته وی، نمایش‌ها در 13 مرکز فرهنگسرای خاوران، فرهنگسرای ارسباران، فرهنگسرای فدک، فرهنگسرای سرو، فرهنگسرای شفق، سالن اصلی تالار مولوی، سالن کوچک تالار مولوی، تالار محراب، اداره تئاتر، بوستان شفق، بوستان سرو و باغ موزه هنرهای ایرانی میزبان مخاطبان هستند.

کرمی ادامه داد: همچنین در دوره پنجم شاهد برگزاری بخش ویژه «تئاتر توان‌یابان» با هدف حمایت از گروه های تئاتر معلولان و با تاکید بر توانایی‌های ویژه این افراد در جشنواره تئاتر شهر هستیم. بخش مهم دیگر نمایشنامه‌خوانی است که به مرور آثار اسماعیل خلج اختصاص دارد. آثار منتخب این هنرمند در فرهنگسرای سرو روخوانی می‌شود. این کار با هدف نقد و معرفی پیشکسوتان درام نویس برپا خواهد شد.

کارگردان «خروس می‌خواند» درباره سایر برنامه‌های این رویداد، توضیح داد: سه کارگاه (نمایشی- مدرسه تئاتر) با حضور محمد چرمشیر در بخش نمایشنامه‌نویسی، مریم کاظمی در بخش تئاتر کودک و نوجوان، مریم داننده و علی بیگدلی در بخش نمایش خلاق، حمیدرضا نعیمی در بخش بازیگری، محمود اکبرشاهی و فاطمه عرب‌کرمانی در بخش تئاتر نونهالان برگزار خواهد شد.

وی یکی از بخش‌های مهم جشنواره را تقدیر از پیشکسوتان دانست و اضافه کرد: در دوره‌های قبل بزرگداشت اسماعیل خلج، علی نصیریان، حسین محب‌اهری، محمود استادمحمد، داوود رشیدی و داوود دانشور انجام شده است. در دوره پنجم نیز بزرگداشت مریم معترف و اکبر زنجانپور به پاس سال‌ها خدمت موثر به هنر و هنرمندان شهر تهران برپا خواهد شد.

دبیر پنجمین جشنواره تئاترشهر درباره بخش «مسابقه عکاسی»، اظهار داشت: این بخش با رویکرد بسیار متفاوتی از چهار دوره قبل برگزار می‌شود. دوره قبل 80 عکاس از نمایش‌ها عکاسی کردند که زیرنظر داوران ارزیابی و بررسی شد. کتابی نیز شامل عکس‌های منتخب و برگزیده گردآوری شده که به چاپ می‌رسد. امسال «رالی عکاسی» برپا می‌شود که توجه به آموزش عکاسی و حمایت در قالب مسابقه با حضور پیشکسوتان عکاسی مدنظر است.

وی به معرفی هیات داوران پنجمین جشنواره تئاترشهر پرداخت و افزود: در بخش تئاتر «کودک و نوجوان» رضا فیاضی، محمد اعلمی و پرستو گلستانی حضور دارند. داوری بخش تئاتر «خیابانی» به عهده علی‌اکبر قاضی‌نظام، سروش طاهری و محسن حسن‌زاده است. همچنین بخش مسابقه «عکاسی تئاتر» را رضا موسوی، ساتیار امامی، بهنام صدیقی، ابراهیم حسینی، مهدی وثوق‌نیا، مهدی مقیم‌نژاد، یلدا معیری، ابراهیم سیسان و روشن نوروزی داوری می‌کنند.

کرمی همچنین از چاپ و انتشار 6 نمایشنامه با مضامین شهری از دوره قبل خبر داد.

وی درباره بودجه 550 میلیونی جشنواره نیز توضیح داد: 450 میلیون این مبلغ به کمک هزینه گروه‌ها و جوایز اختصاص دارد. بخشی نیز هزینه داوری، انتشارات و امور اجرایی می‌شود. با رویکرد حرفه‌ای که مدنظر داریم این بودجه باید چند برابر شود.

کارگردان «خانه خورشید» گسترش تئاتر را مسئله‌ای فراتر از جشنواره و توان شهرداری دانست و افزود: در سال‌های اخیر شهرداری با حمایت از اجراها و برنامه‌های دیگر توانسته به این حوزه کمک کند. با فعالیت‌های متنوع چون (تئاتر شورایی) نیز به فراگیر شدن تئاتر کمک می‌کنیم. کانون تئاترشورایی از مدت‌ها پیش راه‌اندازی شده است.

این نشست با رونمایی پوستر جشنواره کاری از مازیار تهرانی به پاپان رسید.

پنجمین جشنواره تئاترشهر 22 تا 30 شهریور برپا می‌شود.

 




مطالب مرتبط

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران