در حال بارگذاری ...
مختار محمدی به ایران تئاتر گفت:

«جویای کار» نمایشی از مریوان برای مریوان است

مختار محمدی ضمن اعلام این مطلب که نام دیگر نمایش «جویای کار»، «شهر زیبا» است، درباره این اثر می‌گوید :این نمایش از شهر مریوان اختصاصا برای جشنواره مریوان آماده شده است.

به گزارش ایران تئاتر، مختار محمدی؛ که به همراه کژال راست‌بین در مقام کارگردان با نمایش «جویای کار» از مریوان در یازدهمین جشنواره بین‌الملی تئاتر مریوان شرکت کرده است، درباره این نمایش، گفت: نام دیگر این اثر، «شهر زیبا» است. این اثر به‌صورت اختصاصی برای جشنواره تئاتر مریوان آماده شده است و پروسه آماده‌سازی آن، یک سال به طول انجامیده است. این نمایش درباره موقعیت خود شهر مریوان است. این شهر با وجود مرز رسمی و بین‌المللی باشماق و همچنین موقعیت گردشگری آن که به دلیل شرایط آب و هوایی بسیار خوب، در گذشته به نگین یاقوت گمشده گردشگری ایران مشهور بود، این روزها شرایط مناسبی ندارد.

وی در ادامه افزود: حاصل تمام خصوصیت‌های جغرافیایی  و مرز بین‌المللی آن برای جوانان شهر مریوان، به‌خصوص قشر تحصیل‌کرده، قلیان فروشی و چای فروشی شده است. از تمام خیر و برکت‌هایی که در این شهر نصیب اقشار خاصی می‌شود، باقی مردم که 94 الی 95 درصد مردم را تشکیل می‌دهند، زیر خط فقر زندگی می‌کنند اما قشر مرفه به زمین‌خواری و استفاده از مرزها می‌پردازند. جوانان تحصیل‌کرده مریوانی به اعتیاد گرایش پیدا کرده‌اند. اگر در مریوان گشتی بزنید، می‌بینید سر هر چهارراه 10 سماور ذغالی گذاشته‌اند و چای فروشی می‌کنند. از امکانات مریوان، همین نصیب هنرمندان و به‌خصوص جوانان این شهر می‌شود. «جویای کار» درباره این موضوع و بحث اعتیاد در میان جوانان است.

نویسنده «جویای کار» درباره داستان نمایش، گفت: این نمایش موزیکال و بی‌کلام است. ما نمایی از شهر مریوان را روی بنر طراحی کرده‌ایم. 10 نفر در اطراف این شهر چرت می‌زنند و مثل روزنامه مچاله شده‌اند که یعنی این افراد را با صفحات نیازمندی روزنامه بسته‌اند. این 10 نفر دنبال کار می‌گردند، از روزنامه‌ها شروع می‌کنند و برای یافتن کار تماس می‌گیرند اما کاری وجود ندارد تا این‌که یک نفر وارد می‌شود و یک سیگار بزرگ را با خود می‌آرود و به هر کدام یک برگ درخت می‌دهد تا آن‌ها را بکوبند و به‌صورت نمایشی سیگار درست کنند. بچه‌ها دور سیگار حلقه می‌زنند و سیگاری می‌شوند و اپیزود نخست نمایش به اتمام می‌رسد.

وی در ادامه افزود: اپیزود دوم، مربوط به افرادی است که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و می‌خواهند سر کار روند. به ادارات مراجعه می‌کنند اما این ادارات هیچ نوع همکاری و هماهنگی‌ای با آن‌ها نمی‌کنند. با سرگشتگی و بیکار در شهر پرسه می‌زنند، فردی که به شکل قلیان درآمده است، می‌آید و هزار شلنگ قلیان را به تمام تماشاگران می‌دهد. این فارغ‌التحصیلان از صحنه خارج می‌شوند و به‌صورت چای‌فروش و قلیان‌فروش بازمی‌گردند و با قلیان و چای از مردم پذیرایی می‌کنند تا در نهایت شهردار شهر که واقعا توجهی به این مشکلات ندارند و به جاذبه‌های گردشگری شهر مریوان بی توجه هستند تابلوی بزرگی را با عنوان «به نگین  و یاقوت خوشبخت ایران، شهر گردشگری مریوان خوش‌آمدید» می‌آورد و در وسط این شهر زیبا که از ابتدای نمایش به‌صورت بنر وجود دارد، می‌گذارند.

نویسنده «جویای کار» گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: نمایشنامه را من نوشته‌ام و به همراه کژال راست‌بین آن را کارگردان کرده‌ام. این نمایش 11 بازیگر دارد؛ نگین عزتی، ووریا فلاحی، سامان راست‌بین، هیمن یعقوبی، محمد جاجرمند، شبنم قادری، سیروس ایزدپناه، سعید نادری‌مقدم، آکو امامی‌مهر،  نوید پویان، زانیار عباسی و پریسا یعقوبی بازیگران این نمایش هستند البته بازیگر خردسالی نیز به نام هیلین محمدی در این اثر بازی کرده است. البته این نمایش، چون کار روی موسیقی بسته شده است از گروه موسیقی زنده نیز در این نمایش بهره برده‌ایم. طاها فرجی و آسو راشو گروه موسیقی نمایش را تشکیل می‌دهند.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران