در حال بارگذاری ...
محمدرضا آگاه به ایران تئاتر گفت:

جشنواره تئاتر مریوان یعنی فرهنگ‌سازی

محمدرضا آگاه اعتقاد دارد که جشنواره تئاتر مریوان سبب شده است مردم این شهر تئاتر را درک کنند و به آن عشق بورزند

به گزارش ایران تئاتر، محمدرضا آگاه که در مقام نویسنده، کارگردان و بازیگر با نمایش «من را چه کسی کشت؟» از سنقر کلیایی در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان شرکت کرده است، درباره داستان این نمایش گفت: نمایش «من را چه کسی کشت؟» درباره دو ویژگی و خصلت انسان‌ها همچون نیکی و خوبی و خیر و شر است. این دو ویژگی در روح تمام انسان‌ها وجود دارد. «من را چه کسی کشت؟» به این موضوع می‌پردازد که چه اتفاقی می‌افتد که یک انسان دست به خیر بزند یا دست به شر. نمایش در فضایی که پیش می‌رود تا این سوال را به‌‌وجود بیاورد که جامعه واقعا می‌خواهد شرارت و بدجنسی از بین روند یا خود جامعه به شکل‌گیری شرارت و بدجنسی کمک می‌کند؟

آگاه درباره این نمایش، گفت: دو انسان که نماد خیر و شر هستند، در این نمایش حضور دارند که اجراگر خیر خوبی را به جامعه هدیه می‌کند و اجراگر شر، شرارت را به جامعه می‌بخشد. بر عهده مخاطبان است که انتخاب کند شرارت از بین برود یا خوبی. نمایش تلفیقی از تمام شیوه‌های اجرایی است و نمی‌توانم شیوه خاصی را نام ببرم اما می‌توانم بگویم که 70 درصد نمایش پرفورمنس است و اجراگران با زبان بدن اندیشه و پیامی را به ذهن مخاطب انتقال می‌دهیم. در این نمایش از تکنیک‌های تئاتر فیزیکال استفاده می‌شود. تمام نمایش فرم و حرکت است که از آن، برای آشنا کردن مخاطب با اندیشه‌هایمان استفاده می‌کنیم. همچنین این نمایش به‌شدت تعاملی است و مخاطب تصمیم می‌گیرد که نمایش به چه گونه‌ای تمام شود؛ شر از بین برود یا خیر. نمایش دو پایان مجزا دارد و این پایان حتی می‌تواند در شهرهای مختلف، متفاوت باشد. از سویی دیگر در این نمایش به‌شدت سمبل‌گرایی وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، ما چاقوی قرمزی را به‌عنوان نماد شر در نظر گرفته‌ایم. در مواجهه خیر و شر، نماد خیر، سنگ سفید است و نماد شر، سنگ سیاه. درواقع نمایش را به‌گونه‌ای آماده کرده‌ایم که جهان‌شمول باشد و برای مخاطب در هر کشور و با هر زبانی قابل اجرا باشد. سمبلیسم را به نوعی در نمایش وارد کرده‌ام که اگر «من را چه کسی کشت» را در یک کشور خارجی اجرا کنم، مخاطب آن را درک کند.

کارگردان نمایش «من را چه کسی کشت؟» گروه اجرایی نمایش را معرفی کرد: این نمایش دو اجراگر دارد، خودم به‌همراه مجتبی ایمان‌زاده این اثر را اجرا می‌کنیم. مجتبی ایمان‌زاده اجراگر خیر است و من اجراگر شر. در این‌ججا جا دارد از اساتیدم میثم زندی، رحیم ناظریان و محمد فضلی تشکر کنم که در کنار من بودند و به من کمک کردند.

کارگردان نمایش «وقتی مجسمه‌ها زندگی می‌کنند» درباره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و میزان تاثیرگذاری این جشنواره، گفت: تنها می‌توانم یک کلمه درباره جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان بگویم؛ فرهنگ‌سازی. مخاطب عام مریوان کاملا نمایش خیابانی را درک می‌کند؛ یعنی من اگر در یکی از خیابان‌های مریوان 10 دقیقه بایستم و یک پرفورمنس اجرا کنم، مخاطب مریوان می‌فهمد که نمایشی در حال اجرا است. مخاطب مریوان نمایش را می‌شناسند، آن را دوست دارد و در کنار کار می‌ایستد و درباره تئاتر فکر می‌کند؛ نمی‌خندد و یا گریه نمی‌کند، بلکه درباره آن، فکر می‌کند. بسیاری از شهرها پتانسیل بسیار بالاتری از مریوان دارند اما مردمشان اصلا تئاتر نمی‌بینند اما در مریوان حتی نسبت به کلان‌شهرها، فرهنگ نمایش دیدن و تئاتر دوستی را به‌شدت رواج دارد.

 

محمدرضا آگاه؛ دانشجوی کارشناسی رشته بازیگری و کارگردانی دانشگاه کمال‌الملک نوشهر است.از  او که متولد سال 1375 است در سال‌های 91، 92، 93 و 94 به عنوان جوان فعال تئاتر استان کرمانشاه تجلیل شده است. آگاه همچنین سال 94 به‌عنوان جوان‌ترین کارگردان بیست‌ودومین جشنواره بین‌اللملی تئاتر کودک و نوجوان شناخته شده است. این هنرمند تئاتر کرمانشاهی کارگردانی نمایش‌هایی همچون نمایش خیابانی «بچه‌های کار»، «خوک»، «شبی در آرمانشهر، «برای هیچکس، «دختری برای پدر»، «یک روز مثل هر روز»، «ضحاک قرن 21» و ... را در کارنامه کاری خود دارد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

محمدرضا آگاه: هنرمندانِ تئاتر دانشگاهی، پیشرو و نوآور هستند
گفت‌و‌گو با کارگردان راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

محمدرضا آگاه: هنرمندانِ تئاتر دانشگاهی، پیشرو و نوآور هستند

محمدرضا آگاه که با نمایش «آنتیگونه» در بخش دانشجویی جشنواره فجر امسال حضور دارد، تاکید کرد هنرمندان تئاتر دانشگاهی، باید پیشرو و نوآور باشند.

|

«آنتیگونه» دوباره به صحنه می‌آید

«آنتیگونه» دوباره به صحنه می‌آید

نمایش «آنتیگونه» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا آگاه و تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان برای مدت محدودی به صحنه عمارت‌ نوفل‌لوشاتو بازمی‌گردد.

|

نظرات کاربران