در حال بارگذاری ...
یادداشتی بر نمایش « روایت عاشقانه» به کارگردانی بابک دقیقی

روایتی نو از بدن و اشیا

بهنام حبیبی: "روایت عاشقانه" نمایشی است که با تأکید بر توانایی های بدن،‌ و با نگرشی نو بر آن، در تالار قشقایی تئاتر شهر به روی صحنه رفت. این نوشته نگاهی است به جزئیات و اجرای این نمایش.

     روایت عاشقانه، روایت عاشقانه های این سرزمین است، برشی از حماسه ایرانی در پاسداری از خانه خویش. تقابلی از دو فضای مخالف شاید جنسیتی، که با گذر از فاصله ها به هم می پیوندند، ولی این پیوند نه تا بطن جان، که تنها تا تماس تن ها به مثابه دو شیء پیش می رود و در ذات خود همچنان جدا از هم به چالش ادامه می دهند. این نگاه شیء وار به آدم ها در همین جا خلاصه نمی شود، به سراغ همه عناصر و اجزای روی صحنه می رود و آنها را نیز چون یک شیء ولی با حضوری دیگر، روی صحنه به بازی می گیرد.

     روایت عاشقانه که اجرایی از نوع پروژه "بدن و اشیا" است،‌ در نوع فضاسازی خود،‌ فضایی سوررئالیستی-اساطیری از جنس ادبیات کهن ایران بر روی سِن می سازد. داستان در روایت سنجش دلاوری ها و از جان گذشتگی های مردان به ظاهر جنگاور، جوهر بیباکی و مردانگی آنان را در محک وزن کشی با لایه های پنهان مردانگی زنانه، به خوبی و شیوایی می کاود تا جایی که از جان مردان، ترس ها و لطافت های زنانه، و از بطن زنان،‌ خشونت و سنگدلی های مردانه را به عریانی در دیدگان تماشاگرش می نشاند. نمایش، با حضور پررنگ اسب، حیوانی که از دیرباز یاری سودمند و وفادار در خانواده ایرانی بوده است، تأثیر و حضورش را تا حد مقایسه با انسان، شایسته می بیند و دشمنان مردم را نه دشمنان واقعی، که دشمنانی از جنس ترس و خیانت و شهوت در درون خود انسان ها می داند.

     "روایت عاشقانه" از پرداختی حماسی-سوررئالیستی برخوردار است. کارگردان، صحنه را خوب می شناسد و از میزانسن های خوبی بهره می گیرد. آفرینش تابلوهای صحنه ای زیبا، امتیاز بزرگی برای او می آورد که حکایت از تجربه کارگردانی اش دارد. روش اجرایی نمایش در پرداخت آوانگاردش به توانایی های بدن، اگرچه "تئاتر بی چیز" یا "آزمایشگاهی گروتفسکی" را در ذهن تداعی می کند اما مقوله ای است شایسته پژوهش و کنکاش بیشتر. بی توجهی نمایش به صحنه،‌ لباس،‌ دکور، و اکسسوار، و حرکت تمسخرآمیزش در استفاده از لوازم و ابزار آشپزخانه برای ساخت لباس و دکور،‌ و یا استفاده مضحک از تکه ای چوب به جای شمشیر،‌ همگی بر اندیشه بدن گرایانه و شیء گرایانه این پروژه تأکید می کند که تلاش در هویت بخشی و برجسته سازی بیشتر بدن و شیء در مقایسه با بیان و حس نمایش دارد. این بی اعتنایی در انتخاب شیء و جنسیت اگرچه فرآیندی است کاملاً هدفمند از سوی کارگردان، اما به نظر،‌ نمایش در پاسخگویی به علت آن درمی ماند و مخاطب بی هیچ دریافتی از این نوع انتخاب و شخصیت سازی ها، با پرسشی درباره نمایش روبرو می ماند که پاسخی برای آن نمی یابد.

     "روایت عاشقانه" که پروژه ای از نوع "بدن و اشیا" ست، حرکتی است نوآورانه در شیوه ی نگرش به توانایی های اجرایی در تئاتر که اگرچه تلاش بسیار عوامل آن را در آفرینش اثری جذاب به نمایش می گذارد، ولی همچنان نیازمند بازنگری در شیوه های اجرایی و توجیه روش نوین خود می باشد.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...
نگاهی به نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» نوشته حسین کیانی و کار کارن کیانی

حکایت همچنان باقی ا‌ست...

احمدرضا حجارزاده: اجرای نمایش‌های سنتی و ایرانی با شیوه‌های خاص خود، نیازمند کوله‌باری از دانش و تجربه است تا کارگردان و دیگر عوامل گروه بتوانند در خلق آن موفق و سربلند باشند. نمایش ...

|

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی
دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی

دومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر، روز سه‌شنبه سوم بهمن با حضور رضا آشفته، محمدحسن خدایی و عرفان پهلوانی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد و سه نمایش «ایلخون»، «بدریه» و «کابوس‌نامه اهل هوا» مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام
نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام

احمدرضا حجارزاده: سال‌هاست خاورمیانه و انبوه حوادث بی‌پایانش به عنوان محور جذابی برای تولید آثار ادبی و تصویری، مورد توجه نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران و جهان قرار گرفته است. گرچه چندان ...

|

نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!
نگاهی به نمایش «ننه زار» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

لطفاً بیاییم سکوت کنیم و از دیدن تئاتر لذت ببریم!

امین خرمی*: آیین «زار» میان مردمان خون‌گرم و دوست‌داشتنی جنوب کشورمان یکی از پُربسامدترین آیین‌ها در انتخاب هنرمندان آثار دراماتیک برای نگارش نمایشنامه‌هایی خوش‌نام و ...

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نظرات کاربران