در حال بارگذاری ...
26 مهرماه؛ دکتر سعید کشن‌فلاح به آرامگاه ابدی تشییع شد

بدرقه مردی که هرگز دست از کار و کوشش برنداشت

صبح امروز ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۵ پیکر استاد سعید کشن فلاح از حوزه هنری و صحنه تالار اندیشه و در میان جمع دانشجویان ، اساتید ، مسئولان و هنرمندان تئاتر تشییع شد.

به گزارش ایران تئاتر ، محسن مومنی؛ رئیس حوزه هنری در مراسم تشییع‌ پیکر این هنرمند و مدیر تئاتر کشور گفت: درگذشت استاد کشن‌فلاح را تسلیت می‌گویم؛ گرچه باورمان نمی‌شود که از میانمان رفته باشد. استاد سال‌ها از بیماری رنج برد ولی دست از کار و کوشش برنداشت . هرگز بوی مرگ نداد. امروز متاسفم که از افعال ماضی استفاده می‌کنم. شخصیتی ارادت برانگیز بود که همه را مجذوب می‌کرد. البته مگر ممکن است کسی که ایمان داشته باشد و عمل صالح انجام دهد، غیر از این عمل کند.

وی در ادامه افزود: استاد کشن‌فلاح اهل کار و تلاش بود، اهل عمل و خستگی‌ناپذیر و به معنای واقعی مجاهد بود. ایشان نسبت به بروز و ظهورهای رسانه‌ای بی‌اعتنا بودند. همین نیز باعث شده است که رسانه ها مرگ چنین مردی را ساده پنداشتند. به‌عنوان معلم مهربان و مشفق دست جوانان بسیاری را گرفت. امیدوارم بعدازاین درباره ایشان بیشتر صحبت شود. در سال‌های اخیر وقت داشتیم جلسات صمیمی برگزار کنیم اما باید بگویم که حتی ما هم او را نشناختیم 

وی ضمن اشاره به نقش تاثیر گذار این استاد تئاتر در پی ریزی فعالیت هایی که بعد ها گسترش یافته اند به اعضا خانواده آن مرحوم تسلیت گفت: به همسر ایشان تسلیت می‌گویم عاشقانه از استاد پرستاری می‌کردند. به دخترانشان و شاگردانشان تسلیت می‌گویم. هرگز تسلیم بیماری نشد و بعد از شرکت در مراسم تاسوعا در این راه جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

دکتر تاج‌بخش فنائیان؛ پیشکسوت عرصه تئاتر که در این مراسم حضور داشت، ضمن عرض تسلیت به حاضرین در مراسم، گفت: تسلیت می‌گویم به شما مهربانان که قدر سعید کشن‌فلاح را می‌دانید و برای تشیع ایشان تشریف آوردید. تسلیت می‌گویم به خانم ایشان دختران و دامادها. سعید مهربانی کرد، نامهربانی کرد، مهربانی دید، نامهربانی دید ولی پاک بود. کسی که تا آخرین لحظه زندگی برای خانواده‌اش کار می‌کند لابد به فکر اجتماع است. همسر محترمشان می‌گفتند سعید روزبه‌روز خوشگل‌تر می‌شد؛ حتما این‌طور بوده و ایشان می‌دید. شما آن‌قدر بامعرفت هستید که در تشیع این مرد شرکت کردید. خداوند از گناه‌های کوچک سعید کشن‌فلاح به‌واسطه روح بزرگش درمی‌گذرد.

دکتر محمود عزیزی؛ بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر نیز که دیگر سخنران این بدرقه بود، درباره مرگ جانکاه سعید کشن‌فلاح گفت: هر جای چهار دهه تاریخ را نگاه می‌کنیم، ردپای کشن فلاح را قرص و محکم می‌بینیم. هر جای بخش آموزش را بنگرید، ردپای این مرد صاف و دوست‌داشتنی هست. یاد بگیریم که ذهن‌هایمان را شستشو بدهیم . شاید هیچ یک از ما در یک پست و مقام نتوانیم به همه پاسخ بدهیم ولی به حقیقت می دانیم جاهایی که تئاتر با چالش‌های بزرگ روبه‌رو بود، سعید کشن‌فلاح یک‌تنه دفاع کرد و آبرویش را بر سر آن گذاشت. همه ما یک جای کارمان می‌لنگد اگر ذهنمان را از این خرده‌ها پاک کنیم، صداقت و روح پاک سعید کشن‌فلاح را بیشتر درک می‌کنیم.

دکتر غلامرضا اکرمی؛ رئیس دانشگاه هنر ضمن اعلام این مطلب که برگ زرین دیگری از اهل هنر به خزان پیوست، گفت: مرحوم دکتر سعید کشن‌فلاح یکی از هنرمندان متعهد و رنج دیده بعد از انقلاب بود. او تمام فرصت زندگی و کاری خود را در جهت اعتلای هنر نمایش کشور صرف کرد و این کاری ارزشمند و قابل ستایش است. کشن‌فلاح هم در بخش حرفه و هم در بخش آموزش پر تلاش و از هنرمندان موثر بود. استاد کشن‌فلاح شاگردان زیادی را تربیت کرد که انشاءالله ادامه دهنده راه این بزرگ از دست رفته باشند. هیچ ارثی گرانقدرتر از این نیست که انسان راه خودش را باقی بگذارد.

وی در ادامه افزود:استاد کشن‌فلاح به‌عنوان معلم این رسالت را به انجام رساند. تا زمانی‌که این چنین هنرمندانی را در میان خود داریم، باید به آن‌ها ارج بگذاریم و فقط در وداع هر انسان جمع نشویم. هنرمندان سنگ زیربنای فرهنگ کشور هستند و در این جایگاه، تمامی بداخلاقی‌ها و رنج‌ها را تحمل می‌کنند تا جامعه بافرهنگ باشد. کشن‌فلاح یکی از این نمونه‌ها بود که علاوه‌ بر رنج جسمانی، لطمات روحانی را هم تحمل کرد. همه هنرمندان ما در این کشور مظلوم هستند پس بیایید خودمان قدر خودمان را بدانیم. 

مهدی شفیعی؛ مدیر کل هنرهای نمایشی؛ دیگر سخنران این مراسم ضمن اعلام این نکته که قرار بود علی مرادخانی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تشییع‌جنازه سعید کشن‌فلاح حضور داشته باشد، گفت: علی مرادخانی باید در جلسه کمیسیون فرهنگ مجلس حضور می‌یافت. من از جانب ایشان این مصیبت را به خانواده استاد کشن‌فلاح و جامه هنر تسلیت عرض می‌کنم. سیل پیام‌های تسلیتی که در این دو روز منتشر شده، از این مسئله حکایت دارد که همه کسانی که او را می‌شناختند، سوگوار هستند. از این‌رو  از جانب همه دوستان و هنرمندانی که در این مجال پشت تریبون نیامدند؛ جناب اصغر همت و اصناف و تشکل های هنری و تئاتری که در مراسم حضور دارند این مصیبت را به خانواده کشن فلاح تسلیت می‌گویم.

سپس شفیعی درباره سعید کشن‌فلاح گفت: این استاد بزرگوار به هنر تئاتر بعد از انقلاب رسمیت بخشد. جایگاه استاد کشن‌فلاح، به‌نوعی رسمیت بخشیدن به تئاتر است؛ چراکه همه اهالی تئاتر یا به طور مستقیم شاگرد ایشان بودند و یا شاگرد شاگردان استاد بوده‌اند. نسل امروز تئاتر را باید دانش‌آموز ایشان بدانیم. او همواره و حتی با بیماری در هر جا که بود حضور موثر داشت. وقتی دو سال پیش با ایشان دیداری داشتم و حضور او را در شورای سیاستگذاری تئاتر خواستم شاهد بودم که در تمام جلسات حتی با ویلچیر و به همراه همسرشان حاضر میشدند و لحظه ای بیماری مانع انجام کارشان نبود. حضور فعال و موثر ایشان را در تئاتر را همواره شاهد بوده ام.

وی با یاد از هنرمندان پیشکسوت تئاتر که به تازگی در تهران و دیگر شهرهای کشور چشم از جهان فروبسته اند گفت:  این روزها از فقدان بسیاری از هنرمندان و بزرگان، داغ‌دار هستیم. گرچه خودشان دیگر در بین ما نیستند اما دانش آموخته گانشان و آثاری که از آنها بر جای مانده است همیشه یادشان را زنده نگه خواهد داشت. فقدان ایشان خسران جبران‌ناپذیری در تئاتر کشور است. با این حال باور داریم که مرحوم کشن‌فلاح با آثار و برکات کارهایشان همواره در خانواده تئاتر حضور خواهند داشت.

 

این مراسم که با تشییع پیکر سعید کشن‌فلاح از صحنه تالار اندیشه آغاز شد بعد از حضور بر سر مزار شهدای غواص مدفون در حوزه هنری با اقامه نماز میت، تا رو‌به‌روی تالار وحدت مشایعت شد تا در نهایت مرحوم زنده‌یاد دکتر سعید کشن‌فلاح در قطعه‌ی هنرمندان بهشت‌ زهرا به خاک‌ سپرده شود.

در این مراسم جمع کثیری از مسئولان و هنرمندان همچون سید مهدی خاموشی، محمدعلی زم، محسن مومنی‌شریف، مهدی شفیعی، حسین پارسایی، مجید رجبی‌معمار، غلامرضا اکرمی، کوروش زارعی، محمد سریر، محمود عزیزی، تاجبخش فنائیان، محمد حمزه‌زاده، حمیدرضا شاه‌آبادی، قادر آشنا، رحمت امینی، محمدعلی خبری، حسین فرخی، شهریار رشیدعلیپور، محمد حیدری، مهرداد رایانی‌مخصوص، حسین مسافرآستانه، مریم معترف، فرهاد توحیدی، فرهاد تجویدی، مهدی حامد‌سقائیان، محمدباقر قهرمانی، عبدالحسین مختاباد، مصطفی مختاباد، ایرج راد، کریم اکبری مبارکه، اصغر همت، شهرام کرمی، مهدی حبیبی، احمد مهرانفر، محسن حسینی، علی قربانی، محمدحسین ناصربخت، نصراله قادری، سعید ذهنی، سید جواد روشن، ناصر فیض، توحید معصومی، فرشاد منظوفی‌نیا، محمدرضا عطایی‌فر، کاوه مهدوی، هما جدیکار و... حضور داشتند.

 

 

 




نظرات کاربران