در حال بارگذاری ...
لاله تقیان در آستانه برگزاری سمینار بین الملل تئاتر به ایران تئاتر گفت

تربیت مدیران فرهنگی یک نیاز ضروری برای تئاتر خصوصی است

لاله تقیان محقق و پژوهشگر تئاتر معتقد است وجود مدیران فرهنگی متخصص، در سرعت رشد و پیشرفت تئاتر غیردولتی بسیار تاثیرگذار است.

به گزارش ایران تئاتر: لاله تقیان کارگردان، محقق و پژوهشگر تئاتر روند خصوصی شدن تئاتر در کشور را امری ضروری می‌داند و با بیان اینکه از خصوصی شدن تئاتر در هر صورت و در هر شکل استقبال میکند، گفت: خصوصی شدن تئاتر در وهله اول باعث می‌شود تئاتر از چنبره دولت خارج شود ولی اینکه در این زمنیه تا چه حد موفق بودیم هنوز نمیتوانم نظر بدهم چراکه هنوز گام‌های نخست را برداشته‌ایم.

تقیان با تاکید بر نیاز مدیران فرهنگی متخصص برای حضور در تئاتر خصوصی، خاطر نشان کرد: به نظر من ابتدا باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم تعدادی مدیران فرهنگی تربیت کنیم. زیرا در غیر اینصورت هر کسی می‌تواند یک اطاق خود را به تئاتر اختصاص بدهد اما این دلیل نمی‌شود که او یک مدیر فرهنگی و یک مدیر تئاتر است.

این پژوهشگر تئاتر با بیان اینکه برای تربیت مدیران فرهنگی یک سازماندهی لازم است و با یک دوره 6 ماهه تا یک ساله می‌توان چنین مدیرانی را تربیت کرد، اضافه کرد: مدیر خوب نیاز به آموزش دارد و  بدون آموزش هر کسی تصور می‌کند که یک مدیر است. اگر مسئله تربیت مدیران فرهنگی حل شود آنوقت ارتباط با جامعه و مسئله جذب مخاطب و تماشاگر نیز فرایند رو به رشدی پیدا می‌کند چراکه آن مدیر می‌داند و می‌تواند تشخیص بدهد که چه نمایشی را در چه سالنی و در چه ساعتی روی صحنه برود.

او که قرار است در سمینار بین‌المللی «تئاتر و ظرفیتهای بخش غیردولتی» که از 15 تا 17 اسفندماه جاری در تئاترشهر برگزار شود، مقاله‌ای با عنوان «رابطه تئاترخصوصی و بخش دولتی» را ارئه کند، ادامه داد: یکی از نکاتی که سرعت پیشرفت و رشد تئاتر خصوصی را کم می‌کند مسئله ممیزی است و به نظر من تا زمانی‌که این مسئله نظارت و ممیزی در تئاتر به این شکل وجود دارد خیلی سرعت پیشرفت ما خوب نخواهد بود. و مجبوریم خیلی آرام و آهسته به سمتی پیش برویم که بتوان آن را تئاتر خصوصی نامید. در همه دنیا به ویژه در کشورهای جدی‌تر و باسابقه در تئاتر خود را موظف می‌دانند که به گروه‌های تئاتری کمک کنند بدون اینکه در محتوای کار دخالت کنند. بر همین اساس اگر در ایران نیز دولت به گروه‌ها بدون آنکه در محتوا دخالتی داشته باشد کمک کند، طبیعتا آن ها نیز امکانات بهتری خواهند داشت و کارهای بهتری را روی صحنه خواهند برد. ضمن اینکه می‌توانند تبلیغات بهتری انجام بدهند و فرصتی نیز پیدا می‌کنند تا بیشتر به اوضاع سخت افزاری سالن‌هایشان رسیدگی کند. البته این را نیز نباید فراموش کرد همه امور زندگی تنها با تئاتر تامین نمی‌شود.

تقیان در ادامه با بیان اینکه حمایت نکردن و ندادن پول به گروه‌های تئاتری به معنای تئاتر خصوصی نیست، با اشاره به افزایش تماشاخانه‌های غیردولتی در دو سه سال گذشته، افزود: گسترش سالن‌های خصوصی تئاتر اتفاق بسیار خوبی است و من هم این اتفاق را یک اتفاق مثبت می دانم و واقعا به هنرمندانی که همت می‌کنند و در این سالن‌ها نمایش‌های خود را اجرا می‌کنند تبریک می‌گویم. اما مسئله‌ای که نباید فراموش کرد این است که تماشاخانه‌های خصوصی نیاز به مدیران فرهنگی متخصص و آموزش دیده دارند.
تقیان در پایان با اشاره به برگزاری سمینار بین المللی تئاتر و ظرفیت های بخش غیر دولتی نیز عنوان کرد: به طور کلی برگزاری سمینارها دارای قواعد و قوانین خاصی هستند و معمولا از پیش موضوعات مشخص می‌شود و با معین شدن چند نفر از افراد کارشناس، آنها بر اساس تحقیقات خود مطالبی را مطرح می‌کنند و این مطالب را در اختیار مراجع اجرایی قرار می‌دهند. اما در ایران معمولا نتایج سمینارها در جریان بیرونی و واقعی مشاهده نمی‌شود اما امیدوارم در مورد این سمینار چنین نباشد. نهایتا اینکه تاکید می‌کنم که بسیار عالی است که هنرمندان تئاتر ما به دنبال تئاتر خصوصی هستند و من به شدت از این مسئله استقبال می‌کنم.

سمینار بین‌المللی «تئاتر و ظرفیتهای بخش غیردولتی» از ۱۵ تا ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۵ با ارائه ۳۰ مقاله و برپایی ۸ میزگرد در مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می شود.




مطالب مرتبط

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

محمود سالاری: تعمیرات ساختمان تئاتر شهر به‌زودی آغاز می‌شود
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد

محمود سالاری: تعمیرات ساختمان تئاتر شهر به‌زودی آغاز می‌شود

محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن توضیح درباره اولویت‌های عمرانی این معاونت از آغاز تعمیرات ساختمان تئاتر شهر و نیز از بهسازی تالارهای سنگلج و هنر خبر داد.  

|

در قالب بخش سمینار جشنواره آیینی و سنتی

چهره‌های مطرح تئاتر جهان از خاستگاه نمایش آیینی و چالش هوش مصنوعی گفتند
در قالب بخش سمینار جشنواره آیینی و سنتی

چهره‌های مطرح تئاتر جهان از خاستگاه نمایش آیینی و چالش هوش مصنوعی گفتند

ریچارد شکنر و ماروین کارلسن دو چهره مطرح تئاتر جهان در قالب بخش سمینار بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی به ارائه نقطه نظرات خود درباره خاستگاه تئاتر و نمایش آیینی پرداختند.

|

نظرات کاربران