در حال بارگذاری ...
در گفت و گو با کارگردان نمایش «کژدم» مطرح شد:

بازهم پای زنی در میان است

سمیه مهری: «من حرکت‌های انسان دوستانه را دوست دارم. هرکسی در هرجای دنیا هر کارغیرانسانی انجام دهد من آن را محکوم می‌کنم. در ابتدای نمایش تماشاگر فکر می‌کند که چقدر این زنان معصوم هستند و بعد می‌بینیم در مشکلات آن‌ها بازهم پای زنی در میان است».

به گزارش ایران تئاتر سمیه مهری کارگردان نمایش «کژدم» که این روزها در پردیس تئاتر تهران روی صحنه است، در مورد داستان این اثر گفت: «داستان نمایش درباره سه زن است که در برزخ قرارگرفته‌اند و منتظر اتوبوس مرگ هستند که بیاید آن‌ها را سوار کند. این سه زن بین ساعت 3 و 4 صبح مرده‌اند پس برزخ مشترکی دارند. درصحنه سه تخت که تخت مرده شورخانه و سردخانه و تخت زندان است و خیلی اتفاقات روی آن رخ می‌دهد. این سه افرادی هستند که در ذهن مخاطب آشنا هستند. یکی از کاراکترهاست که مدام آب می‌خورد که نشانه‌گذاری است و نشانی از آبرویی که رفته است و می‌خواهد آبرویش بازگردد. یکی دیگر از زن‌ها با قرص برنج خودکشی کرده و کسانی که با قرص برنج خودکشی می‌کنند تشنگی شدید دارند و ما برای یکی از شخصیت‌ها مرگ دراماتیک در نظر گرفتیم».
او در مورد دلیل پرداخت به چنین سوژه‌ای توضیح داد: «من حرکت‌های انسان دوستانه را دوست دارم. هرکسی در هرجای دنیا هر کارغیرانسانی انجام دهد من آن را محکوم می‌کنم. در ابتدای نمایش تماشاگر فکر می‌کند که چقدر این زنان معصوم هستند و بعد می‌بینیم در مشکلات آن‌ها بازهم پای زنی در میان است».
او افزود: «من هم تجربه عجیبی داشتم. یک‌زمان به فرودگاه خارجی رفتم و متوجه شدم پاسپورت من هم نام خانمی است که فوت‌شده و بعدازاینکه تحقیق کردم متوجه شدم سمیه مهری کسی بوده که به سازمان ملل به خاطر مشکلاتش شکایت کرده. شوهر او به روی فرزندانش اسید پاشیده و همین اتفاق جرقه‌ای در ذهن من ایجاد کرد. حس کردم در حوادثی که به این شکل هستند، یک نفر این افراد را وسط ماجرا پرتاب کرده است. مثل این حرف که با یک اشتباه نوزده می‌شوی و با یک اشتباه صفر می‌شویم».
مهری در مورد تجربه اجرای نمایش در پردیس تئاتر تهران گفت: «این پردیس در منطقه‌ای واقع‌شده است که فکر می‌کنم خیلی از هنرمندان ایرانی به آن ادای دین‌دارند. مردم این منطقه از تئاتر دور بودند و شکل‌گیری چنین فضایی در این منطقه نتایج مثبت زیادی خواهد داشت. تئاتر یعنی فرهنگ‌سازی یعنی هنرمند یک درس فرهنگی داشته باشد و یک کمبودی فرهنگی را رفع کند».
مهری افزود: «حرکت عظیمی که در پردیس تئاتر تهران انجام‌شده این است که فضایی با این امکانات عالی در اختیار هنرمندان قرارگرفته و امیدواریم جا بیفتند و هزینه‌هایش تأمین شود. ما احساس کردیم باید به این منطقه بیاییم و اجرای ما به‌صورت تور خواهد بود و در اروپا هم اجرا خواهیم داشت».
لازم به اشاره است نمایش گژدم از تاریخ 29 مرداد تا 22 شهریورماه هرروز بغیر از شنبه‌ها ساعت 21 در سالن استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود علاقه‌مندان جهت دیدن این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران