در حال بارگذاری ...
با حضور هنرمندان تئاتر و سینما در مجموعه گردشگری بومی خانه نقلی کاشان

افتتاح سالن 65 نفره تئاتر به نام استاد سیدعلی نصر در زادگاهش

سالن خصوصی تئاتر استاد سید علی نصر با حضور هنرمندان شناخته‌شده تئاتر و سینما در مجموعه تاریخی خانه نقلی کاشان آغاز بکار کرد.

شاید برای بسیاری شنیدن نام هنرمندی همچون سید علی نصر تنها به‌صرف اینکه در سال‌های نه‌چندان دور توانسته سالن تئاتری را در تهران راه‌اندازی کند و نمایش‌های پرطرفداری را در آن اجرا کند چیزی بیشتر در ذهن نباشد. بدتر اینکه این عده با دیدن ساختمان نیمه ویرانه باقی‌مانده از آن سالن تاریخی در لاله‌زار که به دلیل کم‌لطفی‌ها و بی‌تدبیری‌ها امروز در آستانه فروپاشی کامل است، دیگر ممکن است حتی آن مقدار اندک حرمت را نیز که پیش‌ازاین برای این هنرمند فقید نگه می‌داشتند از یاد ببرند. به عبارتی چه‌بسا دور نباشد زمانی که نسل جوان ما حتی نام نداند که هنرمندی همچون سید علی نصر را نشنیده باشند. بااین‌حال اما هنوز هستند هنرمندان و علاقه‌مندان و عاشقان هنر در گوشه این سرزمین کهن که با تلاشی وصف‌ناپذیر برای حفظ این نام‌ها و ارزش‌های والای فرهنگ ایران‌زمین کوشیده و می‌کوشند تا فراموشی تاریخی هرچه بیشتر از مردممان این سرزمین بزرگ دور گردد.

در همین راستا، روز جمعه گذشته 19 مردادماه جاری به همت یکی از همین هنردوستان و با حضور تعدادی از هنرمندان شناخته‌شده تئاتر و سینما، سالن تئاتری به نام زنده‌یاد سید علی نصر که در میان تئاتری‌ها به پدر تئاتر ایران شناخته می‌شود، دریکی از سرداب‌های تاریخی این شهر توریستی رسماً آغاز بکار کرد. سردابی که تا همین چند سال پیش تا آستانه خراب شدن رفته بود اما امروز ه تنها به یکی از نقاط جذاب برای گردشگران ایران و خارجی بدل شده، لاله در کنار آن با توجه به فضای موجود و کمی خلاقیت و ابتکار، طی فرآیندی چهارماهه سالن تئاتری با ظرفیت 65 نفر افتتاح شد.

اکبر رضوانیان از دانش‌آموختگان تئاتر، مدرس تئاتر و مدیرعامل مجموعه گردشگری بومی خانه نقلی کاشان است که چند سالی است علاوه بر فعالیت‌های تئاتری‌اش در حوزه گردشگری نیز فعالیت می‌کند. او که به‌تازگی دریکی از سرداب‌های تاریخی شهر کاشان سالن تئاتر خصوصی به نام سید علی نصر را افتتاح کرده، درباره روند بازسازی و تبدیل این سرداب قدیمی و تاریخی به یک سالن خصوصی تئاتر که می‌توان از آن به‌عنوان نخستین و یا دومین سالن خصوصی تئاتر شهر کاشان نام برد، به ایران تئاتر گفت: از مدت‌ها پیش دریکی از مکان‌های گردشگری که در اختیار ما بود یک سرداب تاریخی وجود داشت که به نظرم برای تبدیل به یک سالن تئاتر بسیار مناسب بود. در همین راستا پس از حدود یک سال تحقیق و بررسی روی این سرداب‌ تاریخی به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با بازسازی و تجهیز فضایی که در کنار این سرداب وجود دارد، بدون اینکه آسیبی به فضای تاریخی این بنا بخورد می‌توان یک فضای چندمنظوره فرهنگی را ایجاد کرد که با توجه به بافت تاریخی شهر کاشان علاوه بر اینکه این مکان می‌تواند میزبان گروه‌های تئاتری باشد، آثار مختلف نمایشی را نیز می‌توان در این سالن‌ها اجرا کرد.

رضوانیان ادامه داد: درواقع باید بگویم که در دل کار گردشگری که انجام می‌دادم متوجه شدم یکی از سرداب‌های تاریخی کاشان فضایی دارد که می‌توان ضمن حفظ بافت اصلی و تاریخی آن، با یک بازسازی و تجهیز تخصصی در کنار آن مکان تاریخی هم یک محل اقامت برای حضور گروه‌های نمایشی و هم یک سالن تئاتر درست کرد. که خوشبختانه با بررسی‌هایی که انجام دادیم و البته با همکاری سازمان‌های و ارگان‌های مرتبط توانستیم پس از حدود یک سال کار تحقیقی و چهار ماه کار عملیاتی، رو جمعه گذشته 19 مردادماه با حضور هنرمندان شناخته‌شده تئاتر کشور و کاشان این سالن را که به نام استاد سید علی نصر پدر تئاتر ایران افتتاح کنیم.

او درباره علت نام‌گذاری این سالن به نام زنده‌یاد سید علی نصر اظهار کرد: من خودم به‌شخصه با توجه به اینکه سید علی نصر اصلیتشان کاشانی بود ولی متأسفانه دراین‌باره هیچ کاری صورت نمی‌گرفت همیشه در ذهن داشتم که به‌نوعی نام این هنرمند بزرگ را در کاشان مطرح کنم به همین روی با توجه به آماده شدن این سالن برای افتتاح از این فرصت استفاده کردیم و نام زنده‌یاد استاد سید علی نصر را برای این سالن انتخاب کردیم.

مدیر این تماشاخانه خصوصی همچنین با اشاره به این‌که از روز 5 شهریورماه جاری به‌طور مستمر در این سالن گروه‌های نمایشی آثار خود را اجرا خواهند کرد، اضافه کرد: این سالن پس از افتتاح، از روز 5 شهریورماه جاری به‌طور مستمر میزبان آثار نمایشی مختلف خواهد بود و خوشبختانه تاکنون سازمان‌ها و نهادهای مختلفی همچون کانون نمایش‌های آئینی سنتی به مدیریت استاد فتحعلی بیگی، انجمن سینمای جوان، مجموعه شهرداری کاشان و... برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند.

گفتنی است، مراسم افتتاح سالن استاد سید علی نصر کاشان با حضور هنرمندانی همچون فرهاد آئیش، مائده طهماسبی، رضا بهمنی، رضا رادبخت، حسین حداد، محمدحمید شاد، احمد صابر، مهدی صفارنژاد، زهره استادی و... برگزار شد.




نظرات کاربران