در حال بارگذاری ...
شهرام کرمی در مراسم رونمایی ازشماره جدید فصلنامه تخصصی تئاتر:

«نمایش شناخت» حاصل تلاش عاشقانه یک نفر و فعالیت بخش خصوصی است

مراسم رونمایی ازشماره جدید فصلنامه تخصصی «نمایش شناخت» به سردبیری نظر احمدی با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، فرهاد ناظرزاده کرمانی، احمد کامیابی مسک ،مسعود دلخواه، امیرکاوس بالازاده و جمعی از هنرمندان و نویسندگان چهارشنبه ۸خردادماه در ساختمان جدید خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش ایرا ن تئاتر درابتدای این مراسم مسلم آئینی از اعضا تحریریه «نمایش شناخت» این مجله را تنها نشریه خصوصی در حال انتشار تئاتر ایران برشمرد و از اهالی تئاتر درخواست کرد که برای حفظ دوام این نشریه از آن حمایت کنند. سپس آئینی از استاد ناظرزاده کرمانی دعوت نمود تا به عنوان نخستین سخنران صحبت های خود را آغاز کند.
دکتر ناظرزاده ابتدا ضمن خیر مقدم و ابراز مسرت از حضور در این مراسم گفت:« خیلی خوشحالم که سردبیر و مدیرمسئول این نشریه، نظر احمدی توانسته مجله آبرومندی را منتشر نماید.
وی در ادامه یادآور شد:« ما ایرانی ها با وجود علاقه زیادی که به مدرک دانشگاهی داریم اما متاسفانه خیلی کتاب خوان نیستیم و در واقع کتاب  تبدیل به کالایی تجملی و مختص به یک طبقه خاص شده است و از طرفی اینترنت و فضای مجازی نیز این امر را تشدید می نماید. نبود علاقه به کتابخوانی باعث شده که گاهی تیراژ کتاب ها به سیصد نسخه برسد و این برای کشوری با جمعیتی بالغ بر هشتاد میلیون نفر که اتفاقا چند هزار کتابفروشی هم دارد حادثه ای خبرساز و به نوعی زنگ خطر محسوب می شود.»
پدر تئاتر دانشگاهی سخنان خود را با ابراز دو آرزو برای نشریه «نمایش شناخت» و سردبیر آن به پایان رساند،نخست اینکه کیفیت علمی و پژوهشی نشریه کماکان در سطح بالا نگه داشته شود و دیگر آنکه بقای این فصلنامه تخصصی حفظ شده و انتشار آن تداوم یابد.
دومین سخنرانی که به جایگاه دعوت شد پروفسور احمد کامیابی مسک بود که در شماره جدید مجله نیز گفتگوی مفصلی با وی انجام گرفته است.
پروفسور کامیابی در ابتدای سخنان خود خاطر نشان نمود که این مجله تازه راه افتاده و امیدوارم عمری دراز داشته باشد و سپس گفته های خود را با یک گله از اهالی تئاتر و روزنامه نگاران شروع کرد و گفت:« استفاده و کاربرد ترکیب تئاتر ابسورد همچنان در میان جامعه تئاتری ما ادامه دارد. در حالی که تکرار کلمه ابسورد و مفهوم آن در روحیه جوانان تاثیرمنفی دارد و همین حرف ها منجر به خودکشی برخی از آنها شده است.»
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد :« نخستین بارمارتین اسلین چنین واژه نادرستی را بر سر زبان ها انداخت و تا مدت ها از این کلمه استفاده می شد تا اینکه بالاخره در سال1979 و در یک گردهمایی فرهنگی در شمال فرانسه که بیش از80نفر از اساتید متخصص اثار یونسکو و خود ایشان به اتفاق خانواده در آنجا حضور داشتند آقای مارتین اسلین درنوبت سخنرانی خود گفت که امروز می خواهم اعتراف کنم و بگویم اشتباه بزرگی کرده ام، آثار یونسکو ابسورد نیستند بلکه انقلابی هستند و در این لحظه اقای یونسکو که در انتهای سالن نشسته بود و من افتخار داشتم که در کنار ایشان باشم از جای خود برخواست و گفت آقای مارتین اسلین انقلابی هم خودت هستی من برچسب نمی خواهم این حرف را گفت و نشست اما تمام سالن از جا بلند شده و پنج دقیقه تمام او را تشویق کردند و دیگر استفاده از این کلمه در سراسر دنیا تمام شد.»
وی در ادامه افزود:« در همان کتابی که من نوشتم و آقای یونسکو طولانی ترین مقدمه عمرشان را بر آن نگاشتند گفته ام تئاتر یونسکو، یونسکویی است و تئاتر بکت، بکتی و تئاتر ژنه، ژنه ای و آثاراین نویسندگان شباهتی به هم ندارند که بنا باشد تحت لوای یک نام از آنها یاد شود و آقای یونسکو این گفته های مرا کاملا تصدیق کردند. ضمنا در همان نشست کذایی من به آقای اسلین گفتم که در مملکت من تا یک خارجی حرفی را نزند روشنفکران آن را باور نمی کنند پس با ایشان گفتگویی ترتیب داده و خواستم تا دوباره پیرامون اشتباه خود و کاربرد نادرست واژه ابسورد صحبت کنند.»
پروفسور کامیابی در انتهای سخنان خود خاطرنشان کرد:«خواهش می کنم در پوچی را ببندید ما به اندازه کافی درگیر پوچی هستیم، این یک بازی استعماری است آنهم برای آنکه به کشورهای در حال توسعه تولیدات انبوه خود را بفروشند، چنین حرف ها یی تنها در کشورهای عقب اقتاده باب است و اما در رابطه با نشریه «نمایش شناخت» امیدوارم که انتشار آن ادامه پیدا کند و هیچ چیز آن پوچ نباشد.»
سومین سخنران این مراسم مدیرمسئول و سردبیر فصلنامه «نمایش شناخت» نظر احمدی بود، وی در ابتدا گفت:« در چند روز گذشته برخی دوستان به من ایراد گرفته اند که چرا پس از انتشار هر شماره یک مراسم رونمایی برگزار می شود. اینجا باید خدمت این دوستان عرض کنم که به دو دلیل، نخست اینکه در واقع مراسم رونمایی بهانه ای برای دور هم جمع شدن اهالی تئاتر است و مهمتر از آن استفاده از محضر اساتیدی که صادقانه باید بگویم  یک دقیقه هم نشینی با آنها و شنیدن سخنانشان غنیمتی بزرگ محسوب می شود و دو دیگر اینکه در شرایط فعلی مطبوعات و با توجه به نوسانات شدید قیمت کاغذ و مشکلات عدیده پیش روی جراید که گفتن از آن ها در این مجال تنگ امکان پذیر نیست. انتشار مجله آنهم از نوع تخصصی و تئاتری آن به امری شبیه معجزه می ماند.»
وی افزود:« پس با این اوضاع و احوال جای آن دارد چنانکه در گذشته جشن های هفت شب و هفت روزه می گرفتند ما به این شکرانه هفت شب به شادی بپردازیم.»
وی همچنین خاطر نشان کرد:« تنها آمیزه ای از عشق و جنون می تواند توجیه کننده کار روزنامه نگاری برای یک فرد در شرایط فعلی باشد.»
سردبیر نشریه «نمایش شناخت» ضمن تشکر از حضور آقای شهرام کرمی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی گفت:« من ایشان را هرگز به چشم یک مدیراجرایی ندیده ام چرا که ایشان فرزند تئاتر هستند و همیشه  با دلسوزی،تنها دغدغه تئاتررا دارند و نه میز ریاست. همچنین باید بگویم که همیشه لطف ایشان شامل حال این مجموعه بوده است.»
سردبیر نشریه «نمایش شناخت» در پایان ابراز امیدواری نمود که لطف اساتید و پژوهشگران طراز اول تئاتر همچنان شامل حال «نمایش شناخت» باشد و کماکان حیات این نشریه بپاید و به سرنوشت دیگر نشریات تئاتری دچارنشود.
سخنران بعدی مراسم که به جایگاه دعوت شد دکتر مسعود دلخواه بود که در شماره جدید فصلنامه، نمایش نامه ای به قلم رچ اورلاف با ترجمه ایشان به انتشار رسیده است.
دکتر دلخواه سخنان خود را با این جملات شروع کرد که من در واقع  برای حضور در این نشست یک سال تاخیر دارم چراکه پارسال برای حضور در مراسم رونمایی ازنخستین شماره نشریه «نمایش شناخت» دعوت شده بودم که به خاطرهمزمان شدن این مراسم با اجرای نمایش شاه لیر امکان حضور من میسر نشد و حالا در دومین سال اینجا هستم،دکتر دلخواه در ادامه افزود که مهمترین مسئله در تئاتر ما خلا نقد است و به گمانم نسل نو تئاتری ها اصلا نقد را نمی شناسند و با آنکه ما منتقدین خوبی در کانون و انجمن داریم اما فعالیت آنها نیز در سالهای اخیر رو به نزول بوده است این را از آن جهت می گویم که نقد با نشریات رابطه مستقیمی دارد و ما برای توسعه فرهنگ نقد و نقد پذیری به انتشار چنین نشریاتی احتیاج داریم و امیدوارم وجود این نشریه که به همت آقای احمدی منتشر می شود و نیز دیگر نشریات مشابه تا حدودی خلا نقد و نظریه های دراماتیک را پر کند چرا که عمل بدون تئوری همانقدر کنش ناکاملی هست که تئوری بدون عمل و در حوزه تئوری و نظریه پردازی تردیدی نیست که تئاتر ما همواره با کاستی هایی جدی روبرو بوده است.
این کارگردان تئاتر و استاد دانشگاه افزود:« در صفحه اول این شماره «نمایش شناخت» از قول طباطبایی نائینی چنین آماده است که عقیده عقلای عالم و حکمای بنی آدم در این مسئله مسلم است که تبدیل اوضاع بربریت و تکمل لوازم تمدن در هیچ مملکتی ممکن نخواهد شد مگر با ایجاد سه چیزکه اصل ترقی و تمدن می باشد و اگر یکی از آنها قصور داشته باشد تمدن ناقص است اول مدرسه دوم روزنامه و سیم تئاتر.»
وی ادامه داد:« من ترجیح میدهم راجع به همین سه موضوع کمی صحبت کنم. جایگاه آموزش و مدرسه از این نظر مهم است که هم به اشاعه رویکردهای علمی می پردازد و هم به آموزش نقد و نقد پذیری در جامعه و اما روزنامه که در دوران ما یعنی در عصر اطلاعات که می توان واژه رسانه را جایگزین آن کرد با انقلاب الکترونیک و کشیده شدن زندگی ما به سمت مجازی سازی مواجهه شده است به گفته داریوش شایگان این مجازی سازی انتقال آنی امواج  یا اطلاعات را میسر کرده و رسانه اکنون پل ارتباطی میان انسانها و جوامع است و دارای جایگاهی مهم و وسیعی است. اما تئاتر یا به طور کلی هنر بازتاب دهنده آگاهی اجتماعی در هر دوره ای است و به قول دکترناظرزاده هنر و ادبیات وجدان جامعه و انسان است و نقد وجدان هنر و ادبیات است و متاسفانه امروز تا حدی هنر و ادبیات ما بی وجدان شده است.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد:« به طور کلی بشر امروز با دو موضوع  مهم روبرو است نخست شاهد درهم شکستن ایدئولوژی ها و هستی شناسی های کلاسیک و طبیعتا حقایق متافیزیک است که بنیاد این دست از هستی شناسی ها را شکل می داد ونیز سربرآوردن نوعی دیگر از متافیزیک در تقابل با انقلاب الکترونیک و دوم آشفتگی اوضاع فرهنگی جهان که مانع از ایجاد یک دید فراگیر فرهنگی شده است. با توجه به اهمیت این دو و اینکه نتیجتا کلیه جهانبینی های مسلط از درجه اعتبار ساقط  شده اند می توان گفت انسان امروز یک انسان با هویتی یگانه و قابل تعریف نیست بلکه هویتی چندگانه دارد و به قول  داریوش شایگان دارای یک هویت چهل تکه و تفکری سیال است.»
دکتر دلخواه در انتهای سخنان خود ابراز امیدواری نمود که انتشار و تکثیر چنین نشریاتی راه آگاه شدن ازراه و رسم زمانه ما را برای آیندگان روشن تر نماید.
پس از سخنان دکتر دلخواه از شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی دعوت شد تا برای حاضران در سالن صحبت کنم. وی سخنان خود را اینگونه آغاز کرد:« خیلی خوشحالم که با شما دوستان و استادان خوبم در محفلی علمی جمع شده ایم آنهم به بهانه یک اتفاق خجسته که چاپ نشریه ای در عرصه هنرهای نمایشی است . آنچه موجب خوشحالی و مسرت  خواهد بود این است که این مجموعه حاصل تلاش عاشقانه یک نفر و  فعالیت بخش خصوصی است و هیچ حوزه ای در چاپ این نشریه نقش نداشته و در واقع  ما هم هیچ نقشی نداشته ایم و آقای نظر احمدی با تواضع و مهربانی ذکر خیر مرا داشتند. البته ما در اداره کل هنرهای نمایشی باید به حکم وظیفه از این اتفاقات حمایت کنیم و تلاش می کنیم این مجموعه بتواند به همین شکل به ساختار مستقل خود ادامه دهد و باید بگویم که این مجموعه در واقع مجموعه ارزنده ای است و بهترین استادهای تئاتر ایران در این نشریه مقاله دارند که مایه مسرت است و می تواند در این اوضاع نقش مهمی ایفا کند. متاسفانه تئاتر ما همچنان در بسیاری از بخش ها شکلی توسعه نیافته دارد به طوری که امروز تئاتر تجاری غالب شده و تئاتر اندیشه محور در حاشیه قرار گرفته است و اما آنچه در این شرایط می تواند کمک بزرگی کند تحلیل علمی است و نشریات در اینباره از اهمیت ویژه ای برخوردارند. به هر حال من به سهم خود بازهم تشکر می کنم از تلاش های  هنرمند عزیز و شاعر بزرگوار که اتفاقا مجموعه شعر ایشان روز پنجشنبه رونمایی می شود و باز هم این افتخار نصیب من شد که توانستم کتاب شعر ایشان را ببینم و اشعارشان را بخوانم به هر حال ایشان روح بزرگ و عاشقانه ای دارد. از حضور همه شما سپاسگذارم و امیدوارم این محافل باز هم تکرار شود و خیلی زود برای شماره جدید نشریه دور هم جمع بشویم.»
سخنران پایانی این نشست دکتر امیرکاوس بالازاده بود. وی ضمن عذرخواهی از تاخیر خود افزود من دچار عارضه ای شده ام که حتی صحبت کردن را برایم سخت کرده اما چون اقای احمدی از دوستان خیلی عزیز من هستند وبه او قول داده بودم سعی کردم با هر مصیبیتی که شده در این مراسم حاضر شوم و باز من عذر خواهی می کنم چرا که بنا بود وظیفه گرداننده این مراسم را داشته باشم پیش از هر چیز باید بگویم که واقعا جای دوست بزرگوارم  دکتر حسین  اسماعیلی که در مراسم پیشین از سخنرانان  برنامه بودند خالی است و امیدوارم درمراسم های بعدی ایشان در ایران باشند و ازحضورشان استفاده کنیم.
دکتر بالازاده سخنان خود را اینگونه ادامه داد:« در مورد اقای احمدی به گمانم که اساتید همه گفتنی ها را گفتند،باور کنید انتشار این مجله کار کوچکی نیست،همین امروز که برای کاری به دانشکده رفته بودم از فردی که در انتشارات بود شنیدم که قیمت کاغذ به جایی رسیده که امروز هر ورق کاغذ100تومان می ارزد در چنین شرایطی باید پیرامون کسی که چنین نشریه ای انتشار می دهد بگوییم تقریبا تا قله قاف رفته است و متاسفانه  که از طرف دولت هم عملا حمایتی صورت نمی گیرد و تنها تعریف و تمجید مسئولین را می شنویم؛ جالب است این را هم بگویم که همان فردی که پیشتر از ایشان حرف زدم  به من گفت اگر کاغذی سفید باشد می ارزد اما با نوشته خیر. باری  ما امروز در چنین وضعیتی به سر می بریم پس بدا به حال من که اگر به جای این همه کتابی که جمع کرده ام کاغذ سفید داشتم الان می توانستم یک ماشین بنز بخرم.» ایشان سخنان خود را با این جمله به پایان رساندند امیدوارم نظر احمدی بپاید و شماره های دیگر را ببینیم.
در پایان مراسم از خانم اتوسا قاضی جانشین مجله و از اعضای اصلی «نمایش شناخت» دعوت شد تا بیانیه ای را که از طرف تحریریه فصلنامه نوشته شده بود را قرائت نمایند. متن این بیانیه از این قراربود : «نمایش شناخت» پنجره ای است کوچک به سمت دشت وسیع آگاهی که با زحمات زیاد در شرایط سخت این روزهای  حوزه نشر و مطبوعات، تلاش کرده ایم که گشوده بماند. با عشق و التزام به امرپژوهش آن را پروردیم تا محملی باشد برای تضارب آرا و گفتگو چنانکه تئاتر است ،بر اساس این دو اصل شالوده «نمایش شناخت» را پی ریختیم تا از یک سو زمینه ساز پژوهش در مسائل مغفول مانده تئاتر باشد و از سویی دیگر امکان گفتگو در درون جامعه تئاتری را فراهم آورد،چرا که باور داریم تنها اصلی که می تواند در تمامی عرصه ها سبب تغییر،گره گشایی و ژرف اندیشی شود اصل گفتگو است و زمانی که بر اساس کار پژوهشی و ژرف اثری خلق می شود سبب کنش و تغییر در ساختار فرهنگی و اجتماعی می شود و شرایط را بهبود می بخشد لذا «نمایش شناخت» از تمامی هنرمندان،پژوهشگران و اهالی تئاتر دعوت می کند در این مسیر همراه ما باشند
پس از قرائت این بیانه سردبیر مجله مجددا پشت تریبون رفته و از اساتید حاضر در جلسه دعوت کرد تا برای مراسم رونمایی و ثبت عکس در جایگاه مخصوص حضور یابند،از دیگر اساتید حاضر در این جلسه می توان به استاد جمشید جهانزاده، مریم معترف، ملکشاه ابدالی و...اشاره نمود.

 

مراسم رونمایی ازشماره جدید فصلنامه تخصصی «نمایش شناخت» به سردبیری نظر احمدی با حضور شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، فرهاد ناظرزاده کرمانی، احمد کامیابی مسک ،مسعود دلخواه، امیرکاوس بالازاده و جمعی از هنرمندان و نویسندگان  چهارشنبه  8خردادماه در ساختمان جدید خانه تئاتر برگزار شد.




مطالب مرتبط

در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری:  اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند
در آیین اختتامیه جشنواره تئاتر ارتش مطرح شد

کاظم نظری: اثر برگزیده جشنواره ارتش به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا می‌کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی در آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر ارتش از راه‌یابی یک اثر برتر از این جشنواره سراسری به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و اثری دیگر به جشنواره تئاتر دفاع مقدس در سال آینده خبر داد.

|

نظرات کاربران