در حال بارگذاری ...
با آغاز «رویدادهای اجرایی – پژوهشی کارگاه نمایش»

«فردای شب» در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود

اولین اثر تولیدی «رویدادهای اجرایی – پژوهشی کارگاه نمایش» مجموعه تئاتر شهرکه بر پایه فراخوانی در تابستان سال جاری آغاز شده بود روی صحنه می رود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش مجموعه تئاتر شهر، نخستین اثر تولیدی پروژه «رویدادهای اجرایی – پژوهشی کارگاه نمایش» از روز یکشنبه 24 آذر ماه ساعت 18 با اجرای نمایش «فردای شب» به کارگردانی جواد اسفندیاری روی صحنه می رود.
امین عظیمی مدیر ارتباطات ، آموزش و پژوهش مجموعه تئاترشهر در این رابطه گفت :« بر مبنای فراخوان منتشر شده در تابستان 1398 بالغ بر 100 درخواست و طرح اجرایی به تئاتر شهر ارسال شد و پس از بررسی و تحلیل کارشناسانه این درخواست ها توسط هاجر سعیدی نژاد، بنده  و عباس اقسامی، در نهایت 25 طرح/اجرا  پذیرفته شد. پس از آن از ابتدای پاییز روند تولید گفت و گویی میان گروه ها و دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش ادامه داشته است که نخستین ثمره آن که در این فرآیند از مشاوره رضا سرور هم کمک گرفته شد «فردای شب» نوشته و کار جواد اسفندیاری است.
عظیمی در ادامه گفت : این روندی تجربی ، مطالعاتی و اجرایی است که باید برای تحقق اهدافش به آن فرصت کافی داد. این که 25 گروه با علاقه و جدیت مطالعه و پژوهش را برای دست یابی به یک فرم اجرایی محور قرار دهند خود به معنای موفقیت این این تلاش است. در حقیقت برای ما فرآیند تولیدات مهمتر از نتیجه ای است که به عنوان یک اثر اجرایی روی صحنه می رود. سرلوحه قرار دادن آموزش ، پژوهش و نگاه جوینده و علمی در مسیر تولیدات به دور از منطق سرمایه محور بازار.»
در عین حال در بروشور معرفی و توضیح اجرای «فردای شب» آمده است: «این اجرا بر پایه فراخوانِ مشارکت در رویدادهای اجرایی _ پژوهشیِ «کارگاه نمایش» که توسط واحد پژوهش تئاتر شهر منتشر شد، آماده شده و یک اجرای کارگاهی _ تجربی است. هدف از ارائه این پروژه بررسی، مطالعه و اجراپژوهی در حوزه غیاب در اجرا و ارائه رویکردهای مینیمالیستی در طراحی اجرا است. گروه اجرایی نزدیک به هشت ماه تمرین کرده و از تمرین های آزاد حرکتی و حسی به فرم های پیشنهادی اجرا رسیده است.
ایده اجرا حول مفهوم پرداخت امرِ تئاتریکال، پیرامون ایده وهم (جهان ذهنی) و نوعی بازنمود فیزیکی و حسی از امر ذهنی و به نمایش درآوردن یا بازنمود زبانِ وهم در اجرا و تجربه گری در حوزه فضا و اتمسفر اجرا است. بدین معنا با وجود اینکه اجرا بر پایه متن شکل گرفته اما متن در نهایت بخشی از فرم اجراست.
سه اجراگر پروژه فردای شب، مژده دایی، مونا سهراب حقیقت، فرنوش نیک اندیش با هدایت و کارگردانی جواد اسفندیاری از 24 آذر تا 6 دی 98 در کارگاه نمایش واقع در مجموعه تئاترشهر این تجربه را با مخاطبان خود به اشتراک می گذارند.»
سایر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: نویسنده و کارگردان: جواد اسفندیاری/ تهیه کننده: حمیدرضا زبیر/ اجراگران: مژده دایی، مونا سهراب حقیقت، فرنوش نیک اندیش/ دستیار کارگردان و برنامه ریز: ستاره صمدی رذانی/ طراح صحنه:  علیرضاوحدانی، جواد اسفندیاری/ طراح پوستر و گرافیست: آیه حیدری/ طراح تیزر: شهاب محمودی.
گفتنی است روند اجراهای نخستین فراخوان رویدادهای اجرایی پژوهشی تا آبان 1399 ادامه خواهد شد و فراخوان دور دوم در تابستان سال آینده منتشر می شود.

 




مطالب مرتبط

اجرای نمایش «شکافتن کام ماهی» تمدید شد

اجرای نمایش «شکافتن کام ماهی» تمدید شد

اجرای «شکافتن کام ماهی» به نویسندگی بابک پرهام و کارگردانی سمن قناد تا ۲۵ اسفند تمدید شد. این اثر نمایشی روز دوشنبه ۷ اسفند به‌منظور رعایت و احترام به حق تماشاگران، اجرای ویژه عکاسان خواهد داشت.

|

گفت‌وگو با بابک پرهام، نویسنده «شکافتن کام ماهی»

جای آثار رئالیستی با توجه به طبقه متوسط در ادبیات نمایشی ما خالی است
گفت‌وگو با بابک پرهام، نویسنده «شکافتن کام ماهی»

جای آثار رئالیستی با توجه به طبقه متوسط در ادبیات نمایشی ما خالی است

بابک پرهام، نویسنده نمایشنامه «شکافتن کام ماهی» می‌گوید ادبیات نمایشی ما به نمایش‌هایی رئالیستی با توجه به طبقه متوسط جامعه کمتر پرداخته و این در حالی است که عمده مخاطبان تئاتر از طبقه متوسط هستند.

|

اجرای «ملکه چهارم آگوست» روی صحنه کارگاه نمایش

اجرای «ملکه چهارم آگوست» روی صحنه کارگاه نمایش

نمایش ««ملکه چهارم آگوست» به نویسندگی و کارگردانی رحمان خوب‌زاده که اجرای خود را به‌تازگی آغاز کرده تا پایان دی در محل کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر در ساعت 19:30 روی صحنه می‌رود.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «سالومه»

بابک پرهام: حداکثر فروش تئاتر هم درآمدی برای هنرمندان ندارد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «سالومه»

بابک پرهام: حداکثر فروش تئاتر هم درآمدی برای هنرمندان ندارد

بابک پرهام، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با بیان اینکه مبلغ بلیت‌های تئاتر و هزینه‌های تولید این هنر نیاز به سیاست‌های حمایتی مانند سیاست تشویق مالیاتی دارد، گفت حتی با وجود حداکثر فروش هم درآمد قابل توجهی برای هنرمندان باقی نمی‌ماند.

|

نظرات کاربران