ناصر آقایی مشاور و مجری طرح نمایش «آوازخوان طاس»:
ابزورد به معنای پوچی نیست، بلکه آسانگرفتن زندگی است

ناصر آقایی مشاور و مجری طرح نمایش «آوازخوان طاس» که این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه است، میگوید: «ابزورد» به معنای پوچی نیست، بلکه آسانگرفتن زندگی است.
به گزارش ایرانتئاتر، ناصر آقایی، بازیگر و مدرس تئاتر، این روزها در مقام مجری طرح و مشاور کارگردان نمایش «آوازخوان طاس» به نویسندگی اوژن یونسکو با کارگردانی فرشید هدی این گروه نمایشی را همراهی میکند.
آقایی با اشاره به حضورش در این پروژه میگوید: من سالهاست که فرشید هدی، کارگردان این اثر را میشناسم و همیشه در جریان فعالیتهایش بودهام و اکنون خوشحالم که در کنار این گروه نمایشی هستم. این همراهی هیچ ربطی به بخش مادی و اقتصادی ندارد؛ بلکه بیشتر به دلیل عشق من به تئاتر و علاقهمندی به این نمایشنامه اوژن یونسکو است.
او ادامه میدهد: نمایشنامه «آوازخوان طاس» جزو بهترین آثار اوژن یونسکو است که به صورت ابزورد نوشته شده است. ابزورد به معنای پوچی نیست، میتوان نوعی بیخیالی نسبت به زندگی یا به تعبیر من راحت گرفتن سبک زندگی را در آن شاهد بود. در واقع تمام حرف یونسکو این است که سخت نگیرید. آنچه که میگویید یا به آن عمل میکنید، میتواند هیچ معنا و مفهوم خاصی نداشته باشد و از دل آنها زندگی را بیرون بکشید و آن را عیان کنید.
این هنرمند میافزاید: شاید دیالوگها در این اثر بیمعنا جلوه کند ولی در اصل همگی معانی خاصی را دارا هستند. طنز یونسکو در همین بیمعنی جلوه کردن اما در اصل با معنا بودن این دیالوگهاست.
آقایی با اشاره به حضورش به عنوان مشاور تصریح میکند: طبیعتا در مقام مشاور کارگردان آنچه به نظرم در روند بهبود هرچه بیشتر کار موثر بوده است، با کارگردان و بازیگران نمایش در میان گذاشتهام و تا آنجاکه من شاهد بودم همگی استقبال کردند.
این هنرمند با تاکید بر لزوم بهرهمندی هنرمندان از مشورت پیشکسوتان میگوید: قطعا مشورت گرفتن از دیگران میتواند در جریان بهبود کیفی تولید یک اثر نمایشی بسیار موثر و تاثیرگذار باشد. به ویژه عزیزانی که جوانتر هستند و از تجربه کمتری در عرصه کارگردانی برخوردارند اگر با پیشکسوتان تعامل کنند و از تجربیات وسیع آنها استفاده کنند و در جهت بهبود کارشان از پیشنهادات و نظرات آنها بهره بگیرند، حرکتی ارزشمند است که باید بسیار مورد توجه قرار گرفته و گسترش پیدا کند.
او با بیان اینکه مجری طرح به نوعی تهیهکننده یا جانشین تهیه به شمار میآید؛ تصریح میکند: من سعی کردم که کل کار در مسیر تولید کمنقص پیش برود و تمام تلاش بر این بود تا کار را از جمیع جهات نظارهگر باشم و در این مسیر تعامل خوبی با کارگردان و دیگر عوامل اجرا داشتیم.
ناصر آقایی در پایان میگوید: به شخصه بر این باورم که نمایش «آوازخوان طاس» با تلاش و تکاپوی گروه بازیگران اثری کم نقص و جذابی از آب درآمده است و از علاقهمندان به تئاتر بهویژه جوانان دعوت میکنم که این نوع کار را به تماشا بنشینند.
گفتوگو: نگار امیری