در حال بارگذاری ...

دعوت به تولید نمایش با پویش «تئاتر کنج خونه»

موسسه تئاتر سایه در روزهای پس از کرونا با ایجاد پویش «تئاتر کنج خونه» والدین و کودکان را به تولید تئاترهای عروسکی کوچک خانگی دعوت کرد

به گزارش ایران تئاتر در میان سکوت و خلوتی شهر، در میان تمام این نگرانی‌ها و فشارها که بر مردم کشور ذره‌دذره جا باز کرد، در همان روزهای ابتدای این بحران و شیوع بیماری کرونا، موسسه تئاتر سایه که فعالیت اصلی آن در حوزه‌ی تئاتر کودک و همچنین نمایش عروسکی‌ست بر این شد تا با ایجاد یک حرکت فرهنگی والدین و همچنین کودکان عزیز آن‌ها را به یک سرگرمی رهنمون سازد که نامش «تئاتر کنج خونه» بود.
امیر عباسیان یکی از اعضای اصلی موسسه تئاتر سایه ماجرا را این‌طور توضیح می‌دهد که: «با آغاز همه‌گیری بیماری و لغو شدن کلیه‌ی تمرین‌ها، نمایش‌ها، تعطیلی اجباری کلیه‌ی مدارس، مهدکودک‌ها و خانه‌های بازی، چه اهالی نمایش و چه خانواده‌ها به ناگهان با حجم فزاینده‌ای از سوال روبرو شدند که حالا چطور می‌شود زمان را گذراند؟
با خانواده‌ها و مربیان زیادی صحبت کردیم و شرایط آن‌ها را جویا شدیم. خیلی‌ها نمی‌دانستند چه کار می‌توانند بکنند. فیلم، کتاب، خواب و بازی یک‌وقت‌هایی جوابگو نبود و والدین علاوه بر نگرانی‌های خود، با بی‌قراری مستمر فرزندانشان نیز روبرو شده بودند. پس دست به کار کوچکی شدیم به امید این که بتوانیم باری از روی دوش خانواده‌ها برداریم.»

گروه تئاتر سایه، به سرپرستی رامین کهن و همراهی اعضای آن، از هفته‌ی دوم اسفند به امید سرگرمی کودکان و همچنین ترغیب آن‌ها به «نمایش» به عنوان یک «سرگرمی»، کلید شروع «تئاتر کنج خونه» را زد. در این پروژه نمایشگران عروسکی نه به عنوان اجراگر، بلکه بیش‌تر به عنوان «تسهیل‌گر» برای به راه‌انداختن یک یا چند نمایش متفاوت دست به کار شدند. آن‌ها در صفحه‌ی اینستاگرام خود علاوه بر توضیح شفاهی پروژه، ویدیوهایی نیز با محتوای آموزش ساخت عروسک‌های نمایشی با ابزار دم‌دستی‌ گذاشته‌اند. وسایلی که معمولا در کلیه‌ی خانه‌ها یافت می‌شود و طیف وسیعی از ابزاری‌های دورریختنی یا کاغذ و مقوای رنگی را در برگرفته.
بر اساس تعریف این پروژه، گروه تئاتر سایه تنها راه و روش ساخت این عروسک‌ها و همچنین داستانک مختصری از شخصیت و چگونگی این عروسک‌ها به مخاطبین خودش ارائه می‌دهد و بعد باقی پروژه را به عهده‌ی خود خانواده‌ها و کودکان علاقه‌مند به حوزه‌ی نمایش می‌گذارد. به این ترتیب که آن‌ها می‌توانند با ساخت این عروسک‌ها و شنیدن داستانک‌هایشان، بنا به حوصله و میزان علاقه‌شان، خود دست به کار تولید یک یا چند نمایش شوند.
بر اساس تعریف پروژه‌ی «تئاتر کنج خانه»، این‌بار جای تماشاگر و نمایشگر این‌بار عوض می‌شود و آن‌چه به انجام آن امید دارد، تماشای ذهنیت خالص و ناب کودکان است. پروژه‌ی تئاتر کنج خانه محدود به ساخت عروسک نیست و در ادامه‌ی فرایند خود قرار است که ویدیوهایی نیز در خصوص ساخت موسیقی، آوازخوانی، نمایش سایه و …. به خانواده‌ی علاقمند به نمایش آموزش دهد تا همه بتوانند با ساده‌ترین امکانات خود، دست به تولید یک نمایش حرفه‌ای بزنند.
همچنین سایت و مجله ی فرهنگی artsoftheworkingclass در مقاله ای تحت عنوان " هنرمندان در قرنطینه مجموعه داستانهای خلاقیت در انزوا " پروژه ی تئاتر کنج خونه ی موسسه  تئاتر سایه را بررسی کرد.
به دعوت از انجمن راه صفحه ی «قایم باشک» که یک سازمان مردم‌نهاد است و به منظور آگاهی رسانی در جهت پیشگیری از کودک‌آزاری جنسی تشکیل شده، در سیزدهم فروردین ۹۹، گروه تئاتر سایه با حضور چندتن از اعضای خود: رامین کهن، پرستو آریاکیا، نسرین خرمی و امیر عباسیان با هدف معرفی دوباره‌ی پروژه به جمع بیشتری از مخاطبین و همچنین سرگرم کردن خانواده‌هایی که در خانه مانده‌اند، ۶۰ دقیقه‌ی خوش و مفرحی را برای همه رقم زدند که با استقبال خوبی نیز روبرو شد.
تاکنون هنرمندانی از جمله مرضیه سرمشقی، طناز جلوسی، متین گودرزی، الهام ایروانی، گلنوش طاهری، پرستو آریاکیا، نرگس مقیمی، سحر یوسف زاده T ملیکا عزیزی نژاد و رامین کحال زاده با ساخت کلیپ های آموزشی در این پروژه در پویش خودجوش "تئاتر کنج خونه " کمپانی تئاتر سایه شرکت کرده اند.

پروژه‌ی تئاتر کنج خونه در روزهای بحران تشکیل شده و امید دارد که این حرکت به تبادلی فراگیر میان تماشاگر و نمایشگر مبدل شود.
لینک صفحه ی کمپانی تئاتر سایه و پروژه ی تئاتر کنج خونه در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/tv/B9cRR42oXJH/?igshid=tu630kpgqzgv

لینک مقاله: http://artsoftheworkingclass.org/text/unedited-artists-in-quarantine
 




مطالب مرتبط

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

نمایش «خَرَمشیر» به کارگردانی مجتبی خمسه برداشتی از متون کهن ایرانی است که مفاهیم چندگانه و چندلایه را در بر می‌گیرد. این اثر نمایشی تا 27 اسفند در فرهنگسرای خانواده روی صحنه می‌رود.

|

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد
اعلام آثار منتخب بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

«قصه نمایش» 4 برگزیده معرفی کرد

بخش نمایشنامه‌نویسی بیست و هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان که با عنوان «قصه نمایش» ویژه کودکان و نوجوانان زیر 18 سال برگزار شد، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

|

نظرات کاربران