در حال بارگذاری ...
داریوش رعیت در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر خبر داد

امسال با همکاری بهروز پورگرجی هملت در تبعید را به صحنه می‌بریم

رعیت گفت: صحبت‌هایی از سال قبل با بهروز پور گرجی داشتم تا نمایشنامه هملت در تبعید را که سال قبل نوشته بودم؛ تابستان امسال در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد.

داریوش رعیت در گفت‌وگو با ایران‌تئاتر درباره فعالیت‌های جدید تئاتری خود عنوان کرد: صحبت‌هایی از سال قبل با بهروز پور گرجی داشتم تا نمایشنامه هملت در تبعید را که سال قبل نوشته بودم؛ تابستان امسال در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد. البته با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی سالن های نمایشی به طور حتم نوبت اجرا دیرتر انجام خواهد شد.

این کارگردان درباره مضمون نمایش هملت در تبعید عنوان کرد: در اصل این نمایشنامه پارودی هملت است و در نوشتن متن از دیدگاه‌های فانتزی استفاده کرده ام؛ محور این است که اگر در داستان هملت همه چیز تغییر پیدا می کرد چه شرایطی را شاهد بودیم. به طور مثال اگر هملت به پادشاهی می رسید و کلودیوس ابراز ندامت می کرد با چه شرایطی روبه رو بودیم و اینکه در روز تاجگذاری هملت به عنوان پادشاه خصلت ذاتی او(تردید) دوباره بروز و ظهور پیدا می کرد.

رعیت در ادامه سخنانش با اشاره به ارائه فضایی مبتنی بر کمدی که تلخی در آن موج می زد در ساختار نوشتاری هملت در تبعید افزود: البته این شرایط ماحصل تفکر من در حین نوشتن نمایشنامه بود و شاید کارگردان در اجرایش تغییراتی اعمال کند. در مجموع در کارم یک کمدی تلخ توام با دیدگاه‌های فلسفی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وجود دارد و کاری مدرن و به روزی محسوب می شود. در کارهای قبلیم نظیر قهوه قجری و سایر آثارم نیز ساختار مدرن هم دیده می شود. هملت در تبعید در عین داشتن داستانی واحد ساختاری اپیزودیکی دارد و شیوه فاصله گذاری هم در کار لحاظ شده است.

این کارگردان در بخش دیگر سخنانش درباره عرصه تئاتر در فضای مجازی عنوان کرد: من این نوع تئاتر را زیاد درک نمی کنم؛ تئاتر هنر زنده ای است و اگر نفس و حضور تماشاگر در کنارش نباشد مفهوم و معنایش را از دست می دهد.

داریوش رعیت از جمله کارگردانان و نویسندگان خوشنام، فرهیخته و با تجربه تئاتر ما است که سابقه طولانی در عرصه خلق آثار ماندگار نمایشی دارد و در سال های اخیر بیشتر به عنوان یک نمایشنامه نویس توانا در تئاتر دارای جایگاه است. او سال قبل در تیر ماه نمایش قهوه قجری را در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برد. دوازده صندلی، دوربین، کولی ها، مجسمه های یخی، راننده چینی، حاشیه‌ای بر خسرو وشیرین، شبی با آقا محمد خان و پینوکیو می خواهد بمیرد از جمله کارهای مهم کارنامه کاری رعیت در حوزه نوشتاری و کارگردانی محسوب می شود.

 

گفت‌وگو خبر از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران