در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

چراغ تئاتر در شهرستان‌ها روشن است

ایران تئاتر_میترا رضایی:با توجه به این که این روزها یکی از ضعف‌های تئاتر کشور کمبود نمایشنامه‌ است، در هفته گذشته انعکاس خبر خوش انتشار ۴ نمایشنامه از نویسندگان شهرستانی نشان از پیشرو بودن هنرمندان استان‌ها دارد.

در هفته‌ای که گذشت، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دیدار و گفت و گو کردند. جشنواره های استانی مثل همیشه به صورت فعال جریان داشتند، چندتایی فراخوان منتشر شد و یکی دو جشنواره نیز با اعلام برگزیدگان به کار خود پایان دادند. اما بهترین خبرهای منتشر شده در درگاههای شهرستاهای هفته گذشته بدون شک انتشار 4 جلد کتاب نمایشنامه از هنرمندان اردبیل بود که نشان داد چراغ تئاتر شهرستان‌ها روشن است. در پایان هفته هم متاسفانه با خبر درگذشت هنرمند شاهین شهری کاممان تلخ شد.
 در این مجال بنا داریم نگاهی گذرا به فعالیت تئاتر استان‌ها در هفته ای که گذشت داشته‌باشیم. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. علاقمندان به مطالعه اخبار بیش‌تر می‌توانند به درگاه‌های استانی مراجعه کنند.

 

امضا تفاهم‌نامه فرهنگی و هنری با استانداری کهگیلویه و بویراحمد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دیدار و گفت و گو کردند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور  ضمن تقدیر از عملکرد استانداری و مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و اهمیت شاخص های فرهنگی و هنری، گفت: قطعا پیشرفت و توسعه، بالاخص توسعه فرهنگی نیازمند همدلی و هم آوایی و نگاه ویژه مدیریتی است. در این نشست با توافق سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد، تنظیم تفاهمنامه فرهنگی برای توجه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان کهگیلویه و بویراحمد مورد توافق طرفین قرار گرفت و صالحی دستور  پیش نویس و انعقاد تفاهمنامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری کهگیلویه و بویراحمد را صادر کرد. پیش بینی می‌شود این توافقنامه تا نیمه مرداد ماه  عملیاتی شود.


درخشش گروه تئاتر ماتریوشکا و تئاتر خوزستان در دومین جشنواره ملی سینمایش
هیئت داوران بخش های تئاتر و بخش استعدادیابی بازیگری دومین جشنواره ملی سینمایش برگزیدگان خود را معرفی کردند و گروه تئاتر ماتریوشکا توانست دو جایزه کارگردانی و بازیگری بخش تئاتر و در بخش استعدادیابی بازیگری پنج نفر از بازیگران تئاتر خوزستان موفق به کسب رتبه شدند.
 دومین جشنواره ملی سینمایش از مجموع 867 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره و با آرای هیئت داوران و اعلام برگزیدگان در بخش های شش گانه به کار خود پایان داد. در بخش تئاتر و از مجموع 174 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره کار داوری آثار نمایشی توسط رضا فیاضی، خسرو احمدی، رویا بختیاری و محمدرضا خردمند انجام گرفت که گروه تئاتر ماتریوشکا شهرستان امیدیه با دو نمایش «ماهک» و «پیش از صبحانه» موفق به کسب جوایز شدند


انتشار فراخوان «جشنواره مجازی بازیگری تک» ایذه
فراخوان «جشنواره مجازی بازیگری تک» از سوی گروه هنری مهر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایذه و انجمن هنرهای نمایشی شهرستان ایذه برای برگزاری در مردادماه سال جاری در استان خوزستان منتشر شد.
طبق اعلام فراخوان متقاضیان ضمن رعایت شئونات اسلامی در اجراهای نمایشی، آثار نمایشی مونولوگ خود را در حداکثر 6 دقیقه با موبایل ضبط کرده و به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند. موضوعات مدافعان سلامت و بیماری کرونا در اولویت انتخاب آثار خواهد بود

گردهمایی انجمن هنرهای نمایشی دزفول 

گردهمایی انجمن هنرهای نمایشی دزفول با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی و سرپرستان و اعضای گروه های نمایشی شهرستان دزفول برگزار شد.
 با حضور نادر سعادتی فرد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول، هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی دزفول، سرپرستان و اعضای ۱۴ گروه ثبت شده تئاتر دزفول  ۲۰ تیرماه 99 در محل سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دزفول برگزار شد.
 

 انتشار فراخوان «خیابان تئاتر ایران» به جای مریوان
 با رویکرد استمرار ارتباط شھروندان و با توجه به برگزار نشدن جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به شکل مرسوم در سال جاری به جھت تبعات شیوع ویروس کرونا، اداره کل ھنرھای نمایشی و اداره کل فرھنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با ھمراھی انجمن ھنرھای نمایشی ایران و انجمن ھنرھای نمایشی استان کردستان در راستای حمایت از آثار ھنرمندان تئاتر کشور برنامه «خیابان تئاتر ایران» را با رویکرد استمرار ارتباط شھروندان با تئاتر و به ویژه نمایش ھای خارج از صحنه ھای مرسوم برگزار می کنند
فرآیند ثبت تقاضا از تاریخ یکشنبه ۵ مردادماه سال جاری از طریق بخش ویژه «خیابان تئاتر ایران» در تارنمای ایران تئاتر به نشانی https://theater.ir/ انجام خواھد گرفت
 

 اعلام آثار راه‌یافته به جشنواره تئاتر مونولوگ هرمزگان 
از سوی دبیرخانه، آثار راه‌یافته به جشنواره تئاتر مونولوگ استان هرمزگان اعلام شد. ۲۷ اثر برای بازبینی داوران انتخاب شدند که از تاریخ ۱۶ تیرماه  بازبینی آغاز شد تا  از  ۲۷ اثر فرستاده شده به دبیرخانه جشنواره تئاتر مونولوگ استانی  ۲۱ اثر آن از بندرعباس،۳ اثرمیناب،۲ اثر قشم و ۱ اثر از بستک بود. محمدسایبانی، رضا آزاد دریایی و امین سالاری به‌عنوان هیات انتخاب 13 اثر  را برای شرکت در مرحله نهایی انتخاب کردند.

انتشار فراخوان جشنواره استانی «هنبو» استان مرکزی 
دومین جشنواره تئاتر خیابانی « هنبو » در روزهای ۲۲ تا ۲۴ مرداد برگزار خواهد شد.
 بر اساس فراخوان دومین جشنواره تئاتر خیابانی استان مرکزی « هنبو » همه گروه های نمایشی استان مرکزی می توانند آثار خود را جهت بازبینی اولیه به دبیرخانه جشنواره واقع در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دلیجان ارسال کنند. موضوعات جشنواره دوم جهش تولید، ایثار و شهادت، حقوق شهروندی، عفاف و حجاب، کاهش آسیب های اجتماعی، حوزه گردشگری، سلامت و زبان راجی اعلام شده است. نمایش های در قالب طنز و کمدی در اولویت هستند؛ بخش ویژه این جشنواره گویش دلیجانی است.

انتشار فراخوان اولین جشنواره مجازی تئاتر درخانه استان سمنان 
 اولین فراخوان جشنواره مجازی تئاتر در خانه در استان سمنان به دلیل شیوع ویروس کرونا و به منظورایجاد انس و الفت و همدلی میان تئاتر و تماشاچی و حفظ این سرمایه گرانبها و تنها حامی و پشتوانه بی بدیل تئاتر ، جشنواره مجازی تئاتر در خانه را با حفظ شعار ویروس کرونا را شکست می دهیم و حمایت از پروتکل های بهداشتی منتشر شد. این فراخوان در بخش های : 1.نمایش خانگی 2. نمایش عروسکی و خیمه شب بازی 3. استندآپ کمدی 4. پانتومیم پذیرای آثار خواهد بود

معرفی هئیت داوران مسابقه نمایشنامه نویسی «انسان، هنر، بحران» 
ناصح کامگاری ، فارس باقری و صابر نیک بخت داوران مسابقه سراسری نمایشنامه نویسی «انسان، هنر، بحران» شدند.
انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان این مسابقه را به همت اداره کل هنرهای نمایشی کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و با همکاری مرکز تحقیقات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان برگزار نموده است. این مسابقه در دو حوزه نمایشنامه های کوردی و فارسی و در دو بخش اصلی (آزاد) و کمدی برگزار می‌شود. 
 

انتشار 4 کتاب از 3 نویسنده در  اردبیل

نمایشنامه های «هفت تن و دو دست و دو پا» و «نام مرا باد می‌برد»

دو اثر جدید مهدی خلیل‌زاده از هنرمندان و نویسندگان تئاتر اردبیل در قالب کتاب از سوی نشر عنوان وارد بازار نشر شد.نمایشنامه‌ عروسکی «نام مرا باد می‌برد» در 30 صفحه و قطع پالتویی با قیمت 15 هزار تومان و نمایشنامه «هفت تن و دو دست و دو پا» در 48 صفحه و قطع پالتویی به قیمت 18 هزار تومان  توسط نشر عنوان منتشر شده است. 

نمایشنامه «کافه سایه»

 این کتاب نوشته ابراهیم عادل نیا از هنرمندان و نمایشنامه نویسان استان اردبیل توسط انتشارات عنوان منتشر و راهی بازار کتاب شد. کافه سایه در قطع  پالتویی و در52صفحه به قیمت 150هزار ریال چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. این نمایشنامه در سی و سومین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفته است و در جشنواره های مختلف استانی و منطقه ای توسط گروه های مختلف تئاتری به اجرا درآمده است.کافه سایه' در سه دوره زمانی قاجار، پهلوی و حال اتفاق می افتد.
 

نمایشنامه «چشمهایم برای تو»
 کتاب نمایشنامه «چشمهایم برای تو» نوشته اردشیر عابدی  از هنرمندان و نمایشنامه نویسان استان اردبیل به همت اداره حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل و توسط انتشارات  خط هشت منتشر و راهی بازار کتاب شد. این کتاب در قطع رقعی و در 30صفحه به قیمت 100هزار ریال چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است. در خلاصه داستان این نمایشنامه آمده است: جانبازی روشندل همسری انتخاب کرده که نمونه زنی مومنه،با کمال درپی فرافکنی واقعیت هایی در زندگیشان هست و .....


درخشش بازیگران تئاتر اردبیل در قاب تصویر
 در حالیکه فعالیت های تئاتری به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا محدود به فضای مجازی است و هنوز هنرمندان تئاتر اردبیل، فرصت اجرا نمایش در سالن های این استان را پیدا نکرده اند، تولید فیلم های کوتاه، مجموعه تلویزیونی و فیلم های سینمایی فرصتی فراهم کرده است تا هنرمندان تئاتر این استان با حضور در این آثار، توانمندی های نمایشی خود را به نمایش بگذارند. «قاب عاشقی» عنوان فیلم بلندی است که این روزها در حال فیلمبرداری در شهرستان خلخال بویژه در منطقه شاهرود این شهرستان است. همچنین سید محمد حسینی که خود از هنرمندان تئاتر اردبیل است، اولین کار سینمایی خود را با عنوان«طرلان» و با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر استان اردبیل در روستاهای اطراف شهر هیر استان اردبیل، کلید زد. این فیلم در حال و هوای بومی و منطقه ای آذربایجان و به زبان ترکی است


انعقاد تفاهمنامه همکاری میان اداره ارشاد و جهاد دانشگاهی لرستان
با هدف تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر، در مراسمی با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست جهاد دانشگاهی لرستان، تفاهمنامه همکاری با محوریت حمایت از تولید فناوری‌های مجازی و کسب و کارهای فرهنگی و هنری بین این دو نهاد به امضا رسید.
 احمد حسین فتایی، مدیر کل، در ابتدای این جلسه که با حضور معاونین و مسئولین دو نهاد برگزار شد، گفت: جهاد دانشگاهی از ظرفیت علمی، آموزشی و اجرایی بالایی در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی برخوردار است و در گذشته همکاری ها و تعاملات خوبی میان این اداره کل و جهاد دانشگاهی استان در شورای فرهنگ عمومی صورت گرفته است.

نشست مسئولین اداره کل انجمن نمایش و شهرداری اصفهان

با توجه به ارائه دستورالعمل اجرایی از سوی مرکز هنرهای نمایشی برای ابتدای تیرماه سال جاری مبنی بر شروع فعالیت‌های هنری با رعایت پروتوکل های موجود در دستورالعمل وعدم اجراهای گروه‌های نمایشی در بخش های صحنه ای و خیابانی در اصفهان  جلسه ای به‌منظور رسیدن به راه‌کاری اساسی و تعیین تکلیف گروه‌های متقاضی برای اجرا  تشکیل شد و به بررسی چگونگی اجرای نمایش در شرایط کنونی  پرداختند.

عباس اصلاوی  هنرمند تئاتر شاهین شهری به صحنه ابدی شتافت
در میان اندوه هنرمندان شهرستان شاهین شهر، عباس اصلاوی کارگردان و بازیگر جوان استان اصفهان که در اثر سانحه تصادف در بیمارستان بستری بود بعد از چند روز در حالیکه روند بهبودی را طی می‌کرد به یکباره و در میان بهت و اندوه همکارانش به صحنه ابدی شتافت. عباس اصلاوی یکی از فعال‌ترین هنرمندان تئاتر شهرستان شاهین شهر و میمه بود او در سال‌های عمر فعالیت‌های هنری خود  علاوه بر کارگردانی آثار خود، به عنوان بازیگر در خدمت دیگر گروه‌های نمایشی بود
بازی در نمایش‌های: «رد تیغ بر زبان زنان شروه خوان»، کمدی پول»،  «مولای عرشیان» و کارگردانی آثاری چون: «لیوا، ایستگاه دوازده، «پرنده کوچک سبز رنگ»،  «نقطه سر خط» و  «ترانه چه زیبا ترانه سرود» بخش کوچکی از سالها فعالیت هنری عباس اصلاوی بود. 
 
 




مطالب مرتبط

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

کاظم نظری در اختتامیه رپرتوار «تئاتر کاربردی» مطرح کرد

با وجود سالن‌های خوب، شاهین‌شهر می‌تواند به دنیا معرفی شود
کاظم نظری در اختتامیه رپرتوار «تئاتر کاربردی» مطرح کرد

با وجود سالن‌های خوب، شاهین‌شهر می‌تواند به دنیا معرفی شود

آیین اختتامیه نخستین رپرتوار استانی «تئاتر کاربردی» شاهین‌شهر در تالار شیخ‌ بهایی این شهر و با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و فعالان عرصه تئاتر برگزار شد. کاظم نظری در این مراسم گفت خیلی خوشحالم که سالن تئاتری را در شاهین‌شهر دیدم که حتی در تهران هم مانند آن وجود ندارد.

|

معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند
معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره شبستان

وزیر فرهنگ: مساجد می‌توانند کانون اصلی تربیت هنرمندان تئاتر باشند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه مساجد باید کانون‌های اصلی تربیت نیرو در حوزه‌های مختلف باشند، یکی از نمودهای این رویکرد را برگزاری جشنواره تئاتر شبستان دانست.

|

واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند
واکنش مدیرکل هنرهای نمایشی به شورآفرینی هنرمندان در انتخابات 1402

نمایندگان مجلس دوازدهم، این روز را فراموش نکنند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی که از صبح زود جمعه 11 اسفند در حوزه ویژه انتخاباتی در تالار وحدت حضور داشت، با سپاسگزاری از حضور هنرمندان در این حماسه ملی، از نمایندگانی که به مجلس دوازدهم شورای اسلامی راه می‌یابند، درخواست کرد این روز را فراموش نکنند و با اختصاص بودجه مناسب ...

|

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

تاکید وزیر فرهنگ‌ بر مقاوم‌سازی و بهره‌برداری از ساختمان اداره برنامه‌های تئاتر

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به منظور بهره‌برداری و تجهیز زیرساخت‌های تئاتری کشور از ساختمان سابق اداره برنامه‌های تئاتر واقع در خیابان پارس بازدید کرد.

|

نظرات کاربران