در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

شمارش معکوس برای آغاز جشنواره‌های استانی

ایران تئاتر_ میترا رضائی، در هفته‌ای که گذشت همچنان شاهد جدال ویروس کرونا با رونق اجرای تئاتر در کشور بودیم، اما طبق روال هرساله به زمان برگزاری جشنواره های استانی نزدیک می‌شویم و هر استان برای برگزاری جشنواره‌اش در شرایط موجود، راهکارهایی اندیشیده تا انگیزه‌ای باشد تا هنرمندان بتوانند آثارشان را تولید کرده و در جشنواره شرکت کنند.

هفته گذشته انتخاب اعضای هیأت انتخاب جشنواره تئاتر مازندران، تقدیر از شرکت کنندگان سوگواره تعزیه‌خوانی عاشورائیان دزفول،  رویکرد نمایشنامه نویسی جشنواره لاله‌های سرخ اندیمشک، اصلاح محدودیت فراخوان نمایشنامه نویسی و پژوهشی جایزۀ بزرگ قلم البرز، رونمایی پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استان هرمزگان، آیین اختتامیه دهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر، ارسال 18 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی بوشهر، تمدید فراخوان چاپ کتاب آثار نمایشنامه نویسان اردبیل، انتصاب  دبیر سی ویکمین جشنواره تئاتر کردستان، بررسی اجرای یک جشنواره ملی در شیراز و برگزاری جشنواره مجازی نمایش رادیویی رامسر، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند.

بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در  درگاه‌های استانی بخوانید.

انتخاب اعضای هیأت انتخاب جشنواره تئاتر مازندران

سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران که فراخوان دریافت آثار آن ۱۰ مهر منتشر شده بود با پایان یافتن مهلت ۲ ماهه فرستادن آثار و ثبت‌نام گروه‌ها، اعضای هیأت انتخاب بررسی نمایش‌های ارسال شده به جشنواره را به مدت سه روز آغاز می‌کنند.چهره‌های انتخاب شده برای بررسی مرحله نخست آثار همگی از شناخته‌شدگان تئاتر استان هستند که کارنامه درخشانی در هنر نمایش دارند. علاوه بر تخصص، در انتخاب داوران تلاش شد تا به پراکندگی جغرافیایی استان نیز توجه شود و به همین دلیل داورانی از سه منطقه شرق، مرکز و غرب استان در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بازبینی آثار را انجام دهند. برای نخستین‌بار آثار نمایشی از ۱۱ شهرستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که با توجه محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی سالن‌های نمایش طی ماه‌های اخیر، اتفاقی امیدوارکننده برای هنر نمایش استان است. ۲۱ اثر به دبیرخانه فرستاده شد و هیأت انتخاب جشنواره تئاتر استان از ۱۷ آبان بازبینی آثار دریافت شده را در ساری آغاز می‌کند به دلیل شرایط موجود بر خلاف دوره‌های گذشته که بازبینی آثار در شهرستان‌های مختلف و با حضور هیأت انتخاب در محل استقرار گروه‌های نمایش انجام می‌شد، امسال بازبینی تمام آثار در ساری و با تماشای فیلم نمایش‌ها انجام می‌شود. اعضای گروه‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه حضور در مرحله بازبینی را ندارند، اما حضور کارگردان نمایش در زمان پخش فیلم تئاتر به منظور بیان توضیحات مورد نظر کارگردان و ارائه پیشنهاد اعضای هیأت انتخاب بلامانع است. به دلیل اهمیت استمرار اجراهای عمومی، گروه‌ها متعهد شدند که در نخستین فرصت مناسب نمایش را برای عموم نیز اجرا کنند. سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران در هفته نخست آذر ماه امسال برگزار می‌شود.

 

تقدیر از شرکت کنندگان سوگواره تعزیه‌خوانی عاشورائیان دزفول

هم زمان با روز میلاد پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد(ص) مراسم تقدیر از برگزارکنندگان و گروه های تعزیه شرکت کننده در نهمین سوگواره تعزیه خوانی عاشورائیان دزفول با حضور علی فرهمند فرماندار ویژه دزفول، محمد علی دوایی فر شهردار دزفول، سرگرد غلامحسین پرهیزکار جانشین فرماندهی بسیج ناحیه مقاومت دزفول، حجت الاسلام و المسلمین همت پور مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خوزستان و جمعی از هنرمندان نمایشی روز سه شنبه 13 آبان ماه 99 در سالن اجتماعات سازمان عمرانی شهرداری دزفول برگزار و از زحمات و تلاش های دست اندرکاران نهمین سوگواره تعزیه عاشورائیان و گروه های شرکت کننده تقدیر به عمل آمد و با حضور مسئولین شهری از دست اندرکاران برگزاری و گروه های شرکت کننده در نهمین سوگواره تعزیه خوانی عاشورائیان دزفول با اهداء لوح و هدایا تقدیر و تجلیل شد و کتاب نهمین سوگواره عاشورائیان دزفول به حاضرین در مراسم اهدا شد.

 

 رویکرد نمایشنامه نویسی جشنواره لاله‌های سرخ اندیمشک

در جلسه ای که با حضور حجت الاسلام دکتر محمدمهدی بهداروند مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی بازگیر رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اندیمشک، محمد یاقوت پور رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، مهدی آشوغ مسئول انجمن هنرهای نمایشی اندیمشک و سعید فضل علی پور کارشناس هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اندیمشک روز چهارشنبه 14 آبان ماه 99 در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اندیمشک برگزار شد با جمع بندی نظرات و بررسی شرایط موجود به سبب وجود ویروس کرونا و حفظ سلامتی هنرمندان، تصمیم گرفته شد که این دوره از جشنواره با رویکرد نمایشنامه نویسی برگزار گردد. بهره گیری از متون نمایشی با موضوع نقش استان خوزستان و به ویژه شهرستان اندیمشک در هشت سال دفاع مقدس از محورهای مورد تاکید این دوره از جشنواره است.

 

اصلاح محدودیت فراخوان نمایشنامه نویسی و پژوهشی جایزۀ بزرگ قلم البرز

با هدف حضور حداکثری هنرمندان، اصلاحیۀ فراخوان رویداد نمایشنامه نویسی و پژوهشی جایزۀ بزرگ قلم البرز منتشر و محدودیت ارسال نمایشنامه های تک پرده ای به رویداد جایزۀ بزرگ قلم البرز برداشته شد. در فراخوان این رویداد اعلام شده بود که فقط نمایشنامه های تک پرده ای حق حضور در این رویداد را دارند. ولی با هدف تقویت نمایشنامه نویسی در استان و امکان حضور حداکثری هنرمندان، این محدودیت برداشته شد. لذا نویسندگان عزیز می توانند مطابق با دستورالعملی که در فراخوان این رویداد آمده آثار خود را به دبیرخانۀ رویداد جایزه بزرگ قلم البرز ارسال نمایند. آخرین مهلت ارسال نمایشنامه به رویداد جایزه بزرگ قلم البرز سی آبان سال نود و نه است.

 

رونمایی پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر استان هرمزگان

پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر هرمزگان طی مراسم خصوصی با حضور رضا کمالی مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان ودبیر سی و دومین جشنواره استان هرمزگان رونمایی شد. یونس دهقانی “طراح گرافیک ،عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران وموسس استودیو گرافیک گویا طراحی این پستر را برعهده داشت. پوستر این دوره به دور از اِلمان‌های بومی و کلیشه‌ای مرسوم طراحی شده‌ است و در کمینه‌گرایی مطلق خنده و گریه‌ای را نشان مان می‌دهد که وام گرفته از نماد جهانی هنر نمایش است. استفاده از طیف رنگ‌های گرم که خود نماد جنوب و جغرافیای هرمزگان است ارجاعی به خلاقیت، جوانی و اشتیاق در تئاتر هرمزگان است.

 

آیین اختتامیه دهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر

سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهارشنبه‌، هفتم آبان ماه ۹۹‌، میزبان برگزار‌کنندگان و شرکت‌کنندگان دهمین سوگواره تعزیه استان بوشهر بود. در این آیین‌، علاوه بر تقدیر از روسای انجمن‌های سینمای جوان، هنرهای نمایشی و موسیقی استان و مجموعه فرهنگی هشتک تی‌وی، جهت همکاری و تلاش برای پوشش‌دادن این سوگواره، از اعضای گروه‌های «محبان اهل بیت» به مسئولیت قاسم گل‌افشان از روستای زیارت دشتستان، «ثارالله» به مسئولیت سمیه کارگر از روستای طلحه برازجان، «عصر عاشورا» به مسئولیت منوچهر سعادتی از روستای میاندشت آبپخش، «نینوا» به مسئولیت احمد مظفری از شهر بوشهر و گروه «آزاد» به مسئولیت غلامحسین بارونی نیز تجلیل به عمل آمد.

 

ارسال 18 اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی بوشهر

دبیرخانه سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر استانی بوشهر، آثار متقاضی حضور در جشنواره را اعلام کرد. به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از بوشهر، اسامی آثا منقاضی حضور در سی و دومین دوره جشنواره تئاتر استان بوشهر اعلام شدند،  مرحله بازبینی و انتخاب جشنواره، دهه سوم آبان ماه ۹۹ برگزار و روند برگزاری سی‌و‌دومین جشنواره تئاتر استانی نیز به‌زودی، توسط ستاد برگزاری تشریح خواهد شد.

 

تمدید فراخوان چاپ کتاب آثار نمایشنامه نویسان اردبیل

با هدف زمینه سازی برای حضور همه نمایشنامه نویسان استان اردبیل، فراخوان چاپ کتاب نمایشنامه نویسان این استان تا پنجم آذرماه سال جاری، تمدید شد. این فراخوان به همت انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل منتشر شده است. انجمن هنرهای نمایشی استان اردبیل با همکاری و همراهی شهرداری و شورای اسلامی شهر اردبیل، اداره کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان و سازمان بسیج هنرمندان استان در نظر دارد تا به منظور حمایت از نویسندگان استان، ارتقای کمی و کیفی متون نمایشی آثار نویسندگان بومی و با هدف معرفی ونشرآثارهنرمندان، صاحب قلمان و نمایشنامه نویسان استان، مجموعه آثار نمایشی را در قالب کتاب به چاپ برساند. از همه نویسندگان و نمایشنامه نویسان استان دعوت می شود تا آثار و متون نمایشی خود را برای چاپ در این مجموعه، به دفتر انجمن هنرهای نمایشی استان و یا کانال های اعلام شده در تلگرام و واتس آپ ارسال کنند.

 

انتصاب  دبیر سی ویکمین جشنواره تئاتر کردستان

عبید رستمی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با صدور حکمی حشمت الله صیدی شهردار سنندج را بعنوان دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استان کردستان منصوب کرد. مشارکت شهرداری سنندج در برگزاری نخستین کنگره مشاهیر کُرد، تلاش شبانه روزی در  معرفی و ثبت این شهر به عنوان شهر خلاق موسیقی ستودنی است. در نشستی موافقت نامه حمایتی از سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی کردستان به امضای شهردار سنندج، شورای اسلامی شهر و مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی رسید. در این نشست معاونین فرهنگی و هنری شهرداری و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی نیز به ارائه نقطه نظرات خویش در این رابطه به شرح ذیل پرداختند: در کردستان فعالیت فرهنگی و هنری و رسانه ای نیاز به عشق و علاقه ای ویژه دارد، فعالیت های شبانه روزی شخص شهردار سنندج منجر به ثبت جهانی شهر سنندج به عنون شهر خلاق موسیقی شده است، شخصیت های کُرد بزرگی در سطح ملی در حوزه تئاتر و نمایش از جمله قطب الدین صادقی و بهروز غریب پور فعالیت می کنند نیاز هست در این زمینه شهرداری سنندج با ساخت پلاتوی تخصصی در پارک شهدای سنندج با استفاده از نقطه نظرات هنرمندان نامدار این حوزه در حال ساخت است، کلید حوزه فرهنگ و هنر بایستی در در دستان شهردار سنندج باشد. سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی کردستان پنجم تا پانزدهم ٱذرماه سال جاری به دبیری شهردار سنندج برگزار می شود.

 

بررسی اجرای یک جشنواره ملی در شیراز

نخستین نشست شورای همکاری و هماهنگی برگزاری جشنواره کشوری تئاتر خیابانی برگزار شد. در این نشست مطرح شد: جشنواره کشوری دفاع مقدس، در دو بخش تئاتر خیابانی و دانشجویی، امسال در دو سوی کشور برگزار خواهد شد تا بتوانیم با تمرکززدایی از جشنواره‌ها، دیگر استان‌ها را نیز از مزایای برگزاری این جشنواره‌ها بهره‌مند نماییم. تا کنون 300 اثر به دبیرخانه تئاتر خیابانی جشنواره کشوری تئاتر دفاع مقدس فرستاده شده است که 20 نمایش برای داوری پذیرفته شده‌اند. پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها برای برگزاری بدون دغدغه این جشنواره باید از طریق هماهنگی با مصوبات ستاد استانی مدیریت کرونا انجام شو و با توجه به بیماری کرونا و پیش‌بینی‌های صورت گرفته با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، شیوه‌های گوناگونی را برای برگزاری جشنواره پیش‌بینی کرده‌ایم که با توجه به وضعیت کرونا در هنگام برگزاری جشنواره، نه تنها برای برگزاری مشکلی نداشته باشیم که آسیبی نیز به کسی وارد نشود.

 

برگزاری جشنواره مجازی نمایش رادیویی رامسر

انجمن هنرهای نمایشی مازندران با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رامسر، نخستین جشنواره مجازی نمایش رادیویی استان مازندران شهرستان رامسر ( سخت سر ) را برگزار می‌کنند. این جشنواره با موضوع آزاد در شهرستان رامسر برگزار می‌شود ولی آثار ارسالی با محوریت دفاع مقدس و فرهنگ بومی در اولویت است. وی افزود: علاقمندان برای ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره باید فایل صوتی با فرمت، MP3 ، فایل پوستر نمایش با فرمت JPG ارسال کنند.مهلت ارسال آثار تا 25 آبان 1399 و اعلام نتایج 29 آبان 1399 است/




مطالب مرتبط

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

نظرات کاربران