در حال بارگذاری ...
در هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت

دو کتاب «درآمدی بر تئاتر مقاومت» و« گفتمان هفتم» رونمایی شد

در حاشیه هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت ،با حضور دبیر جشنواره ، رئیس بنیاد روایت و جمعی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران به همت جهانشیر یاراحمدی از دو کتاب «درآمدی بر تئاتر مقاومت» و« گفتمان هفتم» رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت روز دوشنبه اول دی ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تهران با حضور دبیر جشنواره ، رئیس بنیاد  روایت و جمعی از اساتید دانشگاه و پژوهشگران و به دبیری جهانشیر یاراحمدی برگزار شد. در این سمینار علاوه بر ارائه و سخنرانی هشت نفر از پژوهشگران از دو کتاب «درآمدی بر تئاتر مقاومت» و« گفتمان هفتم» رونمایی شد.
«درآمدی بر تئاتر مقاومت» که به کوشش جهانشیر یاراحمدی و مهدی نصیری به زیور طبع آراسته شده مجموعه ایست از مقالات مرتبط با تئاتر جنگ و مقاومت فرهنگی در جهان. این اثر شامل یازده مقاله است که از زبانهای انگلیسی، فرانسوی و آلمانی توسط مترجمان کشورمان به فارسی برگردانده شده اند.
سرآغاز این اثر ، گفتمان مقاومت است به قلم دبیر جشنواره : جشنواره تئاتر مقاومت ،در ادوار مختلف تلاش کرده است تا گفتمانی را در تئاتر کشور نهادینه کند : گفتمان مقاومت.
در این کتاب، مقالات زیر به فارسی برگردانده شده:
تئاترجنگ؛ مقاومت فرهنگی(مترجم، سپیده نظری پور)
تئاتر جنگ: استراتژی و دراماتورژی(مترجم ابراهیم ابراهیمی )
جنگ های یکبار مصرف(مترجم‌حسین فدایی حسین)
چرا تئاتر به جنگ نیاز دارد؟( مترجم نسترن فتحی،بهزاد آقا جمالی)
جنگ در تئاتر(مترجم ابراهیم ابراهیمی)
تئاتر زیر زمینی در لهستان(مترجم پگاه صمدزاده)
از اصلاحات بزرگ تا پست درام (مترجم نسیبه جمشیدی شاهرودی)
تئاتربودگی انقلابی( مترجم جهانشیر یاراحمدی)
تئاتر و آوانگاردهای بهار عربی( مترجم امیرحسین طاهری)
تئاتر پس از جنگ(مترجم سولماز غلامی )
پناه صحنه( مترجم جهانشیر یاراحمدی )
در یادداشت آغازین کتاب آمده است: واقعیت اینست که مفهوم مقاومت در طول تاریخ،همواره برای همه ملت ها و جوامع معنایی مشترک داشته است و هر ملتی بر اساس رویکردهای اجتماعی و فرهنگی و حتی دینی برخورد متفاوتی با این مفهوم داشته است. مطالعه ی چگونگی نگاه پژوهشگران و هنرمندان  به مقوله ی جنگ و مقاومت در سایر نقاط جهان و فرهنگ های دیگر ملل، می تواند موجب آگاهی بخشی و نیز آشنایی با چگونگی مواجهه آنها به این مقوله شود.
درآمدی بر تئاتر مقاومت؛ عنوان کتابی است که به همت نشر عنوان به زیور طبع آراسته شده و وارد بازار کتاب شده است.


همچنین کتاب «گفتمان هفتم» مجموعه ای است از یازده مقاله  منتخب هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت ؛ جهانشیر یاراحمدی دبیر این سمینار که این کتاب به کوشش وی منتشر شده است در  این باره  آورده است :
با نگاهی گذرا به  تئاتر مقاومت در ایران  این نتیجه دست می دهد که برای قرار گرفتن در راهی که مقصدش  بهارِ این گونه تئاتری  است ، علمی ترین کُنش،  نهادینه کردن پژوهش است.
برای رسیدن به این نقطه که دور از دسترس نیست ، پژوهش ، از دو سو باید مورد توجه قرار گیرد: نخست از سوی متولیان و سیاست گذاران و دوم خود گروه های تئاتر. هر چند حضور پژوهشگران کاربلد در گروه های تئاتر ، ارزش و اهمیتی کمتر از سایر عوامل ندارد که می تواند گام بلندی باشد در نهادینه کردن پژوهش های کاربردی ؛ اما  تلاش عمده در حوزه  تئاتر مقاومت را متولیان با برنامه ریزی اصولی می توانند انجام دهند؛ نکته ای که به گمانم امروز ، اهمیتش بیش از همیشه حس می شود. و مهم تر اینکه به هدف غایی سیاست گذاران این حوزه نیز کمک شایانی می کند.
امروز منابع ارزشمند و درخوری خلق شده که خوشبختانه روز به روز رو به افزایش است ؛ ولی برای رساندن آنها به جامعه هدف (در اینجا هنرمندان تئاتر) نیازمند یک برنامه مدون هستیم که نتیجه اش جلب توجه و تمرکز هنرمندان باشد.
کتاب  گفتمان هفتم به همت نشر عنوان به زیور طبع آراسته شده است.




مطالب مرتبط

مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران
مروری بر شش‌ دهه فعالیت هنری مستمر زنده‌یاد حسین دهقانی

از نمایش‌های خانگی محله کوتیِ بوشهر تا تئاتر تهران

جهانشیر یاراحمدی: نمایش‌های خانگیِ دهه سی در محله کوتی و نیز اجراهای مجالس تعزیه در همان محل که زادگاه مرحوم حسین دهقانی است، او را شیفته هنر نمایش کرد.  خیلی زود پایش به مجالس تعزیه ...

|

جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی
جهانشیر یاراحمدی از جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران می‌گوید

توجه هوشمندانه آثار خیابانی به ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی

جهانشیر یاراحمدی، داور بخش خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، محتوای آثار ارائه شده در این رویداد را هوشمندانه و متمرکز بر ارزش‌های ملی، اجتماعی و خانوادگی دانست.

|

نظرات کاربران