در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته‌ای که گذشت

صحنه در انتظار هنرمندان استانی راه‌یافته به فجر39

ایران تئاتر_میترا رضایی:در هفته‌ای که گذشت، با اعلام اسامی آثار راه یافته به سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر هنرمندان شهرستانی که نامشان در این لیست به چشم می‌خورد تلاش و تکاپو برای آمادگی حضور در این رویداد بزرگ تئاتر کشور آغاز کرده اند تا بعد از مدت‌ها دور بودن از صحنه و اکتفا به اجراهای آنلاین، در جشنواره فجر به آغوش صحنه بازگردند.

در هفته گذشته برگزاری رپرتوار تئاترخیابانی حضرت مادر در فارس، تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی تئاتر لاله‌های سرخ، انتشار جدول شماره دو اجراهای آنلاین همدان، برگزاری جلسه توجیهی تعیین هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی قم، انتصاب دبیر اجرایی جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، معرفی برگزیدگان جشنواره مجازی نمایشنامه‌نویسی رضوی، انتشار فراخوان جشنواره مجازی استند اپ کمدی لبخند قو، برگزاری نشست هم اندیشی تئاتر دزفول و تقدیر از ایران تئاتر در سومین جشنواره ملی تئاتر آیات خراسان شمالی، بخشی از اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌کنیم مشروح اخبار را روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید. 

 

برگزاری رپرتوار تئاترخیابانی حضرت مادر در فارس

کانون تئاترخیابانی استان فارس بمناسبت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا رپرتوار خیابانی سلام مادر را در شیراز اجرا کرد .در دی‌ماه 99 رپرتوار تئاترخیابانی حضرتِ مادر را در شهر سومین حرم اهل بیت و پایتخت فرهنگ و هنر ایران زمین شیراز اجرا شد. بعد از اجراهای موفق و بی نظیر همایش تئاترخیابانی سردارِ عشقبرنامه ریزی این رپرتوار شروع شد و در جهت اعتلای هنر و به پاسداشت مقام والای حضرت زهرا با توجه به رسالت هنر و تئاترخیابانی این رپرتوار بانام حضرت مادر برگزار شد

 

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی تئاتر لاله‌های سرخ

به سبب وجود آوردن فضا برای شرکت همه علاقه مندان در این رویداد هنری ملی و همچنین درخواست هنرمندان و با تصمیم دبیرخانه دائمی مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ تمدید شد. این دوره از جشنواره با در نظر داشتن سلامتی هنرمندان و مخاطبان تئاتر به دلیل وجود بیماری کرونا با رویکرد نمایشنامه نویسی  برگزار می شود. این جشنواره با همکاری و حمایت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و ضرورت توسعه و حمایت از ادبیات نمایشی و تدارک متون ادبی و همچنین تشویق به تولید آثار ماندگار با محوریت نقش اندیمشک و استان خوزستان در هشت سال دفاع مقدس از جمله اهداف برگزاری این دوره از جشنواره به صورت نمایشنامه‌نویسی است.

 

انتشار جدول شماره دو اجراهای آنلاین همدان

براساس برنامه ریزی های انجام شده، در دومین  بخش زمستانه تئاتر همدان گروه های نمایشی استان آثار تولیدی خود را در فضای مجازی تایید شده توسط این اداره کل  نمایش می‌گذارند. براساس برنامه ریزی های انجام شده، در دومین  بخش زمستانه تئاتر همدان گروه های نمایشی استان آثار تولیدی خود را در فضای مجازی تایید شده توسط این اداره کل  نمایش می‌گذارند.  بر اساس جدول شماره دو اجراهای آنلاین، 10 گروه نمایشی از یکم تا 21بهمن ماه اجرای نمایش دارند، گفت:نمایش‌های «طمارزو» به نویسندگی و کارگردانی روح‌الله صالحی، «بالتازار» به نویسندگی و کارگردانی محسن پورقاسمی، «سمن گل» به نویسندگی رضا باغبان و کارگردانی مهدی روزبهانی، «افسانه بایبری» به نویسندگی محمد موسوی پاکنهاد و کارگردانی رضا روان، «ملی» به نویسندگی هنگامه مفید و کارگردانی سعید باغبانی‌نیر، «سیرک سیار» به نویسندگی اوراند هریس و کارگردانی فرزاد لباسی، «عروسی دختر رستم» به نویسندگی اردشیر صالح‌پور و کارگردانی محمدجواد کبودراهنگی، «رنگ، رنگ نقاشی» به نویسندگی عباس دوست‌قرین و کارگردانی بهرام دوست‌قرین، «اگه من رییس دنیا بودم» به نویسندگی و کارگردانی رامین خزایی و «عروسی ننه غلام» به نویسندگی داود فتحعلی‌بیگی و کارگردانی کیانوش بهروزپور در این مدت اجرا و پخش خواهند شد.

 

برگزاری جلسه توجیهی تعیین هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی قم

جلسه توجیهی شیوه جدید تعیین هیات رئیسه انجمن هنرهای نمایشی بر اساس اساسنامه جدید ابلاغی از سوی انجمن هنرهای نمایشی ایران و چگونگی ثبت این انجمن به عنوان "موسسه فرهنگی و هنری انجمن هنرهای نمایشی استان قم" روز دوشنبه ۲۹ دیماه ۹۹ با حضور مدیران گروه‌های نمایشی ثبت شده استان ، در محل این انجمن برگزار شد.در این جلسه علی فرحناک درباره روند شکل گیری این اساسنامه و مزایا و اشکالات آن و مواردی که در طی چندین ماه گذشته و با نظر روسای انجمنهای سراسر کشور اصلاح شده است ، توضیحاتی را ارائه نمود.وی افزود این جلسه صرفا به منظور آشنایی مدیران گروه‌های نمایشی با کلیات این موضوع ترتیب داده شده و درباره انجام مراحل ثبت و دیگر موارد قانونی ، مجددا اطلاع رسانی خواهد شد. همچنین در این جلسه درباره فعالیتهای انجمن و لزوم حمایت از گروههای نمایشی و اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته نیز ، گفت و گو شد . استان قم دارای ۹ گروه فعال نمایشی ثبت شده به نامهای : امروز ، ایده ، طراوت ، عرشیان ، سپیدار ، زنجیرباف ، چاوش ، پرواز و اوج می باشد که مدیران این گروه‌های نمایشی در جلسه حاضر بودند. درپایان این جلسه ، اساسنامه ابلاغی قرائت و برخی از موارد آن که نیاز به آمادگی قبلی گروههای نمایشی دارد ، مورد تاکید قرار گرفت.

 

انتصاب دبیر اجرایی جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر

​با ابلاغ حکم رضا مردانی دبیر بیست و سومین دوره، دبیر اجرایی جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر منصوب شد. در حکم رضا مردانی خطاب به سید محمد حسین مرعشی پور دبیر اجرایی جشنواره آمده است:نظر به تجارب مفید و توانمندی های جناب عالی در عرصه فعالیت های فرهنگی و هنری ،به عنوان دبیر اجرایی بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر منصوب می شوید. امید است با اتکا به پروردگار متعال ،اهتمام لازم را در جهت برگزاری این رویداد مهم معمول فرمائید .

 

معرفی برگزیدگان جشنواره مجازی نمایشنامه‌نویسی رضوی

دکتر قطب‌الدین صادقی، نصرالله قادری دکتر سعید اسدی، شهرام کرمی و نادر برهانی مرند به‌عنوان هیئت داوران اولین جشنواره و کارگاه مجازی نمایشنامه‌نویسی رضوی، با بررسی آثار نهایی کارگاه‌های آموزشی، 3 برگزیده این دوره از این رویداد را اعلام کردند. «حمام خون» به‌نویسندگی احمد ملک‌نژاد از مشهد، رتبه اول را کسب کرد و رتبه‌های دوم و سوم جشنواره به ترتیب به نمایشنامه‌های «مکتب‌خانه سرخس» به نویسندگی پریسا کیومرثی از خرم‌آباد و «ماه و خورشید» به‌نویسندگی عقیل جماعتی از جزیره خارک رسید. هیئت داوران لوح تقدیری را به بهمن بارانی نویسنده نمایشنامه «مارینا ترنج»  از خوسف بیرجند اهدا خواهند کرد. جواد اشکذری خاطرنشان کرد: از میان ۸۰ طرح رسیده به دبیرخانه، ۱۲ طرح در دو بخش اقتباسی و آزاد در سه گروه مجازی با حضور و راهنمایی دکتر قطب‌الدین صادقی، نصرالله قادری و نادر برهانی مرند از اساتید مطرح تئاتر کشور، به نمایشنامه تبدیل شدند.

 

انتشار فراخوان جشنواره مجازی استند اپ کمدی لبخند قو مازندران

انجمن هنرهای نمایشی محمودآباد با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی , مؤسسه فرهنگی هنری ویشار ,شهرداری سرخ رود و اداره کل میراث فرهنگی ,صنایع دستی و گردشگری استان مازندران , فراخوان اولین جشنواره مجازی استندآپ کمدی شمال کشور (مازندران _گیلان _ گلستان ) که به مناسبت ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و با محوریت حفاظت از محیط زیست و پرندگان مهاجر , برگزار می شود را با شرایط و مقررات ذیل ارائه می دهد. فراخوان اولین جشنواره مجازی استند اپ کمدی لبخند قو به مناسبت ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و با محوریت حفاظت از محیط زیست و پرندگان مهاجر،  برگزار می شود را با شرایط و مقررات ذیل ارائه می دهد. اهداف ایجاد شور و نشاط و تزریق امید به جامعه در شرایط حساس بحران کرونا، شناخت و پرورش استعدادهای جوان در عرصه استند اپ کمدی در شمال کشور، ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست بویژه تالاب سرخ رود و رودخانه ها و دریای خزر به عنوان زیستگاه پرندگان مهاجر با زبان طنز،  ترویج فرهنگ غنی شمال کشور و سبک زندگی ایرانی اسلامی با نگاه به زندگی بومی محلی اقوام شمالی ایران و پاسداشت زبان و گویش تبری و گیلکی

 

برگزاری نشست هم اندیشی تئاتر دزفول

نشست هم اندیشی تئاتر دزفول با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان دزفول، هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی و مدیران و اعضای هیئت رئیسه گروه های نمایشی شهرستان دزفول برگزار شد. نشست هم اندیشی تئاتر دزفول با حضور نادر سعادتی فرد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سروش مداح و محمدحسین دهقان برنجی و محمد نادرپو اعضای هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی دزفول و مدیران گروه های ثبت شده انجمن هنرهای نمایشی به همراه یک عضو هیئت مدیره گروه ها به نمایندگی از دیگر اعضاء گروه روز چهارشنبه 24 دی ماه 99 در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد. در آغاز این نشست نادر سعادتی فرد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول بعد از خیرمقدم به عزیزان حاضر در نشست از کارهای آئینی سنتی و تعزیه اجرا شده در ایام محرم و ایام فاطمیه تقدیر و تشکر کرد و توضیحاتی در مورد چگونگی اعطای تسهیلات به هنرمندان در ایام کرونا داد و از تمامی هنرمندان خواست در صورت واجد شرایط بودن از این تسهیلات استفاده نمایند. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول در ادامه اعلام کرد اگر شرایط خوب باشد با همکاری انجمن هنرهای نمایشی دزفول آمادگی برگزاری کلاس های آموزشی با استفاده از اساتید مطرح کشوری با رعایت پروتکل های بهداشتی را داریم. در ادامه این نشست سروش مداح رئیس انجمن هنرهای نمایشی دزفول بعد از خوش آمدگویی با اعلام امضای تفاهم نامه بین انجمن هنرهای نمایشی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، نوید برپایی سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مهر شهرستان دزفول در بخش نمایشنامه نویسی که خبر نشر فراخوان آن در اخبار قبل به اطلاع عموم رسانده شده بود را داد و از تمامی عزیزان خواست در این فعالیت گسترده حضور به عمل رسانند. رئیس انجمن هنرهای نمایشی دزفول در پایان از تمامی گروه های ثبت شده خواست در انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان که بزودی برگزار خواهد شد به شکلی فعال شرکت کنند و همچنین آنها را تشویق به اجرای عمومی و شرکت در جشنواره‌ ها کرد و آمادگی انجمن هنرهای نمایشی دزفول را برای کمک مالی به هر گروهی که در سال آینده به جشنواره های استانی، منطقه ای، کشوری حضور به هم رسانند اعلام کرد

 

تقدیر از ایران تئاتر در سومین جشنواره ملی تئاتر آیات خراسان شمالی

با برگزاری آیین اختتامیه در بجنورد سومین جشنواره ملی تئاتر آیات برگزیدگان خود را شناخت از حمایت و همراهی ایران تئاتر تقدیر شد. آیین پایانی سومین جشنواره تئاتر آیات در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد برگزار شد و در این مراسم برگزیدگان این دوره از جشنواره تئاتر آیات معرفی شدند. هیئت داوران متشکل از «سعید اسدی»،«محمد حیدری» و «حسین مسافر آستانه» در بخش بازیگری زن با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از «سمیره بیگدلی» برای بازی در نمایش «برزخ اروی شاعره آتش» از اصفهان تقدیر به عمل آورد. گفتنی است در آیین پایانی جشنواره از علی اکبر عبدالعلی زاده سردبیر ایران تئاتر و میترا رضایی مسئول بخش استانی این سایت به دلیل خدمات حوزه تئاتر و حمایت رسانه ای از جشنواره تئاتردینی آیات تقدیر شد. سومین جشنواره سراسری تئاتر آیات به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هنرهای نمایشی کشور به میزبانی خراسان شمالی از  اول بهمن آغاز فعالیت خود را با رقابت 7 گره نمایشی از استان های خراسان رضوی، کرمانشاه، اصفهان،  قزوین، اردبیل، مرکزی و خراسان شمالی در سایت تیوال آغاز کرد و  با معرفی نفرات برتر در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد به کار خود پایان داد.




مطالب مرتبط

در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است
در حاشیه جشنواره پارس مطرح شد

کاظم نظری: جشنواره‌های منطقه‌ای، دریچه‌ای برای ارزیابی تئاتر استان‌های کشور است

مدیرکل هنرهای نمایشی کشور، با سفر به شیراز به منظور حضور در جشنواره تئاتر پارس، جشنواره‌های منطقه‌ای را، دریچه‌ای رو به هنرهای نمایشی در نقاط مختلف کشور دانست که از طریق آن، می‌توان به ارزیابی درست از فعالیت هنرمندان استانی رسید.

|

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی: حمایت کامل دولت از جشنواره‌های منطقه‌ای، هنرمندان را دلگرم می‌کند

رضا فیاضی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، ضمن تاکید بر اهمیت برگزاری جشنواره‌های‌ تئاتر منطقه‌ای، از لزوم تامین بودجه و حمایت صددرصدی دولت از این رویداد هنری برای دلگرمی هنرمندان سخن گفت.

|

گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت
گفت‌وگو با نادر شهسواری، پیشکسوت تئاتر فارس

توجه هنرمندان جشنواره‌های منطقه‌ای به مولفه‌های بومی و متون ایرانی را به فال نیک باید گرفت

نادر شهسواری، هنرمند پیشکسوت تئاتر استان فارس، تاکید کرد توجه هنرمندان به مولفه‌های بومی و متون ایرانی در جشنواره‌های منطقه‌ای کشور را باید به فال نیک گرفت. 

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند
گفت‌و‌گو با حسن دادشکر، پیشکسوت هنرهای نمایشی

جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، باید زمینه‌ساز رفع مشکلات هنرمندان استان‌ها شوند

حسن دادشکر، هنرمند پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، رویدادی ارزشمند و قابل تقدیر است، از لزوم توجه به خواسته جوانان هنرمندان فعال استان‌ها، انتخاب آثار باکیفیت، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات نقد و بررسی به منظور رفع نواقص و مشکلات ...

|

گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

محمد امینی: شیراز، میزبانی خوب برای جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای است
گفت‌و‌گو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

محمد امینی: شیراز، میزبانی خوب برای جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای است

محمد امینی کارگردان نمایش «ترنا»، از تمام دست‌اندرکاران برای اجرای جشنواره‌ در استان فارس و شهر شیراز تقدیر و تشکر ویژه کرد چراکه در این شرایط اقتصادی جامعه، کمتر استان‌هایی این مهم را پذیرا هستند که میزبان این تعداد از هنرمندان باشند.

|

نظرات کاربران