در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 45

انتظار و امید برای آمدن روزهای بهتر
بین بیکاری و مرگ یکی را انتخاب کنیم!

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: باز بودن یا بسته شدن سالن های تئاتر مهمترین موضوع مطرح شده در گفت و گوهای هفته قبل بود و هنرمندان در گفت و گوهای مختلف دلایل خود برای باز ماندن یا بسته شدن سالن های نمایش ابراز کردند. سالن های خصوصی بیش از سالن های دولتی علاقه دارند اجراهای تئاتر را ادامه دهند. اما همه هنرمندان در یک موضع باهم مشترک هستند. همه هم امیدوار به آمدن روزهای بهتر و هم انتظار روزهای بهتر را می‌کشند.

هفته گذشته ایران تئاتر نیز با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت.
عباس عبدالله زاده درباره انتظار بهبود شرایط برای اجرای یک عاشقانه موزیکال؛ علی اصغر راسخ راد درباره نمایش«بختِ عجیب» مهدی حاجیان مدیر امور جشنواره های اداره کل هنرهای نمایشی درباره فرصت طلایی تلویزیون تئاتر ایران برای گسترش فرهنگ نمایش امکان برابر دیدن و دیده شدن برای همه؛ افسانه قلی زاده درباره طراحی و ساخت ماسک های نمایش بابا لنگ دراز با ایران تئاتر گفت و گو کردند.

 

هادی عامل: تابع قوانین سالن‌های دولتی هستیم
هادی عامل هاشمی که به صورت مشترک با علی عامل هاشمی کارگردانی نمایش «خانواده آقای هاشمی» را بر عهده دارند درباره زمان از سرگیری اجرای نمایش گفت: چون نمایش ما در یک سالن دولتی به صحنه می رود تابع قوانین آنجا هستیم. به هرحال وقتی وارد یک بازی می شوید باید قواعد آن را هم بپذیرید. سالن های دولتی به این نتیجه رسیدند که بازکردن سالن های تئاتر تخلف است و زمانی که دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا مبنی بر قرمز بودن تهران اعلام شده است باید تابع قوانین باشند.
بود.


لب کلام
همین مدت آسیب زیادی به کار وارد شد هم از نظر روند تبلیغات ما بسیار متضرر شدیم و هم اینکه مخاطبمان را از دست دادیم
در زمینه هزینه ای هم که برای تبلیغات کردیم ضرر زیادی دیدیم و انگار پولمان را دور ریختیم.
هرچند که قول مساعدت به ما دادند و حتی کمک هزینه دکور و لباس را هم به موقع پرداخت کردند تا اجرا سرپا شود.
البته ما ریسک تعطیلی کار به دلیل کرونا را پذیرفته بودیم و می دانستیم که ممکن است نمایش با وقفه روبرو شود.
مخاطبان تئاتر آنقدر فرهیخته و باشعور هستند که اگر یکی از آنها احساس کند که علایم بیماری را دارد، خودش به تئاتر نخواهد آمد.

مهر

خیرالله تقیانی‌پور: اکنون باید بین بیکاری و مرگ یکی را انتخاب کنیم
خیرالله تقیانی‌پور تعطیلی سالن‌های نمایش را در شرایط فعلی، عاقلانه خواند و گفت: می‌دانم بیکاری به اهالی تئاتر فشار آورده و شرایط خوب نیست اما اکنون باید بین بیکاری و مرگ یکی را انتخاب کرد. این نگاهی عوامانه است که بگوییم چون فلان کافه باز است،‌ تئاتر هم باید باز باشد.


لب کلام
کدام هنرمندی است که راضی شود یکی از اعضای گروهش دچار کرونا شود یا مخاطبی برای دیدن نمایش او بیاید و کرونا بگیرد
شخصا بین تعطیلی تئاتر و مرگ، تعطیلی را انتخاب می‌کنم.
تئاتر از بخش‌های مختلفی ضربه خورده و کرونا تنها یکی از آنهاست.
به عنوان خانواده تئاتر اعلام کرده‌ایم قانون مندیم؛ بنابراین نمی‌توان همه مشکلاتی  را که در این چند ساله در تئاتر آوار شده، با این پرسش که چرا سالن‌ها را تعطیل کردید، تقصیر کسی بیاندازیم.
در این مدت عزیزان کمی را از دست ندادیم، پس باید بدانیم که این موضوع شوخی‌بردار نیست و نمی‌توان سرسری از کنار آن گذشت.


ایسنا

عادل بزدوده: کاش آن را ندیده بودم!
در پی رونمایی از عروسک «سلحشور»، عادل بزدوده هنرمند با سابقه عروسکی، این عروسک را مایه تاسف خواند و گفت کاش آن را ندیده بودم!

لب کلام 
عادل بزدوده ، کارگردان تئاتر و طراح و سازنده عروسک، در ارزیابی عروسک «سلحشور» (نماد عروسکی مسابقات مبارزه جنگجویان ووشو)، گفت: ای کاش این عروسک را نمی‌دیدم، هرچند دیدن آن نشان داد چقدر در انجام کارهای‌مان سهل انگاری می‌کنیم و نگاه غیر کارشناسانه داریم.
مگر کاری دارد که با نوشتن چند جمله، بگویند این عروسک با مشورت هنرمندان طراحی شده و در طراحی آن نگاه به ببر ایرانی لحاظ شده است.
گفتن چنین جملاتی هزینه ای ندارد، نه کنتوری می‌اندازد و نه کسی یقه‌شان را می‌چسبد.
در بسیاری رویدادها مانند المپیک نمادهای بسیار زیبایی طراحی و ساخته شده‌اند که جهانی هستند و در دوره برگزاری المپیک، حس و حال آدمی را عوض می‌کنند.  
با ساخت چنین عروسک‌هایی هم به آن  نماد مورد نظر بی‌احترامی می‌شود و هم رشته هنری ما را سخیف می‌کنند و دنیای عروسکی را به قهقرا می‌کشانند.
ایسنا

 

کریم سربخش: کمبود آثار اقتباسی یکی از معضلات
کریم سربخش، ‌نویسنده و کارگردان، طی گفت‌وگویی ضمن بررسی آثار ارسالی به پنجمین مسابقه‌ فیلم‌نامه و نمایش‌نامه‌ی کودک و نوجوان به کمبود آثار اقتباسی دراین حوزه پرداخت
لب کلام
به نظرم کارهای ارائه‌شده را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد:
حرفه‌ای‌ها و کسانی که توانایی‌های‌شان را در عرصه‌های مختلف نشان داده بودند
دسته‌ی دوم، جوان بودند و توانمند که تاکنون مجال چندانی برای معرفی خودشان پیدا نکرده بودند
دسته سوم آن‌هایی را شامل می‌شد که تجربه‌ی چندانی نداشته و احیانا از اصول اولیه‌ی نگارش هم به دور بودند..
جشنواره‌ها همیشه انگیزه‌ای هستند برای خلق آثار، برای معرفی توانمندی افراد به جامعه‌ی هنری
اگر می‌خواهند یک اثر موفق و ماندگار بنویسند باید تلاش کنند ایده‌ی خلاقانه خود را ایجاد و با استفاده از الگوها و قوانین ‌نویسندگی، آن را پردازش کنند.
همراهی خلاقیت و قانون‌مندی، تضمین موفقیت یک اثر را در همه‌ی جشنواره با خود به همراه خواهد داشت.

سایت کانون پرورش فکری

 

سینا نصرالهی: محیط ماهیت انسان را عوض می‌کند
سینا نصرالهی درباره اجرای نمایش «سگ سورتمه» به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی اقتباسی از یک نمایشنامه آلمانی به نام «کار خانگی» نوشته فرانتس کسافر کروتس با ترجمه زنده یاد رضا کرم رضایی است که قرار است بعد از دریافت مجوز بعد از پایان تعطیلات کرونایی و جشنواره تئاتر دانشگاهی در سالن اصلی مرکز تئاتر مولوی به صحنه برود.
لب کلام
در ابتدای کتاب نوشته شده است که این نمایشنامه اثری برای خوانش است و قابلیت اجرای صحنه‌ای ندارد.
سینا ییلاق بیگی طراح صحنه نمایش است و طراحی صحنه را به صورت کاملاً مینیمال و کاربردی انجام داده که این مساله در راستای خود اثر است و ما این کمینه گرایی را در موسیقی، طراحی نور و فضاسازی نیز به کار گرفتیم.
«سگ سورتمه» نمایشی اجتماعی است و نام اثر نیز بیانگر یک استعاره و نشانه از زندگی سگ‌های سورتمه است که در زندگی انسان‌ها نمود می‌یابد.
در این اثر نمایشی روی جبر محیط که ماهیت و هویت انسان‌ها را تغییر می‌دهد، تاکید زیادی شده است.
مهر

 

تریلی سیار تئاتر اثرگذارتر از تلویزیون
ایسنا در کنار تنی چند از اهالی تئاتر کودک و نوجوان، علی فروتن، حمید گلی و خدیجه مهدوی با انتشار مطلبی مفصل به موضوع «تریلی تئاتر سیار» و سرنوشت آن در چند دهه پرداخته‌ است.
لب کلام
فروتن: به‌جرئت می‌توانم بگویم کاری که تریلی سیار تئاتر می‌توانست در ایران برای فرهنگ‌سازی و آشنا کردن اقوام مختلف با همدیگر انجام دهد، به‌مراتب از تلویزیون بیشتر بود.
این دانشنامه‌ای که شما دارید می‌گویید اگر نوشته می‌شد باور کنید مرجعی می‌شد برای همه گروه‌ها و به اعتقاد من حتی باید در دانشگاه تدریس می‌شد آن‌وقت این همه کار کودک بی‌مایه در تلویزیون برای کودکان نمایش داده نمی‌شد.
این تریلی تئاتر سیار را که می‌بینید در حال حاضر خیلی کاربرد فرهنگی ندارد؛ با خون جگر راه افتاده است خانم مهدوی کاملاً در جریان هستند هزار و یک اتفاق افتاد تا توانستیم آن را راه اندازی و حفظ کنیم
گلی: امیدوارم مدیران با نگاهی به گذشته و نیم‌نگاهی به آینده و آنچه که هست، تصمیمات صحیح و سریع بگیرند و به‌واسطه اینکه دوران تکنولوژی و سرعت است سریعاً تصمیم درست اتخاذ و عملیاتی‌اش کنند چراکه کسی منتظر ما نخواهد ماند.
کودکانمان را دست هجمه‌هایی ندهیم که رنگ‌آمیزی فرهنگی داخلی خارجی دارد، فرقی ندارد آنچه بد است بد است.
مهدوی: لطفاً و حتماً به مقوله کارهای مذهبی جدی نگاه شود و تریلی تئاتر سیار به‌عنوان مهم‌ترین بستربرای اجرای کارهای ارزشی ما می‌تواند قلمداد شود.
حجم کثیری از مشکلات در عرصه فرهنگ و هنر در مدیریت‌های ناکارآمد ریشه دوانده است.
مدیران توافقی دقیقاً همان نقطه شروع این بحران هستند.
عدم استفاده از نیروهای متخصص و باتجربه در مدیریت فرهنگی و هنری ناشی از عدم وجود یک سیستم شایسته‌سالاری است.
ایسنا

بهروز سروعلیشاهی: مواجهه با مرگ در پی یک بیماری
بهروز سروعلیشاهی گفت: داستان نمایش «بازی‌های کشتار همگانی» در سرزمین ناکجاآباد می‌گذرد که بیماری آن را فراگرفته و منجر به آن شده تا اقشار و گروه‌های جامعه تحت تاثیر این اپیدمی با مرگ مواجه شوند.


لب کلام
نمایشنامه به لحاظ محتوایی با فضای دو سال اخیر حاکم بر جهان یعنی اپیدمی که گسترش یافته منطبق است
این نمایشنامه که سال‌های 1964 و 1965 توسط اوژن یونسکو نوشته شده است در ابتدا «اپیدمی» نام داشت و و اجراهای زیادی از آن در جهان نشده و در ایران نیز اجرای فراگیری نداشته.
این نمایش تراژیک کمدی یونسکویی است که مخاطب تئاتر با این فضا آشناست.


هنرآنلاین

 

محمدرضا هلال‌زاده: رخدادهای اواخر سال ۱۳۷۹ در یکی از محله‌های تهران
محمدرضا هلال‌زاده گفت: «خاک سفید» یک نمایش کاملاً اجتماعی و رئال است و در اجرا سعی شده بازی بازیگران، گریم، صحنه و لباس همگی متعهد به رئالیسم حاکم بر فضای اجرا باشد.


لب کلام
شنایی قبلی من با محله خاک سفید یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری طرح این نمایشنامه است.
در واقع ذهنیت مردم نسبت به محله خاک سفید تنها مرتبط با بخشی از اتفاقات خاص آن است که بر سر زبان‌ها افتاده است.
«خاک سفید» در رابطه با حوادث اواخر سال ۱۳۷۹و اتفاقاتی است که در آن محله رخ می‌دهد با تکیه بر انتقام جویی‌های شخصی یک خانواده ساکن در محله غربت.
تلاشم بر آن بوده در کنار سختی‌ها، عشق، محبت و احترام بین اهالی خاک سفید را هم  روی صحنه به نمایش بگذارم.
هنرآنلاین

 

پریزاد سیف: اجرای نمایش «خوشدلان» سعید پورصمیمی
پریزاد سیف بازیگر و کارگردان تئاتر که پیش از این نمایش «آواز قو» را با حضور سعید پورصمیمی به صحنه برد، درباره تولید و اجرای اثری جدید با حضور این بازیگر مطرح تئاتر ایران گفت: نمایش «خوشدلان» توسط آقای سعید پورصمیمی در دست نگارش است و هنوز به پایان نرسیده و به طور کامل نوشته نشده است. «خوشدلان» اثری کمدی است که اولویت ما برای تولید و اجرا است.

لب کلام
معتقدم با توجه به زمانه ما و شرایطی که به دلیل کرونا بر جامعه حاکم شده، برای کم کردن بار سختی‌ها و مشکلات از دوش مردم اجرای آثار کمدی و طنز بر صحنه تئاتر می‌تواند تأثیرگذار باشد.
آقای پورصمیمی نمایشنامه «هوای بی دود» را توسط انتشارات گویا منتشر کرده است.
متن موضوعی انتقادی به از بین رفتن کشاورزی و دامداری سنتی در دنیا و استفاده بی رویه از منابع طبیعی و آلودگی هوا و زیست محیطی دارد که در سایه سیاست‌های غلط و آگاهانه رؤسای حکومت‌های مختلف در جهان رخ داده است.
«هوای بی دود» در ۲ شهر که می‌تواند هر شهر یا کشوری در جهان باشد رخ می‌دهد؛ یک شهر مهد کشاورزی و شهر دیگر مهد صنعت.
این ۲ شهر که در تقابل با هم قرار دارند تصمیم می‌گیرند با هم دوست شده و با هم پیش بروند اما این امر باعث بروز اتفاقاتی عجیب می‌شود.
مهر

 




مطالب مرتبط

«دوره‌گردها» در تالار هنر

«دوره‌گردها» در تالار هنر

نمایش «دوره‌گردها» به کارگردانی علی فروتن، در راستای طرح تناوبی تئاتر، از روز سه‌شنبه ۱۱ مهر 1402 در تالار هنر اجرا خواهد شد.

|

حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم
حمید گلی مطرح کرد

فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم

حمید گلی عضو شورای انتخاب بخش تئاتر نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می‌گوید یکی از فاکتورهای مهم در ارتباط با تولید اثر برای کودکان این است که فاصله خودمان را با کودکان و نوجوانان کوتاه‌تر کنیم و به آن‌ها نزدیک‌تر شویم تا اثری که تولید می‌شود ...

|

با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند
با معرفی شورای انتخاب آثار بخش نوجوان جشنواره بیست‌وهشتم

8 نمایش در بخش نوجوان جشنواره بیست و هشتم رقابت می‌کنند

از سوی شورای انتخاب، آثار راه‌یافته به بخش نوجوان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اردکان، این رویداد نمایشی معرفی شدند.

|

هم‌زمان با سالروز 52 سالگی مرکز تئاتر کانون

اجرای نمایش «قورباغه و غریبه» آغاز شد
هم‌زمان با سالروز 52 سالگی مرکز تئاتر کانون

اجرای نمایش «قورباغه و غریبه» آغاز شد

سالروز تاسیس مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری، با حضور عادل بزدوده، جمعی از هنرمندان، کودکان و نوجوانان و والدین بچه‌ها و آغاز اجرای نمایش «قورباغه و غریبه» گرامی داشته شد.

|

نظرات کاربران