در حال بارگذاری ...
درخواست جامعه هنری برای تسریع در رفع کم آبی مقاوم ترین استان ایران

همراهی هنرمندان با هموطنان خوزستانی در بحران

ایران تئاتر : نهادهای صنفی عرصه هنر در روز های گذشته با انتشار بیانیه های مستقل از تسریع در رفع مشکل کم آبی و مشکلات حاصل از آن برای مردم خوزستان، حمایت کردند.

در روزهایی که  سرزمین مان گرم‌ترین فصل سال را می‌گذراند، استان خوزستان با تنش آبی مواجه شد. تنشی که دامداران و کشاورزان را با  صدمات مادی و معنوی مواجه کرده و اعتراضات عمومی  را سبب ساز شد. وضعیتی که همدردی مردم سراسر کشور از اقشار مختلف را برانگیخت. اصناف هنری در خانه تئاتر ، خانه سینما و خانه موسیقی و هنرمندان عرصه های مختلف نیز در همراهی با این همدردی عمومی خواستار تسریع در رسیدگی و رفع مشکلات استان خوزستان شدند. 

به گزارش ایران تئاتر  در بخشی از بیانیه‌ خانه‌ تئاتر در حمایت از هموطنانِ خوزستانی در بحران بی‌آبی آمده است: 

«هنرمندانِ تئاتر، روزهای محاصره و مقاومتِ مردمانِ آزاده‌ جنوب در سال‌های جنگ را یادآور می‌شوند؛و روزهای خاک‌آلودِ جنوب که سینه‌ پیران و کودکانش را نای نفس کشیدن نبود؛و یادآور می‌شوند کارونِ پرآب را در زمانی نه چندان دور؛و اکنون نوای دمام‌ها را که خامُشی گزیده‌اند:چرا که خوزستان تشنه است...

هنرمندانِ تئاتر در کنارِ مردمِ بزرگِ خوزستان بوده و خواهند بود تا زندگی را پاس بدارند...شما نیز با ما و آنان سرودِ زندگی سر دهید، چرا که:زندگی، زندگی می‌آورد.»

همچنین خانه سینما در بیانیه‌ای از مسولان خواست تا به وضعیت خوزستان رسیدگی کنند.

در این بیانیه آمده است است : «خوزستانِ ایران ملتی نگرانِ توست، همه ایران نگرانِ توست سینمای ایران نگران توست . متأسفانه این روزها تصاویرناخوش آیندی از خوزستان می‌بینیم این پاره تن ایران، مهد تمدن عیلام با قدمتی به بلندای تاریخ کشور، سرزمین رودهای خروشان و دشت‌های حاصلخیز و هورها و تالاب‌های عظیم و مردمی که ایرانی‌ترینِ ایران هستند و بوده‌اند به شرایطی دچار شده‌اند که بی‌سابقه است.
شرایط این روزهای خوزستان و سیستان و بلوچستان شایسته ایران ما نیست.
خوزستان بدون شک طی یکصد سال گذشته بخش بزرگی از هزینه‌های مالی و جانی کشورمان بخصوص در دوران جنگ را جانانه پرداخته است شایسته نیست که مردمانش و پیکرش اینگونه زخم خورده رها شوند .
با تأسف بسیار در حالی که انواع و اقسام مصائب و بلایای طبیعی و دست سازِ بشر امنیت و آرامش تمام مردم ایران را به بازی گرفته؛ مردم خوزستان مصیبت بزرگتری را هم تجربه می‌کنند که خاک و دام و طبیعت و جانشان را با شدت تمام تهدید می‌کند.
خشکسالی بلایی است که می‌شد و می‌شود با یاری و همدلی آثار ویرانگرش را تقلیل داد و با مدیریت درست و همراهیِ تمام قوا تأثیراتِ مخربش را بر جان و چهرهِ خوزستان عزیز و دیگر سرزمین‌های تشنه ایران کاهش داد .
با اینکه خیلی دیر است اما هنوز هم می‌شود ثابت کرد همه ایران یکی است، باید به مهر دست هموطنان گرفتار خشکسالی را گرفت و اسباب نجات از این ورطه خانمان سوز را برایشان فراهم کرد.
به نمایندگی از سینماگران ایران وظیفه خود می‌دانیم همراه با هموطنان مظلوم خوزستان از تمام مسئولین کشور بخواهیم به حکم قانون در رفع مشکلات مردم بخصوص عوارض خشکسالی و دیگر مصائب خوزستان و ایران بکوشند .
تا دیرتر از این نشده انجام دهید آنچه باید.»

انتشار این بیانیه  همزمان با حضور جمعی از سینماگران در خانه هنرمندان برای  درخواست  رسیدگی  به وضعیت خوزستان همراه شد. چهره‌هایی چون مسعود کیمیایی ،کیانوش عیاری،نوید محمدزاده،محسن امیریوسفی، فرشته حسینی و... از جمله حاضران در این تحمع  بودند.

خانه موسیقی نیز در بیاینه‌ای حمایت خود را از مردم خوزستان به شرح زیر اعلام کرد:
 
«چو ایران نباشد تن من مباد


خوزستان پاره تن ایران است و ایران تشنه و خسته از ظلم و بی‌عدالتی در جهان امروز بیش از هر چیزی نیاز به اتحاد و همدلی دارد.

خوزستانِ تشنه که نفت و گازش را سخاوتمندانه در پهنه ایران‌زمین خرج کرده است مستحق این وضعیت نیست.

پاسخ مطالبات بحق مردم شریف و مظلوم این خطه اقدام و عمل اقناعی است و قطعا هرگونه برخورد خشونت‌آمیز با مطالبات قانونی و بحق مردم محکوم است.

خانه موسیقی به نمایندگی از سوی این صنف همچون همیشه در کنار مردم بزرگ ایران ایستاده و در این وضعیت بحرانی نیز در کنار مردم خونگرم و بزرگوار خوزستان خواهد ایستاد.

همان مردمانی که در این چهل سال بیش از همه در مقابل سختی‌ها و تلاطم‌های جنگ و بی‌آبی و خشکسالی ایستاده است و اینک که جانش به لب رسیده نیازمند تدبیر و کمک مسئولان و همه ما هموطنان است.

کمکی نه از روی استیصال و صدقه بلکه از روی  وظیفه و پاسخ بحق به هموطنان استانی که حق بی‌شمار بر گردن این ملت دارد.»

همچنین جمعی از هنرمندان حوزه‌های موسیقی، تجسمی، سینما و تئاتر و فعالان فرهنگی- مدنی نیز با انتشار بیانیه‌ای از مردم خوزستان حمایت کردند.

این بیانیهٔ  به امضای بیش از ۶۰۰ نفر از هنرمندان رسیده است. از جمله هنرمندان سرشناسی همچون:

احمد پژمان، حسین علیزاده، فریدون شهبازیان، کامبیز روشن‌روان، مجید انتظامی، هوشنگ کامکار، محمدرضا درویشی، علی‌اکبر شکارچی، بیژن کامکار، ارسلان کامکار، اردشیر کامکار، شاپور رحیمی، اسماعیل تهرانی، شاهرخ خواجه‌نوری، خسرو سلطانی، فرخ مظهری، نادر مشایخی، مسعود جاهد، شهرام صارمی، جواد بطحایی، حمید متبسم، ناصر رحیمی، بهزاد رحیمی، هوشنگ فراهانی، هیلا صدیقی، بیژن ارژن، بیژن بیژنی، سهیلا پورگرامی، حسین زمان، داریوش تقی‌پور،  علی مغازه‌ای، محمدرضا ابراهیمی، رضا عالمی، صادق نوری، مزدا انصاری، ناصر ایزدی، مهدی بزرگمهر، علی جعفری پویان، بردیا کیارس، محمدمهدی گورنگی، محمد حقگو، حسین پرنیا، مسعود جاهد، فرمان فتحعلیان، کیوان فرزین، مهدی جلالی، امین هنرجو، احمد رضاخواه، مهدی قادری، مانی جعفرزاده، شروین مهاجر، وحید تاج، حسین علیشاپور، هانا کامکار، میدیا فرج‌نژاد، سعید نایب‌محمدی، آرش فرهنگ‌فر، پدرام فریوسفی، محمد نصرتی، آرش احمدی‌نسب، رهام سبحانی، حامد ثابت، حمید غلامعلی، حمید حامی، مانی رهنما، محبوبه گلزاری، مسعود خادم، کوروش دانایی، بهزاد رواقی، امید رئیس‌دانا، مازیار شاهی، علیرضا شیبانی، فرزین طهرانیان، حسین فاضل، حسین قناعت، بیتا بهشتیان، مهرآذین کاراندیش، کسری معظمی، امیر معینی، محمودرضا میرصیافی، ،  مجید واصفی،  حامی حقیقی، بهروز شهامت، بابک شهرکی،  میلاد عمرانلو، میلاد موحدی، فریبرز فرهنگ‌مهر، کاوه میرحسینی، یلدا ابتهاج، کتایون ریاحی، مرتضی اردستانی، سهراب میرسپاسی، جمشید حیدری، پرستو صالحی، کاوه نجم آبادی، ایرج میرزا علیخانی، مریم زندی، هنگامه گلستان، آرمان استپانیان، اونیش امین‌الهی، فرامرز عرب‌نیا، کیانوش غریب‌پور، جمال رحمتی، شادی قدیریان، ژینوس تقی‌زاده، زروان روح‌بخشان، علیرضا فانی، رامیار منوچهرزاده، حسن سربخشیان، ساسان توکلی فارسانی، جواد آتشباری، فریدون امیدی، ماتیسا کازرونی، ترانه صادقیان، مانلی منوچهری، شهناز زهتاب، فریده شاهسوارانی، فریدون فربود، رودابه نژاد و ...

حضور همه جانبه قوای  قضائیه ، مقننه و مجریه در بررسی و رفع دلایل بروز مشکلات خوزستان ، همراه با فعالیت میدانی نیروهی نظامی و انتظامی در کنار نهادهای مردم نهاد زمینه تسریع در رفع بحران آبی خوزستان را در روزهای پایانی هفته اخیر فراهم کرد.  با این حال جریان های فرصت طلب داخلی و خارجی تلاش کردند با موج سواری بر مطالبات به حق مردم خوزستان اهداف ضد ایرانی شان را پیش ببرند. اجرای سناریوهای رسانه ای  تکرار شونده ، همراه با  تمرکز بر کشته سازی و حضور نیروهای مسلح و معاند در میان صفوف اعتراضات به حق  مردمی باردیگر زمینه جریحه دار شدند افکار عمومی را فراهم کرد . با این تفاوت که اینبار آگاهی عمومی مردم خوزستان  و واکنش سریع در آبرسانی ، اجازه بحران سازی فراگیر را به فرصت طلبان نداد. ایران سرزمینی است که همواره مورد طمع رقبای فرهنگی ، اقتصادی و اعتباری خود بوده و مادامی که ناکارآمدی و کارشکنی داخلی در رفع مشکلات وجود داشته باشد زمینه تفرقه افکنی نیز وجود خواهد داشت. 

 




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»
انجمن مدرسان خانه تئاتر برگزار می‌کند

نشست تخصصی با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی»

انجمن مدرسان خانه تئاتر با همکاری مرکز آموزش، پنجمین و آخرین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی اکوسیستم تئاتر را با موضوع «روابط عمومی، رسانه و تبلیغات؛ انتقال و گسترش آگاهی» برگزار می‌کند.

|

با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد
با حضور جمعی از هنرمندان و دانشجویان زنده‌یاد صادق صفایی

کتابخانه هنرمند فقید، در سالروز تولدش به خانه تئاتر اهدا شد

بیش از دو سال از درگذشت صادق صفایی، هنرمند تئاتر و سینما و مدرس دانشگاه می‌گذرد و روز گذشته، هم‌زمان با سالروز تولد او، کتابخانه شخصی‌اش به خانه تئاتر اهدا شد.

|

نظرات کاربران