در حال بارگذاری ...
با استفاده از عروسک های سنتی راجستانی در فضای مجازی رقم می خورد

نمایش هندی با چاشنی موتسارت و پوچینی

عروسک های سنتی هندی قطعات کلاسیک غربی را در نمایش « داستان جاودان دو نفر سرکش» اجرا می کنند ، این نمایشی تجربه ای از خواننده مایا باجاج از هنرستان کی ام میوزیک است.

به گزارش ایران تئاتر مایا باجاج می خواهد نشان دهد که kathputhlis (عروسک های سنتی هند) را می توان از محدوده هنر خود بیرون آورد و با آن ها اپرای غربی اجرا کرد.

در حال حاضر باجاج در حال تحصیل در مقطع دیپلم در هنرستان موسیقی شهر چینای «کی ام» است ، او برای انتشار آنلاین نمایش عروسکی خود« داستان جاودان دو نفر سرکش»  آماده می شود ، که بخشی از پروژه او در سال آخر هنرستان است. عروسک های راجستانی در یک داستان معاصر با آهنگسازی موتسارت و پوچینی روی صحنه می روند. این نمایش فرم های هنری تاریخی را از سراسر جهان در یک صحنه مشترک عرضه می کند.

زمان این نمایش سی دقیقه‌ است و مایا باجاج  که از زمان همه گیری ویروس کرونا و قرنطینه در شهر دهلی نو سکونت دارد پروژه کالاپانا را به عنوان  پروژه ای برای حمایت از عروسک گردانان سنتی Kathputhli Colony شروع کرده است.

وینای بات ، عروسک گردان  نمایش می گوید: «از آنجا که برای اولین بار است که با سنت های عامیانه اروپا و راجستان کار می کنیم ، ما با چندین چالش جدید مانند ساختن مجموعه ای کامل عروسک برای نمایش روبرو شدیم.»

«ترانه‌ها به زبانهای آلمانی ، ایتالیایی و انگلیسی هستند ، زبان هایی که ما واقعا نمی دانیم. اما مایا آنها را به زبان هندی برای من توضیح داد ، که من آنها را به گویش های راجستانی ترجمه کردم ، تا اشعار را درک کنم. »
مایا می گوید  که داستان نمایش درباره رابطه دو خواهر شاداب است:«ما مجبور شدیم داستان را چندین بار بازنویسی کنیم تا مطمئن شویم که جذابیت جهانی دارد. لباس ها و صحنه ها عمداً هندی نگه داشته شده اند ، در حالی که موسیقی غربی است. این یک نوع نمایش شرق یا غرب نیست. هر دو فرهنگ به طور مساوی نمایش داده می شوند. »




مطالب مرتبط

کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است
کارگردان‌های نمایش‌های بزرگ‌سال عروسکی از دغدغه‌های‌شان گفتند

نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است

کارگردانان سه نمایش «مامان»، «دویست‌وهشتادمین شب سال» و «مَثلث» بر این باورند که نمایش بزرگ‌سال عروسکی، نمایشی حرفه‌ای با ابزار عروسک است که باید مثل دیگر آثار دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

|

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

«مامان» به صحنه بازمی‌گردد

نمایش عروسکی «مامان» به نویسندگی و کارگردانی الهام سلج محمودی دور دوم اجراهای خود را از 12 بهمن ماه در سالن تئاتر «هامون» آغاز می‌کند.

|

«ماهی کوچولو» به تالار هنر رسید

«ماهی کوچولو» به تالار هنر رسید

نمایش عروسکی «ماهی کوچولو» که اقتباسی از داستان «ماهی سیاه کوچولو» است، دی و بهمن 1402، در تالار هنر به صحنه خواهد رفت.

|

نظرات کاربران