در حال بارگذاری ...
لب کلام هنرمندان در گفت‌وگوهای هفته 58

صحنه نمایش نیازمند توجه رسانه ها

ایران تئاتر- عباس عبدالعلی‌زاده: هفته گذشته با وجود نزولی شدن روند بیماری کرونا و پایان محرم و صفر امید به رونق اجراهای صحنه‌ای افزایش یافت اما برگزاری جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان سهم مهمی از گفت و گوهای رسانه ها را به خود اختصاص داد و گفت و گوهای تئاتری کاهش چشم گیری داشت. به نظر می رسد تئاتر در دوران پساکرونا بسیار ضعیف تر و آسیب‌پذیرتر شود و از این رو نیاز دارد از سوی رسانه ها و مخاطبان مورد حمایت قرار گیرد. چراکه تئاتر با نفس تماشاگر زنده است.

هفته گذشته ایران تئاتر با انتشار گفت و گوهایی اختصاصی به موضوعات متنوعی در حوزه نمایش پرداخت؛ عبدالحسین لاله، داور جشنواره تئاتر کودک باغچه بان؛ مجید کاظم‌زاده کارگردان نمایش «خانه‌ای برای پرواز»؛ سیروس همتی درباره نمایش 7 کوتوله و تمساح؛ مهدی خمسه کارگردان نمایش «نجواهای عزازیل»؛ احسان جانمی کارگردان حاضر در یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان با ایران تئاتر گفت و گو کردند.
متن مهمترین گفت و گوهای کوتاه و بلندی که هفته گذشته با موضوع هنرهای نمایشی روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها منتشر شده را در بخش «لب کلام» بصورت خلاصه آورده‌ایم تا مخاطب این متن در دنیای پرسرعت امروز درجریان مهمترین بخش‌های گفت و گو‌ها قرار بگیرد. بدیهی است علاقمندان برای خواندن مشروح گفت و گوها می‌توانند به منبع مطلب هر‌گفت و گو مراجع کنند.


بهروز غریب پور: «خواجوی کرمانی» بودجه ندارد
بهروز غریب پورسرپرست گروه تئاتر «آران» با اشاره به انجام میکس نهایی موسیقی اپرای عروسکی «همای همایون»، تأکید کرد که تولید و ساخت این اپرا درباره شخصیت خواجوی کرمانی با مسأله بودجه مواجه است.
لب کلام
به اطلاع بنیاد رودکی رساندم تا برای ادامه کار و اجرایی شدن اپرا اقدام لازم را برای بحث حمایت مالی داشته باشد.
بودجه مشکل اصلی تولید و ساخت اپرای «همای همایون» است. که از سوی مرکز کرمان‌شناسی تأمین نشده و بودجه موسیقی نیز توسط بنیاد رودکی تأمین شد.
آنقدر مدیرکل ارشاد استان کرمان، استانداری کرمان، شهرداری و مرکز کرمان شناسی متناقض برخورد می‌کنند که انگار نه انگار قولی را به ما داده‌اند و در این خصوص حرفی رد و بدل شده است.


سینا نصرالهی: طلسم اجرا نشدن «سگ سورتمه» شکست
سینا نصرالهی کارگردان «سگ سورتمه» با اشاره به اینکه این نمایش بعد از چندین بار قرار گرفتن در نوبت اجرا بالاخره به صحنه رفته است، عنوان کرد این نمایش، اثری درباره معناباختگی هویت در اثر جبر محیط است.

لب کللام
از اولین تمرین‌های نمایش حدود دو سال و نیم می‌گذرد.
«سگ سورتمه» پایان نامه کارشناسی من در سال ۹۶ بوده و در جشنواره تئاتر «هامون» نیز در سال ۹۸ اجرا داشت.
من بیشتر از اینکه از اقبال مخاطبان خوشحال باشم برای خودم خوشحالم که بالاخره در این نبرد پیروز شدم و توانستم نمایش را به صحنه ببرم.
این اثر نمایشی اقتباسی از یک نمایشنامه آلمانی به نام «کار خانگی» نوشته فرانتس کسافر کروتس با ترجمه زنده یاد رضا کرم رضایی است.

مجید اقبالی:«سه شب با مادوکس» و نزدیکی به فضای جامعه
مجید اقبالی کارگردان نمایش «سه شب با مادوکس» این اثر نمایشی را برآیندی از اتفاقات و رفتارهای مردم جامعه دانست.
لب کلام
نمایش این روزها با استقبال خوبی از جانب مخاطبان روبرو شده است.
اجرای این اثر نمایشی دغدغه چندساله من بود و مدت‌ها به مضمون نمایشنامه «سه شب با مادوکس» برای اجرا فکر کردم.
من بیشتر برای اجرای نمایش ترغیب شدم تا دغدغه‌هایم را از طریق اجرای این نمایش، نشان دهم.
فضای ابزوردی که نمایشنامه دارد به فضای این روزهای جامعه ما نیز نزدیک است.


کیارش دستیاری: قضاوت با مخاطب است
کیارش دستیاری کارگردان نمایش «اولئانا» عنوان کرد که این اثر نمایشی را براساس نظریه «منِ فرهنگی» آنتونن آرتو دراماتورژی کرده است.
لب کلام
نمایشنامه «اولئانا» نوشته دیوید ممت است.
ما از یک سال قبل از شروع پاندمی کرونا مشغول به تمرین نمایش بودیم و قرار بود سال ۹۸ نمایش را به صحنه ببریم.
خوانش من از این نمایشنامه براساس نظریه «منِ فرهنگی» آنتونن آرتو بوده است که نقدی بر سوءاستفاده از قدرت و همچنین نقد مدرنیته دکارت دارد.
این نمایش در فضایی اکسپرسیونیستی اجرا می‌شود و دکور و صحنه آرایی به صورت مینیمال انجام شده است.
همچنین در فضای کلی نمایش تمپوی درونی کاراکترها بیرونی می‌شود.
این نمایشنامه در اصل تنها ۲ بازیگر دارد اما از ابتدا با ۲ گروه بازیگر تمرین می‌کردیم و در اجرا نیز هر چند شب یکی از آنها روی صحنه می‌روند.
گفت و گوها از مهر

خدیجه مهدوی: جای خالی پژوهش در تئاتر کودک و نوجوان
خدیجه مهدوی کارشناس تئاتر در گفت و گویی مفصل گفت: جای خالی اتاق فکر و عدم توجه به ادبیات و پژوهش در حوزه تئاتر کودک و نوجوان مشهود است، تئاتر تخصصی کودک و نوجوان باید طوری باشد که وقتی مخاطب وارد سالن می‌شود، سؤالی نداشته اما وقتی خارج می‌شود کلی سؤال داشته باشد.
لب کلام
تئاتر کودکان یکی از اختراعات بزرگ فرهنگی یا بزرگ‌ترین اختراع فرهنگی در قرن بیستم است.
کودکان چون بزرگ‌سالان نیازمند داستان‌ها و روایت‌ها هستند اما هرگز به این مورد توجه‌ای نشده است.
این نوع تئاتر همواره تفاوت‌های اساسی با تئاتر بزرگ‌سالان دارد.
روهی آن‌چنان تئاتر کودک و نوجوان را سبک شمرده‌اند که اذعان می‌دارند در تئاتر کودک و نوجوان هیچ مرزبندی خاصی وجود ندارد.
شاید یکی از سهل‌انگاری‌ها این است که چگونگی تفکر و تدبر درباره مفاهیم دینی را به بچه‌ها آموزش دهیم.
اما آیا این با مفهوم تفکر در سایر علوم یکسان است؟ خیر...
ایسنا


سینا نصراللهی: یک تراژدی با موضوع خانواده
سینا نصراللهی گفت: نمایش «سگ سورتمه» یک تراژدی با محوریت خانواده است که شخصیت‌های آن تحت تاثیر جبر محیط و اجتماع قرار می‌گیرند و اعضای خانواده دچار هویت‌باختگی می‌شوند.
لب کلام
داستان نمایش کاملاً اجتماعی‌ست.
این نمایش یک تراژدی با محوریت خانواده است که کاراکترهای آن تحت تاثیر جبر محیط و اجتماع قرار می‌گیرند.
روابط بازیگران نمایش کاملاً باورپذیر، رئالیستی و واقع‌گرایانه است.
من به شدت به المان‌های نمایش ایرانی و مبحث شکست زمان و مکان در لحظه علاقمندم.
نمایش ایرانی همچون نقالی و تعزیه نمادگرا و قراردادی است و نشانه‌های آن به قدری درست است که مخاطب آن‌ را می‌پذیرد.
علاقمندان به تماشای نمایش «سگ سورتمه» می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.
هنرآنلاین

افشین هاشمی: فرهنگ عامه ما پر از قصه های جذاب برای کودکان است
افشین هاشمی گفت: بی تردید؛ فرهنگ عامه‌ی ما پر از قصه‌های جذاب برای کودکان و نوجوانان است و اسطوره‌های ما پر از این قصه‌ها هستند اما پرداختن به آن‌ها دو جنبه لازم دارد.
لب کلام
اگریکی از قصه‌های شاهنامه را بسازیم این یک پروداکشن عظیمی می‌خواهد که یک بخشی از آن تکنیکی است.
یک بخشی هم به دلیل ممیزی‌های شدید که در حوزه‌ی کودک وجود دارد قابل اجرا نیست.
بله ما یک گنج غنی در بخش ادبیات عامه، فرهنگ و اسطوره‌های خودمان داریم ولی شاید به این دلیل باشد که ما به سمتش نرویم.
ایسنا




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران

مجید اقبالی: ژانر دفاع مقدس، محدود به تیر و تفنگ نیست
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران

مجید اقبالی: ژانر دفاع مقدس، محدود به تیر و تفنگ نیست

کارگردان نمایش «بدریه» می‌گوید کار در ژانر دفاع مقدس به استفاده از سلاح و توپ و تانک وابسته نیست؛ بلکه مهم زاویه دید و شیوه اجرایی درست است که به جذب مخاطب منجر می‌شود.

|

نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد
نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد

امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خان‌بابا سلطنه»، داستانی که در بیش‌ از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت می‌شود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...

|

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر خوزستان معرفی شدند

آیین پایانی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان جمعه 3 آذر 1402 برگزار شد و در بخش صحنه‌ای نمایش‌های «اول‌شخص مفرد» از اندیمشک، «سایلنت هملت؛ سایلنت» و «رسم‌الخط» اهواز و در بخش خیابانی نمایش «درد و ایده» از اهواز و نمایش «قهرمان غریب» از سوسنگرد به جشنواره منطقه‌ای ...

|

نظرات کاربران