در حال بارگذاری ...
نگاهی به تئاتر استان‌ها در هفته ای که گذشت

حیاتی نو در تئاتر استان‌ها

ایران تئاتر : هر سال بعد از برگزاری جشنواره‌های استانی هنرمندان تئاتر شهرستان‌ها پس از یک وقفه و استراحت کوتاه وارد فصل جدید تولید و اجراهای عمومی می‌شوند. امسال نیز با توجه به این‌که عمده جشنواره‌های استانی حضوری برگزار شد. شور و هیجان بیشتری ایجاد کرد و خون تازه به رگ‌های تئاتر و هنرمندان کشور دمید.

به گزارش ایران تئاتر در هفته گذشته، معرفی برگزیدگان بخش نخست جشنواره ملی تئاتر مرصاد، برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی طراحی صحنه در یاسوج، انتخاب جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان، برگزاری دوره بازیگری با حضور حمید پور آذری در رودان، اجرای برنامه‌های متنوع تماشاخانه سیار کانون در کیش، حمایت از هنرمندان گیلان، برگزاری چهارشنبه‌ها با تئاتر در اهواز و ادامه تعطیلی پلاتوی خارگ، بخشی از تیترهای اخبار مهم استانی را به خود اختصاص دادند. بی‌شک مطلبی که پیش روی شما است تمامی اقدامات انجام شده در استان‌ها را در بر نمی‌گیرد بلکه تنها نگاهی به بخشی از رویدادهای مهم است. پیشنهاد می‌ شود مشروح اخبار را ، روزانه در درگاه‌های استانی بخوانید.

معرفی برگزیدگان بخش نخست جشنواره ملی تئاتر مرصاد

با برگزاری مراسم اختتامیه بخش نخست جشنواره ملی تئاتر مرصاد در اسلام آباد غرب برگزیدگان بخش تئاتر صحنه‌ای،نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی معرفی شدند .داوران بخش نمایش‌های صحنه که متشکل از حسین فدایی حسین،بهزاد حیدری و مهرداد رایانی مخصوص بود آراء خود را در بخش‌های مختلف اعلام کردند و آثار زیر را برای حضور و حمایت در دو جشنواره‌ی سراسری صاحبدلان و تئاتر مقاومت معرفی شدند:نمایش «سرگذشت نابهنگام» به کارگردانی راضیه فصیح از گچساران و نمایش «چالاوه» به کارگردانی آرش منصوری" از اسلام آبادغرب برای حضور در دوازدهمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر صاحبدلان و نمایش «سرگذشت نابهنگام» به کارگردانی «راضیه فصیح» از گچساران برای حضور درهجدهمین جشنواره‌ی سراسری تئاتر مقاومت.

 

برگزاری کارگاه آموزشی مقدماتی طراحی صحنه در یاسوج

واحد نمایش حوزه هنری استان کارگاه دو روزه با موضوع آشنایی اولیه با چگونگی طراحی و چگونگی اجرا در محل حوزه هنری استان را برگزار کرد.این کارگاه در مورد آشنایی با مبانی طراحی صحنه و مراحل طراحی یک کار از انتخاب طراح صحنه تا اجرای نمایش تعامل با اعضای گروه و کارگردان نمایش و روش هایی برای فضا سازی در صحنه اعم از تئاتر و سینما و تلویزیون می‌باشد که در محل حوزه هنری استان برگزار شد. در روز اول این کارگاه به نقش طراحی صحنه در اجرای یک درام و چگونگی رابطه صحنه با اجرا،با بازیگر و دیگر عناصر صحنه پرداخته شد ودر روز دوم و پایانی این کارگاه که پنجشنبه دوم دی ماه برگزار شد هنرجویان با مفاهیم و ادبیات اولیه طراحی صحنه آشنا شدند تا بیشتر یک دوره مقدماتی را پشت سر گذاشته باشند.

 

جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان

اسماعیل جهانگیری به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان منصوب شد.جهانگیری پیش از این به عنوان کارشناس فرهنگی در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان میناب فعالیت داشته است.از جمله سوابق اجرایی وی می‌توان به رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان میناب،رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بندرلنگه،مدیر اجرایی جشنواره تئاتر استانی در استان هرمزگان،مسئول طرح شهید باقری جبهه فرهنگی انقلاب در استان هرمزگان و … اشاره کرد. پیش از این رضا کمالی زرکانی از دی ماه ۱۳۹۷ به مدت سه سال سکان‌داری فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان را عهده‌دار بود.

 

برگزاری دوره بازیگری با حضور حمید پور آذری در رودان

این دوره با همکاری گروه تئاتر سیاژن درشهرستان رودان از اول دی ماه به مدت یک هفته به میزبانی شرکت تاگ سبز برگزار شد. ارتقاءدانش و مهارت‌های بازیگری به شکل فنی،علمی و اصولی از اهداف مهم برگزاری این دوره است. نخستین دوره بازیگری گروه تئاتر پاپتی‌ها برای اولین بار با حضور حمید پور آذری در حال برگزاری است و سر فصل آموزش این دوره از کارگاه‌ها مواجه بدن با مکان است. برگزاری این دوره‌ها برای تربیت اصولی نسل نو تئاتر رودان لازم و ضروری است چرا که معتقدیم استعدادهای فراوانی در سطح شهرستان وجود دارد که باید به تئاتر استان و کشور معرفی شوند

 

اجرای برنامه‌های متنوع تماشاخانه سیار کانون در کیش

تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش از ۳۰ آذر تا ۴ دی برنامه‌های متنوعی را در شش نقطه از جزیره زیبای کیش برای کودکان و نوجوانان روی صحنه تماشاخانه برد .این برنامه‌ها شامل نمایش،قصه‌گویی،معرفی کتاب و پخش انیمیشن بود که با استقبال خوب کودکان و نوجوانان این منطقه همراه شد.برهمین اساس نمایش «رینارد روباهه» بر صحنه تماشاخانه سیار اجرا شد و توانست با نگرش تئاتر مشارکتی،ارتباط مفید و سازنده‌ای با کودکان و نوجوانان در نکوهش دروغگویی،معرفی چهار فصل و نعمت‌های خداوند برقرار کند.برنامه‌های تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ترتیب در محل‌های اسکله تفریحی،کشتی یونانی،اسکله میرمهنا،شهرک رز و پارک مینا با حضور پرشور کودکان و نوجوانان به همراه بزرگسالان اجرا شد و حدود ۳۲۰۰ نفر مخاطب این برنامه‌ها بودند. حضور تماشاخانه سیار در کیش بر اساس همکاری‌ کانون و سازمان منطقه آزاد کیش برنامه‌ریزی شده و با گسترش این همکاری در آینده‌ای نزدیک تمام کودکان و نوجوانان کیش می‌توانند از فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون به صورت مستمر بهره‌مند شوند.

 

حمایت از هنرمندان گیلان

طی دیدار مدیران فرهنگ وارشاد اسلامی و شهرداری تاکید شد:در کنار هم برای حمایت از هنرمندان گیلان. رضا ثقتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این نشست که در دفتر مدیرکل برگزار شد بر ایجاد جبهه متحد فرهنگی برای انجام کارهای بزرگ به نفع مردم و فعالان عرصه فرهنگ-هنر و رسانه تاکید کرد و گفت:در پی ایجاد ساز و کار مشترک برای همکاری با مجموعه شهرداری به نفع فعالیت‌های مختلف حوزه فرهنگ و هنر هستیم .باهمکاری سید امیرحسین علوی شهردار رشت تلاش خواهیم کرد تا در کوتاهترین زمان ممکن این تالار راه‌اندازی و به ویترین خوبی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری استان تبدیل شود. ساخت تالار مرکزی رشت به عنوان یکی از زیر ساخت‌های فرهنگی و با هدف ارائه بستر مناسب برای انجام فعالیت‌های فرهنگی - هنری در سال ۱۳۸۶ آغاز و اسفند ماه ۹۷ افتتاح شد؛ اما با همه‌گیری ویروس کرونا این مجموعه فرهنگی تعطیل و تاکنون نیز ادامه یافته است.

 

برگزاری چهارشنبه‌ها با تئاتر در اهواز

نشست «چهارشنبه‌ها با تئاتر» توسط انجمن هنرهای نمایشی اهواز و با مدیریت سید منصور ناصری و همکاری عزیز زنگنه با موضوع «تولید نمایش برای کودکان و نوجوان با نگاهی به نمایش عروسکی» روز چهارشنبه اول دی ماه ۱۴۰۰ در تالار آفتاب اهواز با استقبال خوب هنرمندان و علاقمندان تئاتر برگزار شد .در نشست این هفته «چهارشنبه ها با تئاتر» مهدی صفی آبادی پژوهشگر و عضو خانه عروسک خوزستان درباره تولید خوراک هنری و فرهنگی برای کودکان در حیطه نمایش های عروسکی مطالبی را تحت عنوان «انواع نمایش عروسکی و باید و نبایدها این گونه نمایشی» مطرح کرد و گفت: با توجه به تاثیر نمایش عروسکی در مهارت های اجتماعی پیشنهاد می شود که در مهد کودک ها، پیش دبستانی و مقطع ابتدایی برنامه خاصی در قالب برنامه آموزش مهارت های اجتماعی با تاکید بر نمایش عروسکی در نظر گرفته شود و براین اساس به مربیان و معلمان استفاده از نمایش های عروسکی پیشنهاد می شود.

 

ادامه تعطیلی پلاتوی خارگ

رییس انجمن هنرهای نمایشی خارگ گفت:اواخر خردادماه سال ۹۸ پلاتو جزیره خارگ با ظرفیت هشتاد نفر با حضور استاندار وقت بوشهر؛ عبدالکریم گراوند،مسئولان شهری،امام جمعه خارگ،رییس انجمن هنرهای نمایشی استان بوشهر و جمعی از هنرمندان به‌دست مسئول انجمن نمایش جزیره،افتتاح شد. این پلاتو البته هنوز قابل استفاده نبود چراکه در زمان افتتاح،تجهیزاتی ضروری از قبیل نور و صدا و... را نداشت و قرار بود با تخصیص بودجه،این مهم انجام پذیرد. باگذشت دوسال و اندی از افتتاح این پلاتو و علی‌رغم پیگیری‌های مسئولان تئاتری خارگ و استان و قول‌های پیاپی مسئولان جهت اخذ بودجه‌ی تجهیز نور و صدا،صندلی‌های پلاتوی «در یتیم خلیج فارس»،خالی از مخاطب است و هنرمندان کماکان نمی‌توانند از آن استفاده کنند. پس از افتتاح سالن پلاتو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی واحد خارگ،پیگیری‌های مستمر جهت تجهیزات و امکان بهره‌برداری از سالن با مراجعه به اداره ارشاد،شهرداری و شورای شهر خارگ،بخشداری،فرمانداری و استانداری استان بوشهر صورت گرفته است. به لطف خدا با کمک و حمایت مسئولان شهری و استانی بودجه برای تجهیز پلاتو مصوب گردید. این در حالی است که باتوجه به گذشت ماه‌ها،هنوز اقدام عملی در این خصوص صورت نگرفته و بودجه تخصیص نشده است. مسئولان  در جواب پیگیری‌های ما برای اخذ بودجه‌ای که به پلاتو اختصاص داده شده است،می‌گویند:فعلا پول نیست الهام چنانی به بازدید اخیر صالح رحیمی-فرماندار بوشهر- از پلاتوی خارگ اشاره و به‌رسم همه‌ی هنرمندان از مسئولانی که در راستای حمایت از جامعه هنری با درنظر گرفتن بودجه و کارشناسی‌های اولیه،سبب رفع بخشی از مشکلات پلاتو شده‌اند،قدردانی و تشکر می‌کند و می‌گوید:امیدوارم نتیجه‌ی تمام این پی‌گیری‌ها،آغازی برای فعالیت هنرمندان جزیره خارگ باشد.

 

 

 




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند
پس از رقابت 10 نمایش صحنه‌ای و خیابانی

برگزیدگان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر معرفی شدند

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان بوشهر، پنجشنبه 25 آبان به کار خود پایان داد و با رای داوران، نمایش‌های صحنه‌ای «خَن» به کارگردانی روح‌الله خدامی و «شازو» به کارگردانی قحطبه فخرایی و نمایش خیابانی «به سرعت‌گیر نزدیک می‌شوید» به کارگردانی حمید ظریف‌خواه به جشنواره تئاتر ...

|

نظرات کاربران