در حال بارگذاری ...
نمایش هشت فراز مهم زندگی امام رضا(ع)

«آسمان هشتم» متفاوت‌ترین تئاتر اجراشده در حرم مطهر رضوی

مجید برومند، تهیه‌کننده تئاتر «آسمان هشتم» گفت: تلاش کرده‌ایم که ابتدا اثری هنری تولید کنیم که مخاطب را جذب کند و سپس به فکر مسائل دیگر باشیم. کیفیت کار در این نمایش برای ما حائز اهمیت بسیاری بوده و خدا را شکر می‌کنیم که به گواه خادمان حرم این نمایش قابل مقایسه با آثاری که تاکنون تولید شده، نیست.»

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر در خراسان رضوی، محمد برومند در خصوص تئاتر «آسمان هشتم» که به مناسبت دهه آخر صفر در حال اجراست، گفت: «اجرای نمایش آسمان هشتم به کارگردانی رضا صابری با حمایت آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد در پارکینگ شماره چهار حرم مطهر رضوی آغاز شده و تا روز شهادت امام رضا(ع) هر شب به صورت رایگان اجرا می‌شود.»

او افزود: «داستان این نمایش در رابطه با ورود امام رضا(ع) به خراسان است و اتفاقات پس از آن تا زمانی که به شهادت می‌رسند و در هشت تابلو، هشت فراز مهم زندگی امام رضا(ع) به مدت ۶۰ دقیقه به نمایش درمی‌آید.»

تهیه‌کننده نمایش آسمان هشتم تصریح کرد: «همیشه در اطراف حرم این نیاز شدید احساس می‌شود که کارهای نمایشی مرتبط با امام رضا(ع) اجرا شود و زائران به تماشای آن بنشینند. ‌امیدواریم تبلیغات سطح شهر هم هرچه سریع‌تر آغاز شود تا مجاوران هم از اجرای این نمایش مطلع شوند و به تماشای آن بیایند چراکه اکنون اکثر مخاطبان ما را زائران تشکیل می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود تعداد مخاطبان این نمایش در شب‌های آینده به ۶۰۰۰ نفر هم برسد.»

برومند در خصوص تفاوت این نمایش‌ با آثاری که در سال‌های گذشته به مناسبت دهه آخر صفر به اجرا می‌شد بیان کرد: «نمایش‌هایی که در سال‌های گذشته اطراف حرم مطهر اجرا می‌شد، کارهای کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای بود که تئاتر محسوب نمی‌شد، بلکه میان‌پرده کوتاه بود اما امسال رضا صابری با یک گروه ۱۰۰ نفره پای کار آمده و این اثر هم‌اکنون به نوعی به جشنواره تئاتر فجر نیز دعوت شده است.»

نمایش «آسمان هشتم» از لحاظ شاخصه‌های هنر تئاتر اثری قابل دفاع است

او با اشاره به اینکه نمایش «آسمان هشتم» از لحاظ شاخصه‌های هنر تئاتر اثری قابل دفاع است، گفت: «برخی مواقع مطرح می‌شود نمایش‌های مذهبی ممکن است از لحاظ فنی ضعیف‌تر باشد و تمرکز خود را بر درگیر کردن احساسات مخاطب قرار دهد اما نمایش آسمان هشتم این‌گونه نیست. در واقع تلاش کرده‌ایم که ابتدا اثری هنری تولید کنیم که مخاطب را جذب کند و سپس به فکر مسائل دیگر باشیم. کیفیت کار در این نمایش برای ما حائز اهمیت بسیاری بوده و خدا را شکر می‌کنیم که به گواه خادمان حرم این نمایش قابل مقایسه با آثاری که تاکنون تولید شده نیست.»

او اضافه کرد: «اطلاع دارم که مدیران آستان قدس رضوی در نظر دارند یک مرکز دائمی اجرای نمایش‌های مذهبی و آیینی در حرم مطهر رضوی تاسیس کنند که این موضوع یکی از آرزوهای من نیز بوده است. در این صورت زائری که به مشهد سفر می‌کند، می‌تواند هر روز یک اثر نمایشی را تماشا کند و به این شکل بیشتر با فرهنگ رضوی آشنا شود.» 

محمد برومند گفت: «این نمایش اثر رضا صابری است که حسین فدایی‌حسین، محمد ملتجی، حمیدرضا سهیلی و مهدی سیم‌ریز کار تحقیق و پژوهش آن را بر عهده داشته‌اند. بازیگران این نمایش نیز شامل احمدرضا قوچانی، کریم جشنی، مرتضی ملتجی، حامد یزدی، سعید ملک نژاد، مجتبی احمدی، مسعود محمودی، مجتبی غفوری و زینب برات‌زاده هستند.»
او افزود: «این نمایش تا روز شهادت امام رضا (ع)، هر شب از ساعت ۲۰ در پارکینگ شماره ۴ حرم مطهر رضوی واقع در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی حرم مطهر اجرا می‌شود.»

اجرای این نمایش با همراهی آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی انجام می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

نظرات کاربران