در حال بارگذاری ...

داستان برادوی؛‌ از گذر بومیان تا پایتخت تئاتر

«برادوی» بی‌شک مشهورترین خیابان آمریکاست با تاریخی که از تاریخ کشور آمریکا قدیمی‌تر است!

به گزارش ایران تئاتر، در حقیقت «برادوی» نام یک خیابان است که امروز هم‌معنای تئاتر شده است. خیابانی که نماد نیویورک و از مشهورترین مکان‌های جهان است. البته این مکان همیشه این‌قدر معروف نبوده است. اگر دوست دارید قدری درباره داستان برادوی بشنوید، ادامه مطلب را بخوانید.

همانند بسیاری دیگر از مکان‌های تاریخی نیویورک ریشه برادوی به زمان ورود هلندی‌ها به قاره جدید و حتی پیش از آن به دوران سلطه بومیان آمریکایی برمی‌گردد.

آمریکا در مقایسه با دیگر نقاط جهان، کشور نوپا و جدیدی است و در این کشور نیویورک از قدیمی‌ترین شهرهاست. پیش از آنکه پای هلندی‌ها به قاره جدید برسد، در این نقطه از جهان و جایی که اکنون خیابان برادوی قرار دارد، جاده‌ای بود که بومیان مانسی‌زبان آمریکایی از آن استفاده می‌کردند.

با ورود هلندی‌ها و پس از آن‌ها انگلیسی‌ها درگیری‌هایی میان مردم بومی و تازه‌واردان اروپا به وجود آمد که درنهایت با پیروزی اروپایی‌ها همراه شد و هلندی‌ها توانستند کلونی نیوآمستردام را در قاره جدید تأسیس کنند و جاده بومیان به شاهراهی شمالی-جنوبی برای رفت‌وآمد هلندی‌ها تبدیل شد.

در آغاز قرن هجدهم میلادی جاده بومیان به خیابانی خاکی به عرض ۲۵ متر تبدیل شده بود که هلندی‌ها گله‌هایشان را از آن عبور می‌دادند. آن‌ها این خیابان را «برید وگ» به معنای «راه عریض» می‌خواندند.

آفتاب اقبال هلندی‌ها خیلی زود در قاره جدید غروب کرد و نوبت به انگلیسی‌ها رسید که این پهنه را از آن خود کنند و نیوآمستردام را به نیویورک تبدیل کنند و «برید وگ‌»‌ هم به انگلیسی‌ برگشت و برادوی شد.

سال‌ها پس از آن همچنان برادوی خیابانی عریض خاکی و کثیف بود که احشام در آن پرسه می‌زدند.

وقتی برادوی پایتخت تئاتر شد

در اواخر قرن هجدهم میلادی و پس از استقلال آمریکا نیویورک با شهرهایی چون فیلادلفیا و بوستون رقابت شدید داشت تا جمعیت و سرمایه را به خود جذب کند. در اوایل قرن هجدهم نیویورک حتی تصمیم داشت در جذابیت از شهرهایی چون لندن و پاریس پیشی بگیرد.

در این مسیر چه چیزی بهتر از تئاتر و چه جایی بهتر از برادوی؛ خیابان پهنی که محل تلاقی مردم شهر بود و حتی روزگاری جورج واشنگتن را نیز در خود جای داده بود.

در اواخر قرن نوزدهم میلادی که پای الکتریسیته به نیویورک باز شده بود، تئاترهای برادوی بهترین استفاده را از آن بردند تا هر چه بیشتر با زرق‌وبرق مردم را به تماشا بکشانند.

امروزه بیش از ۴۱ تئاتر و تماشاخانه حرفه‌ای در برادوی وجود دارد که هرکدام بیش از ۵۰۰ صندلی دارد و با گردش مالی چندمیلیارد دلاری از مهم‌ترین بخش‌های صنعت سرگرمی جهان به شمار می‌آید.




مطالب مرتبط

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی» تمدید شد

خانه موزه خیمه‌شب‌بازی ایران به‌منظور گردهمایی و رقابت سازنده هنرمندان خیمه‌شب‌بازی و ارتقا سطح کیفی این‌گونه نمایش سنتی ایرانیف مهلت ارسال آثار به این جشنواره را تمدید کرد.

|

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند
شب‌چراغ نمایش «سلطان عمرا بمیرد» با حضور شهرام کرمی

تقدیر از هنرمندانی که نمایش ایرانی روی صحنه می‌آورند

شهرام کرمی، در مراسم شب‌چراغ «سلطان عمرا بمیرد» در تماشاخانه سنگلج، از اجرای نمایش‌های اصیل ایرانی در این سالن قدیمی، توسط هنرمندان استانی، قدردانی کرد.

|

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» در زنجان اجرا شد

نمایش خیابانی «لکه‌های پاک» که به ماجرای بمب‌گذاری عاشورای 73 در حرم مطهر امام رضا(ع) می‌پردازد، در روزهای ابتدایی اردیبهشت، میزبان مخاطبان زنجانی شد و در ادامه در مدرسه‌ها و دانشگاه‌های این شهر هم اجرا خواهد شد.

|

فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم
فرهاد قائمیان در نشست خبری جشنواره امام رضا(ع):

شاهد اتفاقات حیرت‌آوری در بخش روستایی و عشایری حوزه تئاتر بودیم

فرهاد قائمیان در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت اعتراف می‌کنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرت‌آوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای‌ کردر زندگی و امکنات‌شان را در اختیار هنرمندان و ...

|

نظرات کاربران