در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش رادیویی «آخماز» مطرح کرد

شاهد مجتهدزاده‌: فعالیت فرهنگی هنری نیازمند مراقبت مستمر است

نمایش رادیویی «آخماز» به کارگردانی شاهد مجتهدزاده به مرحله نهاییِ بخشِ «رادیو تئاتر» در جشنواره تئاتر مقاومت راه یافته است. مجتهدزاده با تاکید بر اینکه فعالیت فرهنگی هنری همانند کاشت یک دانه نیازمند مراقبت مستمر است می‌گوید حمایت از هنرمندان جوان مسئولیت همگانی دارد و مدیران در این مسیر وظیفه .محوری دارند

به گزارش ایران تئاتر، هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت، بخشِ «رادیو تئاتر» خود را در شیراز برگزار کرد. نمایش‌های مختلفی از نقاط مختلف ایران به این جشنواره راه‌یافته‌اند که طی سه روز، از 17 تا 20 آبان 1401 در شیراز اجراهایشان را به صحنه بردند.

یکی از نمایش‌های حاضر در این جشنواره «آخماز» نام دارد. نمایشی به کارگردانی شاهد مجتهدزاده که به مرحله نهاییِ بخشِ «رادیو تئاتر» در جشنواره تئاتر مقاومت راه یافته است.

نمایش «آخماز» که از اردبیل در جشنواره تئاتر مقاومت پذیرفته شده بود، توانست جایزه بهترین تهیه‌کنندگی این دوره از جشنواره را از آن خود کند. همچنین جایزه دوم بخش کارگردانی در این دوره از جشنواره به شاهد مجتهدزاده برای نمایش «آخماز» رسید.

حسین نوروززاده هم برای بازی در نمایش «آخماز» توانست جایزه نفر سوم را به دست بیاورد. 

شاهد مجتهدزاده‌ اردبیلی کارگردان نمایش «آخماز» ویژه بخش رادیونمایش هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت که فعالیت خود در عرصه هنرهای نمایشی را از سال 1359 و از سن 9 سالگی آغاز کرده است، گفت: «حدود سال‌های 1366 بود که به کار رادیو و نمایش رادیویی علاقه‌مند شدم که تا به‌امروز این مسیر را با بازیگری، نویسندگی و کارگردان ادامه داده‌ام و با مراکز اردبیل و قزوین فعالیت داشته‌ام و تاکنون 64 نمایشنامه رادیویی نوشته‌ام و در جشنواره‌های فجر، مقاومت و تولیدات مراکز شرکت داشته‌ام.»

او به تحلیل جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت پرداخت و با تاکید بر اینکه فعالیت فرهنگی هنری همانند کاشت یک دانه نیازمند مراقبت مستمر است لذا حمایت از هنرمندان جوان مسئولیت همگانی دارد و مدیران در این مسیر وظیفه محوری دارند، عنوان کرد: «جشنواره مقاومت یک رویداد باسابقه و با اعتبار است که اساتید برجسته‌ای آثار آن را بازبینی، بازخوانی و داوری می‌کنند.»

مجتهدزاده‌ اردبیلی اهتمام دبیرخانه جشنواره تئاتر مقاومت به انتشار حداکثری فراخوان این رویداد مهم نمایشی را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «درباره جشنواره‌های نمایشی با عدم صحیح و فراگیر اطلاع‌رسانی‌ها روبرو هستیم درحالی که در عصر ارتباطات و رسانه به سر می‌بریم. بسیاری از هنرمندان و گروه‌های نمایشی در شهرستان‌ها و حتی روستاها که فعالیت حرفه‌ای هنری دارند از زمان فراخوان جشنواره مقاومت مطلع نمی‌شوند که باید در این زمینه توجه جدی صورت گیرد.»

این هنرمند و فعال رادیویی درباره اضافه شدن بخش رادیونمایش به جشنواره تئاتر مقاومت عنوان کرد: «رادیوتئاتر هنوز در کشورمان به‌صورت گسترده آموزش داده نشده است و تصوری که من از آن دارم همانند هنر نقاشی است چراکه هر هنرمند با سلیقه‌ای که دارد به آن ورود کرده و هنوز فرم و فاکتورهای مشخصی برای آن تعریف و تدوین نشده که یک نمایش رادیویی باید دقیقاً چه مولفه و مشخصه‌هایی را داشته باشد و رعایت کند و هر کارگردان فقط نوع نگاه خودش را اعمال کرده است و در این راستا جشنواره تئاتر مقاومت می‌تواند ابعاد آموزشی و فنی رادیوتئاتر را در این رویداد در قالب دوره کوتاه مدت و کارگاه تبیین کند.»

کارگردان نمایش «آخماز» با بیان اینکه بیشتر تمرکز و زمان خود را برای نگارش نمایشنامه، داستان و فعالیت‌های هنری صرف می‌کند، گفت: «بالاتر از 90 درصد وقت من برای تولید محتوا با محوریت رزمندگان دوران دفاع مقدس صرف می‌شود و به‌نوعی کار هنری‌ام را وقف مسیر شهدا کرده‌ام و همواره به‌دنبال خاطرات ناب ایثارگران و خانواده‌های شهدا هستم چراکه نسبت به این قشر خودم را مدیون می‌دانم چراکه فکر می‌کنم زمانی این عزیزان با دست خالی مقابل دشمنان این ملت ایستاده‌اند لذا وظیفه ذاتی‌ من به‌عنوان یک هنرمند فعالت در این زمینه است.»

او درباره نمایش «آخماز» و پیام‌هایی که قرار است به مخاطب منتقل کند، گفت: «این نمایش نوشته سولماز ملکی‌دائم است؛ او از همکاران قدیمی رادیو است. داستان این نمایش مربوط به بخشی از تاریخ اردبیل است؛ می‌دانید که بخش‌هایی از آذربایجان سالیان سال و بارها به هر بهانه‌ای مورد هجوم و تصرف ارتش سرخ شوروی بوده است که این نمایش به برخورد یک ژاندارم ایرانی با افسر ارتش شوروی مربوط می‌شود.»

مجتهدزاده‌ اردبیلی توجه و تاکید بر قصه‌های روایت نشده تاریخی را اولویت فعالیت‌های نمایشی خود دانست و تاکید کرد: «بسیاری از نمایش‌ها درباره دفاع مقدس بارها گفته شده است و نویسنده به سراغ متن‌هایی رفته است که برای مخاطب ذهن آشناست درحالی که به سراغ کار تاریخی رفتن نیازمند وقت، حوصله و جسارت است چراکه باید تحقیق و پژوهش دقیق صورت بگیرد؛ خوشبختانه نویسنده «آخماز» برای این نمایش وقت گذاشته است و حتی در روستایی که این اتفاق در آن رقم خورده حضور پیدا کرده و با افراد مختلف صحبت کرده‌ و قصه را به زیبایی نوشته‌ است که در نهایت یک اتفاق جذاب و پُر کشش تولید شده است.»

نمایش «آخماز» یکی از نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهاییِ هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت است. 

سولماز ملی‌دائم (نویسنده و تهیه کننده)، علی حسن‌زاده، حسین نوروززاده (بازیگران)، حسین نوروززاده (نوازنده)، کیوان باقلاچی (طراح و افکتور)، قاسم لطفی (صدابردار) عوامل این نمایش رادیویی هستند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر

شاهد مجتهدزاده اردبیلی: «ن مثل نقره»، هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی را روایت می‌­کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر

شاهد مجتهدزاده اردبیلی: «ن مثل نقره»، هجوم فرهنگی آمریکا به هویت زن ایرانی را روایت می‌­کند

شاهد مجتهدزاده اردبیلی، کارگردان نمایش «ن مثل نقره» مهم­‌ترین ویژگی نمایش خود را پرداختن به هجوم فرهنگی جهان غرب به سردمداری آمریکا به هویت زن ایرانی در سال‌­های دهه چهل خورشیدی می‌­داند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

مبین بوی‌افزار: «عبور از هم» روایتگر بخشی از تاریخ سرزمین‌مان است

مبین بوی‌افزار، کارگردان رادیوتئاتر «عبور از هم» می‌گوید در این نمایش برگی از تاریخ را ورق زده و آن را در قالب تئاتر بازگو کرده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

فرناز عقیلی: «نا»، تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن است

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان نمایش «نا»، اجرای این اثر را تلفیقی از رادیوتئاتر، نمایش صحنه‌ای و انیمیشن معرفی می‌کند که روایتی عاشقانه آمیخته با انتقام را بازگو می‌کند.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود
گفت‌وگو با دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

امین رهبر: اولویت اصلی انتخاب آثار، کیفیت آن‌ها بود

امین رهبر، دبیر بخش رادیوتئاتر چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می گوید آثار حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر از نظر محتوا با شعار جشنواره همخوان هستند اما لازمه و  اولویت اصلی انتخاب آن‌ها کیفیت‌شان بوده است.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر

مهرنوش ثابت‌نیا: «معبر کربلا»، بازنگری دوباره‌ای است به فرهنگ ایثار و شهادت

مهرنوش ثابت‌نیا، کارگردان نمایش رادیویی «معبر کربلا»، این نمایش را مبتنی بر بازنگری دوباره به فرهنگ ایثار و شهادت دانست و آن را روایت آدم‌هایی دانست که به هیچ قیمتی حاضر نیستند از اعتقاد و آرمان‌های‌شان دست بکشند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

عمار خطی: «همه پنگوئن‌های جهان»، مرزبندی بین انسان‌ها را نقد می‌کند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

عمار خطی: «همه پنگوئن‌های جهان»، مرزبندی بین انسان‌ها را نقد می‌کند

عمار خطی، کارگردان نمایش رادیویی «همه پنگوئن‌های جهان»، تاکید می‌کند این اثر، نگاهی معناگرایانه به روابط انسانی در این دوره و زمانه دارد و مرزبندی بین مردم را به نقد می‌کشد.

|

گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

شیرین سپه‌راد: با «علیمردان‌خان»، تلنگری به تعلیم و تربیت در جامعه می‌زنیم
گفت‌وگو با کارگردان راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

شیرین سپه‌راد: با «علیمردان‌خان»، تلنگری به تعلیم و تربیت در جامعه می‌زنیم

شیرین سپه‌راد، کارگردان نمایش رادیویی «علیمردان‌خان»، می‌گوید موضوع اصلی این اثر، فراموش شدن تعلیم و تربیت درست در جامعه است.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی فجر

مسعود فروتن: تله‌تئاتر، بدون زبان تصویر تلویزیونی، معنی ندارد
گفت‌وگو با عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی فجر

مسعود فروتن: تله‌تئاتر، بدون زبان تصویر تلویزیونی، معنی ندارد

مسعود فروتن، عضو هیئت انتخاب بخش نمایش‌های تلویزیونی جشنواره تئاتر فجر، شناخت زبان تصویر تلویزیونی را شرط اصلی تولید آثار تله‌تئاتر دانست.

|

نظرات کاربران