در حال بارگذاری ...
یادداشتی درباره نمایش «قلندرو» به کارگردانی امیرعلی ابراهیمی

در انتظار چیزی نبودن

احمدرضا حجارزاده: وقتی درباره‌ تئاتر حرفه‌‌ای حرف می‌زنیم، کاملاً پیداست که تمام ابعاد و مشخصه‌های استاندارد یک اثر نمایشی را در نظر داریم؛ یعنی هر آنچه بر کیفیت دیداری و شنیداری تئاتر تأثیرگذار باشد تا بیننده علاوه بر دریافت پیام اثر، از شکل اجرایی آن و عناصر دقیق و بی‌نقص نمایش لذت ببرد، ولی اگر ‌ بخش‌های مختلف اجرا با ضعف و مشکل روبه‌رو باشند، تماشاگر با چه پدیده‌ای به جای نمایش روی صحنه برخورد می‌کند؟ طبیعتاً اثری ناگویا که شاید عوامل آن در آغاز با هدف اجرای یک تئاتر حرفه‌ای دست به تمرین و تولید زده‌اند اما به دلیل برخوردار نبودن از شناخت و تجربه‌ کافی، به شکل‌گیری اثری بی‌بهره از اجزای هنرهای نمایشی رسیده‌اند.

این اتفاقی است که کم‌وبیش در نمایش «قَلندَرو» به کارگردانی امیرعلی ابراهیمی افتاده تا مخاطب به مدت یک ساعت، تماشاگرِ حرکات نامفهوم گروهی از بازیگران جوان و کم‌تجربه باشد و هم‌زمان از شنیدنِ مونولوگی بلند با صدا و بیانی نه‌چندان قوی عذاب بکشد. شاهد این ادعا، برخی تماشاگران بودند که در شبی که به تماشای این اثر نشستم، هنوز ده دقیقه از آغاز نمایش نگذشته، تکلیف خود را با آنچه روی صحنه اجرا می‌شود، روشن کردند و هر چند دقیقه یک‌بار به صفحه‌ ساعت یا گوشی تلفن‌شان نگاه می‌کردند و با بی‌حوصلگی، پایانِ نمایش را انتظار می‌کشیدند.

جای پرسش است که «قَلندَرو» دقیقاً درباره‌ کدام معضل و مسئله‌ انسان امروز حرف می‌زند؟! جنگ، زندگی شهری، عشق، خانه، بلایای طبیعی مانند سیل یا مسائل ماورایی و فراطبیعی مثل زندگی یک پروانه؟! یا شاید ملغمه‌ای است از همه‌ی این موارد که چون با بی‌تأملی درهم‌آمیخته شده‌اند، تماشاگر توانِ تشخیص معنا و مفهوم نمایش را ندارد. «قلندرو» گویا قرار بوده روایتی دیگرگون باشد از بحران جنگ ـ در بُعد کلی آن ـ ولی نویسندگانش (علی محمدنژاد و هانیه بهاری) از آغاز به دام همان کلیشه‌های بارها تکرارشده افتاده‌اند و تصورشان از جنگ را با لهجه‌ تیپیکال یک مرد جنوبی و با بیگانه‌ترین و سطحی‌ترین جمله‌های ممکن روایت کرده‌اند. از این نظر با تاسف می‌شود گفت که نمایش‌نامه‌ «قلندرو» از ارزش ادبی تهی است که مخاطب به بیانِ یک‌نفسِ مونولوگی که به شکل زنده و از پشت سر می‌شنود، گوش بدهد و از جمله‌های متن لذت برده یا دست‌کم از آن طریق، پی به مفهومِ حرکات بازیگران روی صحنه ببرد. به همین دلیل، تماشاگر، پس از چند دقیقه‌ ابتدایی کار، گرچه صدای راوی را می‌شنود اما دیگر به مفهوم جمله‌ها گوش نمی‌دهد.

                                             

به‌راستی بهتر نبود اگر نویسندگان و کارگردان، آن تک‌گویی بلند را در دهان بازیگران اصلی می‌گذاشتند تا هم تماشاگر از رگبار جمله‌های شعاری گوینده‌ غایب در امان باشد، هم به درک درستی از قصه‌ نمایش ـ اگر با اغماض و با توجه به تلاش صادقانه کارگردان و بازیگران نمایش، قصه‌ای برای آن قائل باشیم ـ برسد؟ همین وضعیت را مقایسه کنید برای مثال با نمایش دیگری به نام «تن‌سایه» که چندی پیش با موضوع جنگ در سالن سپند اجرا شد و بازیگران خوب آن در اجرایی به‌یادماندنی، با مونولوگ‌های کوتاه و جذاب‌شان روایتی شنیدنی و تأثیرگذار از جنگ ارائه دادند.

در «قلندرو»، اجراگران نقش‌های بی‌نام‌ونشان، بی‌آنکه تلاشی برای انتقال مفهوم حرکات‌شان به بیننده کنند، یک ساعت تمام با حالتی پانتومیم‌وار به اجرای حرکاتی سرگرم‌اند که شاید تنها خودشان معنای آن‌ها را می‌دانند، گیرم هر ده دقیقه یک‌بار به‌نوبت جمله‌ مشترک «نه من منتظر چیزی‌ام، نه چیزی منتظر من» را تکرار کنند و بر کف سالن از هوش بروند؛ یا دو پرسش «تا حالا مردمِ بعد از جنگ رو دیدی؟» و «تا حالا مردمِ بعد از جنگ بودی؟» را به زبان بیاورند. لابد آن‌ها نمی‌دانند که تماشاگر بی‌صبرانه منتظر پایان نمایش است؛ نمایشی همراه ملال که بیش‌تر به تلاش یک گروه جوان برای اولین تجربه‌ تئاتر خود شباهت دارد تا یک تئاتر حرفه‌ای در یک سالن مناسب برای اجرا.

اینجا مخاطب بیشتر با یک «پیشانمایش» روبه‌روست که متأسفانه تا پایان اجرا، هرگز «نمایش» آغاز نمی‌شود و درنهایت او مجبور است با دست‌های خالی و علامت تعجبی بزرگ در ذهنش ، سالن را ترک کند. شاید اگر نویسندگان متن به جای پراکنده‌گویی‌های نامنسجم، داستان یکدست و سرراستی برای اجرا می‌نوشتند و کارگردان به جای شیوه‌ پانتومیم و کاربرد بازیگر و بدنش، روایت خطی و روشن و واضحی را در نظر می‌گرفت و بازیگران بر ظرافت حرکات‌شان روی صحنه، دقت و کنترل بیش‌تر و بهتری داشتند، اینک با اثری مواجه بودیم که دست‌کم یک‌بار ارزشِ دیدن داشت، ولی آنچه اکنون روی صحنه می‌رود، حاکی از آن است که گروه اجرایی، یا به درک درستی از متن و اجرای آن نرسیده‌اند، یا به‌قدر کفایت تئاتر خوب ندیده‌اند که بدانند یک اثر حرفه‌ای باید دارای استانداردها و شاخصه‌هایی باشد تا موجب ناامیدی تماشاگر از این هنر ارزشمند و تأثیرگذار نشود.




مطالب مرتبط

نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان داستان‌های حماسی، اسطوره و پهلوانی، ...

|

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی
دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی

دومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر، روز سه‌شنبه سوم بهمن با حضور رضا آشفته، محمدحسن خدایی و عرفان پهلوانی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد و سه نمایش «ایلخون»، «بدریه» و «کابوس‌نامه اهل هوا» مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام
نقد و نظری بر نمایش «خانم آقای جرج کلونی» نوشته متین ایزدی و کار مونا صوفی

داستانی دیرهنگام

احمدرضا حجارزاده: سال‌هاست خاورمیانه و انبوه حوادث بی‌پایانش به عنوان محور جذابی برای تولید آثار ادبی و تصویری، مورد توجه نویسندگان و کارگردانان سینمای ایران و جهان قرار گرفته است. گرچه چندان ...

|

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همان‌گونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و کارگردان با این نام‌گذاری درواقع ...

|

نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود
نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود

علیرضا نراقی: رئالیسم به‌مثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینه‌ای از جبر و موجبیت محقق می‌شود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدی‌ها نزدیک است. این اتکا به جبر برآمده از ...

|

نظرات کاربران