آخرین اثر ماروین کارلسن به کتابفروشیها رسید
صحنه تسخیر شده است
کتاب «صحنه تسخیرشده» به نویسندگی ماروین کارلسن و ترجمه نرگس یزدی که درونمایهای درباره نقد و نظریه تئاتر دارد، در ۳۱۱ صفحه منتشر و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
به گزارش ایران تئاتر، کتاب «صحنه تسخیرشده» اثری از ماروین کارلسن و با ترجمه نرگس یزدی از نشر نیماژ منتشر و راهی بازار کتاب شده است.
پروفسور ماروین کارلسن یکی از مهمترین پژوهشگران آمریکایی در زمینه مطالعات تئاتر و اجراست که بهعنوان استاد ممتاز در مرکز مطالعات عالی دانشگاه City University of New York اشتغال دارد.
او مدرک دکترایش را درسال ۱۹۶۱ در زمینه درام و تئاتر از Cornell University دریافت کرد و از آن پس پژوهشهایش را بر نسبتِ تئاتر و ادبیات تطبیقی، نظریه تئاتر و تاریخ تئاتر و درامِ اروپای غربی به ویژه قرون ۱۸ تا ۲۰ متمرکز کرد.
پیش از ورود به دانشگاه City University of New York در دانشگاههایی چون Cornell Universityو Indiana University تدریس کرد.
کتاب «صحنه تسخیرشده» با برقراری پیوند میان پویش دریافت و برهمکنش میان تئاتر و حافظه آشکار میکند که چگونه حافظه و خاطرات تماشاگران بر فرایند دریافت تئاتری تأثیر میگذارند.
ایده اصلی کتاب این است که تئاتر، از تجلیات نخستینش تاکنون، اساساً تسخیر شده است. اگر چه در تمام فرمهای هنری ممکن است متریال بهکار رفته، بارها و بارها مجدداً مورد استفاده قرار بگیرد، تأکید کارلسن بر این است که میان خاطرات فردفرد تماشاگران و گرایش ظاهراً جهانشمول نمایشنامهنویسان، بازیگران، کارگردانان، طراحان و مدیران به بازیافت عناصر روایی، ژستها، مفاهیم، چیدمانهای صحنه و طراحیهای ساختمانها پیوند نزدیکی وجود دارد.
در قسمتی از این کتاب میخوانیم: «اگر چه متن دراماتیک اساسأ یک عنصر بنیادین تئاتر قلمداد شده، متن تا زمانی که به واسطه یک بازیگر تنیافته نشود و پیش چشمان تماشاگران بهنمایش درنیاید، تئاتر محسوب نمیشود. با اینکه نمونههای بسیاری از تئاترهایی که بازیگران، بدون متن سنتیِ از پیش موجود خلق کردهاند، موجود است و نیز نمونههایی (هرچند بهندرت) از متونی که بدون بازیگر در مقابل مخاطبان عرضهشده وجود دارد، متن و بازیگر عناصر اصلی تئاتر محسوب میشوند.»
کتاب «صحنه تسخیرشده» با قطع رقعی و در 311 صفحه در نشر نیماژ منتشر شده است.