در حال بارگذاری ...
آخرین اثر ماروین کارلسن به کتاب‌فروشی‌ها رسید

صحنه تسخیر شده است

کتاب «صحنه‌ تسخیرشده» به نویسندگی ماروین کارلسن و ترجمه‌ نرگس یزدی که درونمایه‌ای درباره نقد و نظریه‌ تئاتر دارد، در ۳۱۱ صفحه منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش ایران تئاتر، کتاب «صحنه‌ تسخیرشده» اثری از ماروین کارلسن و با ترجمه‌ نرگس یزدی از نشر نیماژ منتشر و راهی بازار کتاب شده است.

پروفسور ماروین کارلسن یکی از مهم‌ترین پژوهشگران آمریکایی در زمینه‌ مطالعات تئاتر و اجراست که به‌عنوان استاد ممتاز در مرکز مطالعات عالی دانشگاه City University of New York اشتغال دارد.

او مدرک دکترایش را درسال ۱۹۶۱ در زمینه‌ درام و تئاتر از Cornell University دریافت کرد و از آن پس پژوهش‌هایش را بر نسبتِ تئاتر و ادبیات تطبیقی، نظریه‌ تئاتر و تاریخ تئاتر و درامِ اروپای غربی به ویژه قرون ۱۸ تا ۲۰ متمرکز کرد.

پیش از ورود به دانشگاه City University of New York در دانشگاه‌هایی چون Cornell Universityو Indiana University تدریس کرد.

کتاب «صحنه‌ تسخیرشده» با برقراری پیوند میان پویش دریافت و برهم‌کنش میان تئاتر و حافظه آشکار می‌کند که چگونه حافظه و خاطرات تماشاگران بر فرایند دریافت تئاتری تأثیر می‌گذارند.

ایده‌ اصلی کتاب این است که تئاتر، از تجلیات نخستینش تاکنون، اساساً تسخیر شده است. اگر چه در تمام فرم‌های هنری ممکن است متریال به‌کار رفته، بارها و بارها مجدداً مورد استفاده قرار بگیرد، تأکید کارلسن بر این است که میان خاطرات فردفرد تماشاگران و گرایش ظاهراً جهان‌شمول نمایش‌نامه‌نویسان، بازیگران، کارگردانان، طراحان و مدیران به بازیافت عناصر روایی، ژست‌ها، مفاهیم، چیدمان‌های صحنه و طراحی‌های ساختمان‌ها پیوند نزدیکی وجود دارد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «اگر چه متن دراماتیک اساسأ یک عنصر بنیادین تئاتر قلمداد شده، متن تا زمانی که به واسطه‌ یک بازیگر تن‌یافته نشود و پیش چشمان تماشاگران به‌نمایش درنیاید، تئاتر محسوب نمی‌شود. با اینکه نمونه‌های بسیاری از تئاترهایی که بازیگران، بدون متن سنتیِ از پیش موجود خلق کرده‌اند، موجود است و نیز نمونه‌هایی (هرچند به‌ندرت) از متونی که بدون بازیگر در مقابل مخاطبان عرضه‌شده وجود دارد، متن و بازیگر عناصر اصلی تئاتر محسوب می‌شوند.»

کتاب «صحنه‌ تسخیرشده» با قطع رقعی و در 311 صفحه در نشر نیماژ منتشر شده است.




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

گفت‌وگو با دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نرگس یزدی: باید پیوندی میان پژوهش و اجرا برقرار کنیم
گفت‌وگو با دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نرگس یزدی: باید پیوندی میان پژوهش و اجرا برقرار کنیم

نرگس یزدی، دبیر بخش پژوهش چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت در زمینه پژوهش ما زمانی می‌توانیم یک اتفاق ایدئال رقم بزنیم که پیوندی میان پژوهش و نظریه‌پردازی با اجرا شکل بگیرد.

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «راهنمای جامع هیولا شدن»

مهدی محبعلی: هراس مخاطب، تغذیه‌کننده نمایش ماست

مهدی (سهاب) محبعلی، نویسنده و کارگردان تئاتر، ترس مخاطب را خوراک و تغذیه‌کننده «راهنمای جامع هیولا شدن» دانست و گفت حوادث واقعی، تاثیرات منفی زیادی روی جامعه می‌گذارد اما مهم است که از این ترس و رنج؛ نیرویی کامل‌تر برای کنترل هیولای درون خودمان بسازیم.

|

با ترجمه‌ای از غلامرضا شهبازی

«رسوس» اثری از اوریپید منتشر شد
با ترجمه‌ای از غلامرضا شهبازی

«رسوس» اثری از اوریپید منتشر شد

کتاب نمایشنامه «رسوس» اثری از اوریپید تنها تراژدی برجامانده یونانی ا‌ست که پی‌رنگ آن مستقیما برگرفته از قطعه حماسی است که امروزه به‌عنوان سرود دهم ایلیاد شناخته می‌شود، از انتشارات بیدگل منتشر شد.

|

گفت‌وگویی به بهانه نشست‌های چخوف‌خوانی

داریوش مودبیان: نمایشنامه‌خوانی ما با اروپایی‌ها فرق دارد
گفت‌وگویی به بهانه نشست‌های چخوف‌خوانی

داریوش مودبیان: نمایشنامه‌خوانی ما با اروپایی‌ها فرق دارد

داریوش مودبیان، می‌گوید نمایشنامه‌خوانی به این شکلی که در ایران به آن پرداخته می‌شود، بیشتر یک نوع نمایش رادیویی است، در حالی‌که در کشورهای اروپایی، متن طوری خوانش می‌شود که تماشاگر هم‌زمان میل به دیدن و شنیدن داشته باشد.

|

نظرات کاربران