در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره فجر

حسین اسفندیاری: نباید تنها در جشنواره‌ها، شاهد اجرای رادیوتئاتر و نمایش‌های رادیویی باشیم

حسین اسفندیاری کارگردان حاضر در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر می‌گوید در بیشتر جشنواره‌ها خصوصا تئاتر فجر به رادیوتئاتر توجه می‌شود و بخش رادیوتئاتر اضافه شده است؛ اما نکته بسیار مهم این است که نباید ما تنها در جشنواره‌ها شاهد اجرای رادیوتئاتر و نمایش‌های رادیویی باشیم.

به گزارش ایران تئاتر، بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اجراهایش را از روز یک‌شنبه (۲۵ دی) در تماشاخانه مهر حوزه هنری آغاز کرده و امروز (27 دی) سومین روز از برگزاری بخش رادیوتئاتر فجر در حال برگزاری است.

به همین بهانه با حسین اسفندیاری کارگردان نمایش رادیویی «بلا روزگار» که از استان همدان در جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده است، گفت‌وگو کرده‌ایم.

حسین اسفندیاری درباره موضوع نمایشنامه رادیویی که می‌خواهد اجرا کند، گفت: «تم داستان عاشقانه، تاریخی و سیاسی است که درباره شخصیتی به‌نام نامدار است که به‌خاطر عشق به زندان افتاده و بعد از چند سال که آزاد می‌شود، دوباره درگیر عشق می‌شود.»

اسفندیاری از اولین حضور خود در بخش رادیوتئاتر فجر گفت: «امسال اولین بار است که در بخش رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر شرکت می‌کنم. آخرین حضورم در جشنواره‌ها در تئاتر مقاومت و تئاتر صاحبدلان برمی‌گردد که در چند ماه اخیر برگزار شده است.»

این کارگردان رادیو از این روزهای رادیوتئاتر گفت: «رادیوتئاتر قدمت زیادی ندارد، اما به نظرم مخاطب خودش را پیدا کرده و جای خود را شناخته است. قطعا با تبلیغات بیشتر رادیوتئاتر در دل مردم جا پیدا می‌کند.»

او افزود: «مشکلی که می‌توان به آن اشاره کرد، به رادیوتئاتر خیلی سلیقه‌ای نگاه می‌شود، یعنی این‌که ما بالاخره به رادیو نزدیک‌تریم یا به تئاتر؟ باید شناخت کامل صورت گیرد تا اصل و پایه یک نمایش رادیویی یا همان رادیوتئاتر مشخص شود.»

این هنرمند افزود: «از نظر من بیس اصلی باید رادیو باشد و در کنار آن، ما آکسسوار صحنه و میزانسن‌هایی خاص به بازیگر رادیویی دهیم تا اجرای خوبی داشته باشیم.»

اسفندیاری از شرایط رادیو در استان همدان گفت و توضیح داد: «در همدان توجه زیادی به رادیوتئاتر نشده است ولی در رادیو همدان گروه‌های نمایشی خوبی داریم که در سطح خود فوق‌العاده هستند. البته خوشبخاته در بیشتر جشنواره‌ها خصوصا تئاتر فجر به رادیوتئاتر توجه می‌شود و بخش رادیوتئاتر اضافه شده است؛ اما نکته بسیار مهم این است که صرفا نباید در جشنواره‌ها ما شاهد اجرای رادیوتئاتر و نمایش‌های رادیویی باشیم.»

او افزود: «اتفاقا در استان همدان تلاش‌مان را می‌کنیم که بعد از هر اجرای صحنه‌ای چند شب اجرای نمایش رادیویی داشته باشیم برای مخاطبان این عرصه تا آشنایی بیشتر با این هنر صورت گیرد و به جایی برسیم که مطالبه اجرای رادیوتئاتر در استان‌ها داشته باشیم.»

حسین اسفندیاری در پایان صحبت‌های خود گفت: «با این‌که رادیوتئاتر چند سالی است که در ایران اجرا می‌شود اما رادیو هنوز مظلوم است، رادیو یک کلاس درس است و امیدوارم مسئولین نگاه دقیق‌تر و ریزبینانه‌تری نسبت به رادیو داشته باشند.»

حسین حمزه‌ای، بابک ابراهیمی، احمدرضا جلیلوند، منیژه احمدی، بهاره جلیلیان، مانا پوراسد، حسین اسفندیاری، زهرا عبدلی‌دلاور و امیرحسین شاه‌قدمی در این اجرای رادیویی ایفای نقش می‌کنند.

همچنین احمدرضا جلیلوند (طراح صحنه و لباس)، فرزانه وطن‌نواز (صدابردار)، علی ارجی (افکتور)، آیدا اسفندیاری (گریم)، مهدی رسولی (طراح نور و دستیار کارگردان) و محمد محرری‌زاده (طراح پوستر) دیگر عوامل نمایش رادیویی «بلا روزگار» هستند.

بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با داوری حمید منوچهری، محسن سوهانی و نورالدین جوادیان از ۲۵ تا ۳۰ دی‌ در تماشاخانه مهر حوزه هنری در حال برگزاری است.  




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران