در حال بارگذاری ...
کارگردان حاضر در بخش خیابانی تئاتر فجر مطرح کرد

مریم دهقانی: مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن در هنر تئاتر، نمایش‌نامه است

کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» ضمن توضیح داستان و قصه نمایش «بازمانده» عنوان کرد مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن در هنر تئاتر، نمایش‌نامه است چراکه اگر متن نمایش پایه و اساس محکمی داشته باشد در این نمایش کارگردانی و بازیگری به بهترین نحو اجرا خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر، هم‌زمان با برگزاری چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر با مریم دهقانی کارگردان نمایش «بازمانده» که از استان فارس شهر شیراز در بخش اجراهای خیابانی جشنواره تئاتر فجر شرکت کرده و روز نخست جشنواره در پهنه رودکی اجرا رفت، به گفت‌وگو نشستیم.

مریم دهقانی با اشاره به سابقه کار هنری خود در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی اظهار داشت: «در سال‌های فعالیت در کار تئاتر تاکنون موفق به کسب جایزه یک کارگردانی تئاتر خیابانی در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت برای نمایش «بازمانده» شدم، علاوه بر این جایزه نخست بازیگری زن، در بخش صحنه‌ای نمایش «بازمانده» هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت و مقام اول بازیگری زن جشنواره تئاتر بسیج استان فارس را برای نمایش «میشوسوزوکی» دریافت کرده‌ام.»

او عنوان کرد: «همچنین به‌عنوان دستیار کارگردان در اثر «مجلس شبیه‌خوانی ژولیوس سزار» به نویسندگی و کارگردانی اصغر گروسی در سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم فعالیت داشتم.»

کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» ادامه داد: «همچنین سابقه دستیاری کارگردان نمایش «سالواتوره» در بیست و ‌نهمین جشنواره تئاتر فجر، دستیار کارگردانی نمایش «شبیه ویشوپه» در هجدهمین دوره جشنواره تئاتر آیینی و سنتی از دیگر فعالیت‌های کاری من بوده است.»

دهقانی توضیح داد: «در چند نمونه از کارهایی که ذکر شد به‌عنوان دستیار کارگردان در چند دوره جشنواره فجر حضور داشتم اما امسال به‌عنوان کارگردان اولین حضور خود را در چهل‌ویکمین جشنواره فجر تجربه می‌کنم.»

دهقانی افزود: «بنده به‌عنوان کارگردان نمایش بازمانده اعتقاد دارم مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن تئاتر، نمایش‌نامه آن است اگر این مهم درست انتخاب شود و متن نمایش پایه، اساس و ستون محکمی داشته باشد در این نمایش کارگردانی و بازیگری بهتری ارائه خواهد شد.»

او ادامه داد: «قصه و نمایش «بازمانده» ازاین‌قرار است که شخصیت امیرو در جست‌وجوی پیدا کردن مهره شانس و اقبال خود به‌یک‌باره با هجوم جنگنده‌های دشمن مواجه می‌شود و در کمتر از چند ساعت دنیای کودکی را با جهانی دیگر عوض می‌کند، جهانی که به‌هیچ‌عنوان شناختی از آن ندارد و هیچ دفاعی در مقابل آن بلد نیست. در این میان برادر، مادر، پدر، دوستان و تمام جهانش به‌یک‌باره او را ترک می‌کنند، حال امیرو می‌بایست چاره‌ای بیندیشد؛ در شهر دیگری که آن را نمی‌شناسد.
او در خصوص دلیل انتخاب این متن بیان کرد: وجود متن قصه‌محور، دیالوگ‌های آهنگین و وجود شخصیتی از دل مردم دلیل انتخاب و کارگردانی این متن و نمایش‌نامه توسط بنده بود.»

کارگردان نمایش خیابانی «بازمانده» دلیل انتخاب اجرای خیابانی را این‌گونه شرح داد: «اجرای کار هنری تئاتر خیابانی به این دلیل است که این بخش موجب آشنایی بیشتر مردم با حرفه تئاتر می‌شود.»

دهقانی افزود: «علاوه بر این در این شیوه اجرا مردمی که شاید وقت یا اطلاعات چندانی درباره هنر تئاتر ندارند و عملاً به‌صورت اتفاقی با حرفه تئاتر در پیاده‌روها و خیابان‌ها مواجه می‌شوند و به این شکل آن‌ها را با یک توفیق اجباری و دل‌نشین در تماشای هنر مواجه می‌کند، این اقدام یک حرکت فرهنگی و هنری بزرگ برای هنر تئاتر است که تاکنون بسیار مظلوم واقع شده است.»

دهقانی در پایان گفت: «نمایش خیابانی «بازمانده» به نویسندگی اصغر گروسی، بازیگری علیرضا داننده‌فرد، اجرای موسیقی امیرحسین زارع‌زاده، علی طایفی و امیر رفیعا اجرا می‌شود و کار طراحی پوستر توسط امیر گروسی انجام شده است.»

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از 25 دی تا 11 بهمن 1401 به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا
گفت وگو با حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق»

نمایش رجعت؛ از بستر احتضار تا تولد دوباره مولانا

حسین مسافرآستانه، کارگردان نمایش «رستاخیز عشق» ازجمله آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این نمایش که با صحنه احتضار مولانا در بستر مرگ آغاز می‌شود رجعتی است از لحظه مرگ به لحظه تولد او و شامل مقاطعی از زندگی مولاناست که محمد رحمانیان، ...

|

نظرات کاربران