در حال بارگذاری ...
نگاهی به جدول صحنه‌ای چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

از چهار گوشه ایران تا دورترین نقطه جهان

با نگاهی به جدول اجرهای صحنه‌ای چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مشخص می‌شود که سهم بزرگ هنرمندان شهرستانی و حضور شرکت‌کنندگان خارجی از کشورهای دور و نزدیک، مهم‌ترین ویژگی این دوره از جشنواره است.

نگار امیری: چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کشور با حضور 68 گروه نمایشی در سه بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای، بین‌الملل و مهمان ویژه در حال برگزاری است.

با نگاهی به جدول اجراهای صحنه‌ای این دوره از جشنواره، کم‌تر گوشه‌ای از ایران را می‌توان یافت که جایی در این رویداد بزرگ نمایشی نداشته باشند.

همچنین حضور هنرمندانی از کشورهای عربی عراق، عمان، اردن و تونس در کنار شرکت‌کنندگانی از روسیه، ارمنستان و اسپانیا، نشان‌دهنده گستره جهانی جشنواره چهل‌ویکم تئاتر فجر است؛ این وسعت تا آن‌جاست که یک گروه از برزیل در آمریکای جنوبی هم که دورترین نقطه جهان به کشورمان است، خود را به ایران رسانده‌اند تا در این همایش بزرگ تئاتری، حاضر باشند.

در زیر نگاهی تحلیلی و آماری انداخته‌ایم به جدول صحنه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر.

آثار بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای

در این بخش 34 نمایش از تهران و دیگر استان‌های کشور به رقابت می‌پردازند که با توجه به جدول برنامه‌های جشنواره هنرمندان شهرستان‌های مختلف سراسر کشور سهم قابل‌توجهی در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای دارند.

30 اثر نمایشی از شهرستان‌های مختلف سراسر کشور و 4 اثر از تهران جدول برگزاری این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس جدول اجرای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر استان‌های اردبیل و مازندران هریک با 3 اجرا بیشترین سهم را در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای دارند.

نمایش‌های «صنم» به نویسندگی بهناز دوستی و کارگردانی امیرارسلان مهدوی، «مأمور خیابان نودودو» به نویسندگی داوود فتحعلی بیگی و کارگردانی میثم زندی، «مطرب آقا» به نویسندگی و کارگردانی مهیار هزارجریبی از هنرمندان استان مازندران و نمایش‌های «سیمرغ» به نویسندگی محمود مهدوی و کارگردانی اکبر صادقی، «شاه اسماعیل» به نویسندگی علی حسن‌زاده و کارگردانی غریب منوچهری، «بیگانه در خانه» به نویسندگی عارف مهتاب و کارگردانی یاشار منوچهری از اردبیل در این رویداد حضور دارند.

بخش نمایش‌های بین‌الملل

تعداد آثار شرکت‌کننده در بخش نمایش‌های بین‌الملل چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 21 اثر نمایشی است.

در این بخش کشورهای عراق و روسیه هریک با 2 نمایش حضور دارند.

2 اثر نمایشی از کشور عراق، 1 اثر نمایشی از کشور اسپانیا، 1 اثر از کشور تونس، 1 اثر از کشور اردن، 1 اثر از کشور ارمنستان، 2 اثر از کشور روسیه و 1 اثر از کشور برزیل و درمجموع 8 اثر نمایشی در بخش بین‌الملل با 13 اثر نمایشی از ایران به رقابت می‌پردازند.

رضا صابری با نمایش «ایرانیان» از شهر مشهد استان خراسان رضوی شاخص‌ترین کارگردان ایرانی در بخش بین‌الملل است.

بخش مهمانان ویژه

بخش مهمان ویژه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان 13 اثر نمایشی در بخش مهمان ویژه است.

تهران با 5 اثر نمایشی بیشترین سهم را در این بخش دارد و هنرمندان استان‌های کرمانشاه، البرز، لرستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و خوزستان دیگر شرکت‌کنندگان این بخش به شمار می‌آیند.

حضور چهره‌های شناخته‌شده تئاتر

در میان اسامی هنرمندان حاضر در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فجر نام رضا صابری، داوود فتحعلی بیگی، ابراهیم پشت کوهی و اصغر گروسی از هنرمندان نام‌آشنای تئاتر در تهران و سایر شهرستان‌ها به چشم می‌خورد.

رضا صابری

رضا صابری، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر است. این هنرمند از دهه پنجاه خورشیدی به بعد در عرصه تئاتر ایران حضوری چشمگیر داشته است.

اولین حضور صابری در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دور دوم برگزاری این رویداد بزرگ هنری بازمی‌گردد.

او رکورد جوان‌ترین برگزیده تئاتر بین‌المللی تئاتر فجر و مسن‌ترین شرکت‌کننده چهلمین دوره این رویداد هنری را به نام خود ثبت کرده است.

داود فتحعلی‌بیگی

داود فتحعلی‌بیگی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر دیگر هنرمند نام‌آشنای این عرصه است که اهالی هنر او را به‌عنوان پیشکسوت تئاتر آیینی و سنتی می‌شناسند.

داود فتحعلی‌بیگی با نمایش «در و گبر و یک قرص نان» در بخش مهمان ویژه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.

همچنین نمایشنامه «مأمور خیابان نودودو» به قلم این هنرمند به کارگردانی میثم زندی از شهرستان نوشهر در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای شرکت دارد.

ابراهیم پشت‌کوهی

ابراهیم پشت کوهی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر دیگر هنرمندی است که در دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضوری فعال داشته است. او در این دوره از برگزاری جشنواره با نمایش «مکبث زار» در بخش بین‌الملل شرکت کرده است.

اصغر گروسی

اصغر گروسی، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر هنرمندی است که در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با نمایش «هاراگیری» در بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای با دیگر هنرمندان به رقابت خواهد پرداخت.

«روز دهم» دیگر نمایشنامه این هنرمند است که به کارگردانی علی برجی در روز دوم چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر میزبان مخاطبان خواهد بود.

مهرداد کوروش‌نیا

مهرداد کوروش‌نیا، نویسنده و کارگردان باسابقه تئاتر، دیگر هنرمندی است که نمایشنامه «آخرین نامه» با قلم او و با کارگردانی مهسا بایرام‌زاده در روز نخست جشنواره روی صحنه رفت.

کوروش‌نیا، خودش همین متن را در سال 1389 در بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه برده بود.

رضا گشتاسب

رضا گشتاسب از نمایشنامه‌نویسان پُرکار کشورمان است که در طول یک دهه گذشته، همواره در جشنواره‌های مختلف، حضور یافته و جوایز بسیاری را کسب کرده است.

نمایشنامه «اسب قاتلین» از اوست که امسال با کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از شیراز در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه خواهد رفت.

سهم بانوان از چهل‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر

از شاخص‌ترین ویژگی‌هایی برگزاری این جشنواره حضور هفت بانوی هنرمند در بخش‌های مختلف جایزه بزرگ صحنه‌ای، بین‌الملل و مهمان ویژه است.

بخش جایزه بزرگ صحنه‌ای

«آخرین نامه» به نویسندگی مهرداد کوروش‌نیا و کارگردانی مهسا بایرام‌زاده از شهرستان نقده.

«پیله‌های خیس» به نویسندگی مجید انوری و فائزه نوآبادی از گرگان.

«سم‌زدایی» به نویسندگی و کارگردانی ندا قربانیان، «آسمان پابه‌ماه» به نویسندگی و کارگردانی سعیده آجربندیان از تهران.

«دانه‌های کال انجیر» به نویسندگی جواد عاجلی و کارگردانی سانیا عاجلی از استهبان.

بخش بین‌الملل

«خاکستری» به نویسندگی و کارگردانی پریا امینی از شهرکرد.

بخش مهمان ویژه

«یک آسمان دو خورشید» به نویسندگی علی آزادنیا و کارگردانی آزاده آزادنیا از مشهد.

آنچه از آمار و ارقام برآمده از جدول اجرایی چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برمی‌آید حضور چشمگیر هنرمندان تئاتر شهرستان‌های کشور در بخش‌های مختلف بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی تئاتر ایران است.

حضوری که احیای بیست و هفتمین جشنواره تئاتر مناطق کشور پس از هفت سال به میزبانی استان‌های کرمانشاه، بوشهر، مازندران و فارس در آن تأثیر بسزایی داشته است.

تالار وحدت، سالن‌های نمایشی مجموعه تئاتر شهر، تالار مولوی، تماشاخانه ایرانشهر، تماشاخانه سنگلج و تالار حافظ سالن‌های نمایشی میزبان آثار نمایشی بخش‌های مختلف صحنه‌ای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هستند.

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۲۵ دی تا ۱۱ بهمن به دبیری کوروش زارعی در تهران در حال برگزاری است.

اختتامیه این رویداد هنری روز سه‌شنبه یازدهم بهمن ماه ساعت 19:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.




مطالب مرتبط

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 
آمار فروش تئاتر شهر، تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«سیاه خال» نیم میلیاردی شد 

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالارهای اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه، کارگاه نمایش و کافه‌تریای چارسو و قشقایی تئاتر شهر همچنین تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 18 اسفند ۱۴۰۲ اعلام شد و در این میان «سیاه خال» توانست به فروش نیم‌میلیاردی دست پیدا کند.

|

محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد
محمدمهدی اسماعیلی: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است

مراسم آغاز احداث حریم تئاتر شهر برگزار شد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم آغاز پروژه احداث حریم تئاتر شهر که روز شنبه دوم دی در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: تئاتر شهر قلب تپنده هنر تهران و ایران است.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم
ارزیابی مدیرکل هنرهای نمایشی از شرایط تئاتر در سال 1402 

هرچه در توان داشتیم، انجام دادیم ولی با شرایط مطلوب فاصله داریم

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان این نکته که هرچه در توان داشتیم برای تئاتر در سال 1402 انجام دادیم ولی با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، گفت برای پیشبرد اهداف عرصه هنر و فرهنگ، نهادهای دیگر هم باید به کمک وزارت ارشاد بیایند.

|

نظرات کاربران