در حال بارگذاری ...
نقدی بر نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» کار هادی کیانی

برای شادی مردم

عرفان پهلوانی: نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات» به نویسندگی و کارگردانی هادی کیانی، نمایشی دیگر از نمایش­‌های چهل­‌ویکمین جشنواره­ بین‌المللی تئاتر فجر بود که شنبه هشتم بهمن 1401 شمسی مهمان سالن اصلی مجموعه­ تئاتر شهر و میزبان تماشاگران تئاتر بود. یکی از نکته‌­های بسیار بارز و برجسته درباره­ این اجرا، حضور پرشور و شمار تماشاگران بود. این حضور یک علت ویژه دارد؛ ایران و جهان امروز و روزگار ما، نیازمند شادی، کمدی و خنده است... این نیاز، روزبه­‌روز بیشتر رخ می‌­نمایاند و هنرمندی مؤثر و ماندگار خواهد بود که با برخورداری از دانش مخاطب­‌شناسی، به این نیاز درون و پیرامون خود پاسخی درخور و شایسته دهد...

یکی از نوین‌­ترین تعریف­‌ها در محافل هنری پیرامون هنر می­‌گوید: هنر یعنی تأثیر. این تأثیرگذاری رخ نخواهد داد، مگر آنکه ارتباط درست و ژرفی میان مخاطب و آفریده هنری ریخت یابد. بی­‌گمان بهترین راه روزگار ما برای برقراری ارتباط با مخاطب و تأثیرگذاری زیباتر، کمدی است. فردریش دورنمات گفته آورده است: «در سده­ بیستم آن‌چنان از هراس‌­های واقعی کرخت و بی­‌حس شده‌­ایم که تراژدی چندان اثری بر ما ندارد و فقط از راه برخورد با کمدی می‌­توان تراژدی را بازیافت.» چه‌بسا این ویژگی سده­ بیستم، در سده­ بیست‌­ویکم شدت بیشتری را یافته است.

کمدی جهان گسترده‌­ای است. خود شیوه‌­هایی دارد. می‌توان کمدی را هوشمندانه و با ظرافت طبع، هنرمندانه آفرید؛ همانند بسیاری از صحنه­‌های نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات». می‌­توان یک نمایش کمدی را با یک نگاه سطحی­‌نگرانه به شوخی‌­های کلامی جنسی فرو کاهید؛ همچون اندکی از لحظه­‌های نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات». کمدی زیبا باید برخوردار از بداهه‌­پردازی باشد؛ آن‌چنان‌که شماری از بازیگران نمایش مضحکه عجایب المخلوقات، ظریف و هوشمند، انرژی آن و لحظه­ تماشاگران را دریافت می­‌کردند و به‌­اندازه و به­‌جا بداهه می­‌گفتند؛ اما بداهه­‌پردازی تنها رکن و مؤلفه‌ کمدی نیست؛ آفرینش لحظه­‌های کمیک نیازمند طراحی و برنامه­‌ریزی است تا ریتم و تمپوی درست آن صحنه ریخت بیابند. همچون بسیاری از لحظه­‌ها و صحنه­‌های این نمایش که برخوردار از ریتم و تمپوی درخور و شایسته‌ای بودند.

کمدی یک دانش است: مجموعه­‌ای از تکنیک‌­ها که می‌­توانند به برانگیختن عاطفه­ی خنده در تماشاگر بینجامند. همانند یکی تکرار و دیگری ماشینی عمل کردن موجود زنده که هر دو به علت کردار و رفتار و حتی گفتار به‌دوراز خرد انسانی کاراکتر یا کاراکترهای نمایش، تماشاگر را به خنده، این عاطفه­ زندگی­بخش می‌­رسانند. اینکه چرا این فرآیند، فرآیند واکنشی دور از خرد، خنده­ انسان را در پی دارد، نکته­‌ای بارز است که اندیشمندان و پژوهشگران زمینه­ کمدی پیرامون آن فراوان گفته و نوشته­‌اند.

نمایش مضحکه عجایب المخلوقات نمایشی بهره‌­مند از شگردهای نمایش ایرانی است. یکی از این شگردها زن‌­پوشی است. بازی دقیق، خوش انرژی، برخوردار از ریتم و تمپوی ستودنی، سرشار از ظرافت و جزییات، با تمرکز بالا، برخوردار از فن بیان و زبان بدن درخور کاراکتر خاله‌خانم که درواقع یک زن­‌پوشی بود و بازیگری آقا به این نقش جان ­می‌­بخشید، یکی از مؤلفه‌های مهم این نمایش است. دریافت این بازیگر از نقش و ارائه‌ هنرمندانه­ او ستودنی و نیز به‌یادماندنی است.

از دیگر ویژگی­‌های ستایش‌برانگیز نمایش مضحکه عجایب المخلوقات ­می‌­باید که هماهنگی موجود در این آفریده­ هنری در بهره­‌گیری از رکن­‌ها و مؤلفه‌های فرهنگ و هنر ایرانی را یاد کرد. دکور این نمایش بازنمایانده‌ گونه‌‍­ای از معماری ایرانی است. طراحی صحنه­ این نمایش توانسته است افزون بر چشم‌­نوازی و فضاسازی در بیشتر لحظه­‌ها و صحنه‌­ها کاربرد دراماتیک داشته باشد و نیز بر ایجاد دگرگونی دیداری و تنوع بصری طراحی میزانسن­‌ها و حرکت­‌های نمایش، اثر مؤثری را می­‌گذارد. نقاشی‌های به‌کاررفته در طراحی صحنه­ نمایش مضحکه­ی عجایب المخلوقات هم فضاساز، زیبا، چشم‌­نواز و دارای کارکرد دراماتیک هستند؛ فقط ای‌کاش با نگاه بر اینکه رویدادگاه شماری از صحنه­‌های نمایش مضحکه عجایب المخلوقات قهوه‌­خانه هستند، در طراحی صحنه­ این نمایش از نقاشی‌هایی در پیوند با هنر پرده‌­خوانی و هنر خیالی­‌نگاری هم بهره ستانده شود.

طراحی حرکت­‌های نمایش مضحکه عجایب المخلوقات وام‌­دار زیبایی­‌شناسی حرکت­های موزون فولکلوریک چندین قوم ایران اهورایی است. حرکت‌­های موزون اقوام ایرانی، این دست­افشانی‌­ها و پایکوبی­‌های شادانه را، می‌­توان از دیدگاه نشانه­‌شناسی رمزگشایی کرد و به دریافت و درک ژرف‌­تری از این هنر ناب دست یافت. طراحی جامگان و موزیک این نمایش نیز برخوردار از ویژگی‌های زیبایی‌شناسانه‌ فرهنگ و هنر ایرانی است که هر دو پیوند عمیق و ناگسستنی با سبک زندگی دیروز و امروز ایرانیان دارند.

ترانه‌­های نمایش مضحکه عجایب المخلوقات از دیگر مؤلفه‌های به‌یادماندنی این نمایش است. چه ترانه‌­ای که از خواص درمانی دم‌نوش‌ها و نوشیدنی­‌های گیاهی می‌گوید و در پیوند با فضای قهوه‌­خانه و شربت­‌خانه است، چه ترانه­‌هایی که یادآور نمایش­‌های روحوضی و هنر پیش‌پرده‌خوانی، ضربی­‌خوانی­‌ها و بیات‌تهران‌خوانی­‌ها، یادآور آفرینش­‌های هنرمندانه و پویش‌­های پژوهشانه­ زنده‌یاد استاد مرتضی احمدی هستند.

نمایش «مضحکه عجایب المخلوقات»، نمایشی برگرفته و برخاسته از فرهنگ‌عامه‌ بسیاری از ایرانیان و در پیوند با همین مردم است که شادی و آرامش، امید و انگیزه را حق خویش می­‌دانند. این نمایش ادای احترامی به ایرانیان است که در درازنای تاریخ، رندانه و آگاه، شاد و شیدا، از حق خویش در برابر ستم و بیداد زمانه دفاع می‌کنند...




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن
نگاهی به نمایش «یکی نبود، یکی بود» نوشته رها جهانشاهی و کار علی کوزه‌گر

همچون رقصی فاقد بدن

علیرضا نراقی: با تحولات تئاتر معاصر مفهوم میزانسن به‌مثابه امری بنیادین در هنر نمایش، دچار دگرگونی ماهوی شد. این بدان معنا نیست که میزانسن جایگاه و اهمیت خود را در ظهور یک اجرا از دست داد، بلکه تئاتر ...

|

دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی
دومین جلسه نقد و بررسی آثار صحنه‌ای جشنواره 42 برگزار شد

زنان در دوران جنگ، ایرانیزه کردن غیرافراطی و فرهنگ بومی

دومین جلسه نقد و بررسی آثار بخش تئاتر صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر، روز سه‌شنبه سوم بهمن با حضور رضا آشفته، محمدحسن خدایی و عرفان پهلوانی در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شد و سه نمایش «ایلخون»، «بدریه» و «کابوس‌نامه اهل هوا» مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست
نقدی بر نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی

بازی رو به پیش عشق و سیاست

رضا آشفته: نمایش «فردریک» نوشته امانوئل اشمیت و کار حمیدرضا نعیمی که آذر و دی در سالن اصلی تئاتر شهر میزبان مخاطبان است، درباره تئاتر و به شیوه پسامدرن است که در آن زندگی یک بازیگر قرن نوزدهم فرانسه ...

|

نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است
نگاهی به نمایش «سلام، خداحافظ» نوشته آثول فوگارد و کار شهاب حسین‌پور

پدر در زیرزمین زنده است

علیرضا نراقی: نمایشنامه «سلام، خداحافظ» نوشته مشهور و بارها اجراشده‌ آثول فوگارد، نویسنده اهل آفریقای جنوبی، مدتی است که به کارگردان شهاب‌الدین حسین‌پور در تالار حافظ به صحنه می‌رود. این ...

|

نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش
نقد و نظری بر نمایش «شنگرف» به نویسندگی و کارگردانی علی یداللهی

خوانشی نو و شایسته از داستان سیاوش

احمدرضا حجارزاده: شاهنامه فردوسی یکی از غنی‌ترین منابع اقتباس داستان‌های ایرانی در قالب هنرهای نمایشی است اما سینما و تئاتر ایران از این مخزن بی‌پایان داستان‌های حماسی، اسطوره و پهلوانی، ...

|

نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند
نگاهی به نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» نوشته و کار «حسین تفنگدار»

در مسلخ عشق جز نکو را نکشند

سید علی تدین صدوقی: نمایش «وِرا نام تهمینه سهراب کرد» همان‌گونه که از نامش پیداست، در مورد زنان شاهنامه است تا مردان آن، زیرا حسین تفنگدار در جایگاه نویسنده و کارگردان با این نام‌گذاری درواقع ...

|

نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود
نگاهی به نمایش «سیزده‌بدر» نوشته محمود احدی‌نیا و کار حسین میرزامحمدی

وقتی خانه پدری پوسیده بود

علیرضا نراقی: رئالیسم به‌مثابه یک سبک در تاریخ هنر و ادبیات داستانی و دراماتیک در زمینه‌ای از جبر و موجبیت محقق می‌شود، از این نظر رئالیسم به منطق تراژدی‌ها نزدیک است. این اتکا به جبر برآمده از ...

|

نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی
نقد و نظری بر نمایش «ناآرامسایشگاه» نوشته و کار محسن آزاد

تعامل موفق تخت حوضی و درام غربی

بهنام حبیبی: تماشاخانه سنگلج تهران، همچنان ارائه‌کننده نمایش‌های ایرانی در شیوه‌ها و گونه‌های مختلف آن است. در این روزها، اثری با نام «ناآرامسایشگاه»، به نویسندگی و کارگردانی محسن آزاد ...

|

نظرات کاربران