در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو با داور صربستانی جشنواره 41 تئاتر فجر مطرح شد

از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر و مخاطب جدی تئاتر تربیت کرد

ایوانا ووجیک کومیناج داور بخش بین‌الملل دوره چهل‌ویکم جشنواره تئاتر فجر، با تاکید بر اینکه از طریق جشنواره می‌توان نمایشگر، مخاطب و مکاتب هنری ساخت، می‌گوید هدف جشنواره نباید فقط این باشد که تعدادی نمایش روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه آموزشی باشد و آموزش دهد.

بهنام حبیبی: ایوانا ووجیک کومیناج، هنرمند صربستانی که سال‌ها در عرصه هنر تئاتر و در جایگاه‌های مختلف فعالیت کرده است، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را آوردگاهی برای نشان دادن و به رخ جهانیان کشاندن توانایی و هنر والای ایرانیان می‌داند. با او در مورد جشنواره و نحوه داوری آثار و سطح کیفی آثار شرکت‌کننده در آن به گفت‌وگو نشستیم. کومیناج به رک‌گویی شهره است و خود می‌گوید در وادی هنر با کسی رودربایستی ندارد.

 

خانم کومیناج، تنوع موضوعی آثار حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا پیشنهادی در زمینه متنوع‌تر شدن آثار شرکت‌کننده در جشنواره دارید؟

برخی از نمایش‌ها دارای ترجمه رونویس بودند که این باعث می‌شد که من با دیدن نمایش، به محتوای آن پی ببرم، اما برخی از نمایش‌ها دارای رونویس نبودند و متن آن‌ها هم به ما داده نشده بود؛ بنابراین من باید با دقت نگاه می‌کردم و از انرژی و حس بازیگران به محتوا و رویداد روی صحنه پی می‌بردم؛ ازاین‌رو بهتر است که همه نمایش‌ها دارای ترجمه رونویس باشند.

جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بزرگی است که نمایش‌هایی از مناطق مختلف ایران در آن شرکت کرده‌ بودند و دارای بخش‌های گوناگونی بود، مانند ملل، مسابقه، خیابانی و... حتی نمایش‌هایی که در بخش خیابانی آن برگزار می‌شدند هم نمایش‌های خیلی خوبی بودند.

سطح کیفی آثار، چه در بخش خارجی و چه در بخش داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موضوعاتی بودند که مشکلات حال حاضر را نشان می‌دادند، مانند مهاجرت. برخی نمایش‌ها درباره تئاتر کلاسیک صحبت می‌کردند و همان را با دیدگاه خود نشان می‌دادند مثل هملت و مکبث، یا نمایش از کشور عمان که یک نمایش عرفانی بر اساس موزیک و درباره جنگ بین خوبی و بدی بود. برخی نمایش‌ها هم به بازگویی یک داستان می‌پرداختند؛ مانند داستان سوگواری هزار و یک شب؛ جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بزرگی است که نمایش‌هایی از مناطق مختلف ایران در آن شرکت کرده‌ بودند و دارای بخش‌های گوناگونی بود، مانند ملل، مسابقه، خیابانی و... حتی نمایش‌هایی که در بخش خیابانی آن برگزار می‌شدند هم نمایش‌های خیلی خوبی بودند. در روز اول جشنواره، من یکی از این نمایش‌های خیابانی را تماشا کردم و به نظر من از سطح کیفی خوبی برخوردار بود. به تعبیری همه این اِلمان‌ها در کنار هم، جشنواره تئاتر فجر را قوی می‌کنند؛ اما هدف جشنواره نباید فقط این باشد که نمایش در آن روی صحنه برود، بلکه باید هم مخاطب را به سالن بیاورد و هم اینکه آموزشی باشد و آموزش دهد؛ همچنین دوست داشتم که تعداد جایزه‌هایی که به نمایش‌های آمده از شهرهای کوچک داده می‌شود، زیادتر باشد و این یعنی داریم شهرهای کوچک را پشتیبانی می‌کنیم. پشتیبانی از نمایش‌های شهرهای کوچک مهم است چون با پشتیبانی از هنرمندان این شهرهای کوچک، تئاتر شکل می‌گیرد. جشنواره راهی است که از آن راه می‌توانید نمایشگر، مخاطب و... تربیت کرد و شما این‌گونه می‌توانید همه‌چیز را با هم به وجود بیاورید. همچنین با اجرای نمایش، شما می‌توانید مکاتب هنری بسازید. همه این‌ها از راه جشنواره شکل می‌گیرد. شما می‌توانید مخاطب بسازید، به‌عنوان‌مثال، فردی که اکنون پانزده‌ساله است و نمایش شما را تماشا می‌کند، اگر از آن خوشش بیاید تا پنجاه سال آینده هم به تئاتر خواهد آمد.

کیفیت آثار نمایشی ایرانی و وضعیت تئاتر ایران، نسبت به گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درباره اینکه وضعیت تئاتر ایران نسبت به گذشته بهتر شده است یا نه، نمی‌توانم چیزی بگویم، چون از گذشته آن اطلاعی ندارم. من پیش‌ازاین، با فرهنگ، ادبیات و شعر ایران آشنا بوده‌ام. ولی این اولین بار است که رودررو تئاتر ایران را از نزدیک می‌بینم. آنچه برای من خیلی مهم است این است که مردم ایران چقدر به هنر علاقه دارند و چقدر به آن احترام می‌گذارند. به‌عنوان‌مثال، امروز هر کس که روی صحنه می‌رفت، پیش از پا گذاشتن روی صحنه، ابتدا آن را می‌بوسید. این چیزی نیست که شما بتوانید امروز در اروپا ببینید، در دهه شصت بود ولی حالا نه. برای من این خیلی جالب است که در ایران، خیلی از مردم، خود و زندگی‌شان را وقف هنر و تئاتر کرده‌اند.

معیارهای داوری شما چه اصولی بودند؟ آیا پیشنهاد و یا نیاز به تغییری در آن می‌بینید؟

تلاش کردیم پیچیده‌ترین کار را انتخاب کنیم. با ویژگی‌هایی ازجمله اینکه کدام نیاز بیشتری دارد، کدام بازیگر بهتری دارد، کدام نور بهتری دارد یا کدام نوآوری و چیز جدیدی ارائه می‌دهد. تلاش کردیم تا همه این‌ها را در نظر بگیریم و اینکه سطح کار شما کجاست و نمایش شما دارای چه معماری است. نمایش، مانند معماری است که رسم و راه و شیوه خود را دارد.

برخی نمایش‌ها انتخاب می‌شوند تا به جشنواره برسند. تنها این نمایش‌ها در جشنواره دیده می‌شوند. به نظرم پیشنهاد خوبی است که اعضای هیئت‌داوران، نمایش‌هایی را که انتخاب نشده‌اند، هم ببینند؛ و دریابند هر شهر در چه جایگاهی از تئاتر قرار دارد. با توجه به قدرتمندی ایران و بزرگی شهر تهران، به نظرم باید جشنواره و کنفرانس‌های بین‌المللی بزرگ در زمینه تئاتر در تهران برگزار شود؛ با این کار، فرهنگ خودتان را زیر نور قرار دهید و آن را به رخ جهان بکشانید.

فرآیند و کیفیت داوری چگونه بود؟ آیا طبق برنامه انجام شد؟

به نظرم همه داوران شایسته و باسلیقه بودند. مثلاً کره جنوبی کشوری است که نگاهی جدی به فرهنگ دارد. همکاران ایرانی ما هم خیلی شایسته بودند و همه حرفه‌ای بودند و می‌دانستند در کارشان چه رویدادهایی در جهان در حال انجام است. آن‌ها جانب‌دارانه با موضوع برخورد نمی‌کردند. آن‌ها دارای نیت خیر بودند.

ارزیابی کلی‌تان از جشنواره تئاتر فجر و نحوه برگزاری‌اش چیست؟ آیا پیشنهادی برای آینده این رویداد و بهتر برگزار شدنش دارید؟

برخی نمایش‌ها انتخاب می‌شوند تا به جشنواره برسند. تنها این نمایش‌ها در جشنواره دیده می‌شوند. به نظرم پیشنهاد خوبی است که اعضای هیئت‌داوران، نمایش‌هایی را که انتخاب نشده‌اند، هم ببینند؛ و دریابند هر شهر در چه جایگاهی از تئاتر قرار دارد. با توجه به قدرتمندی ایران و بزرگی شهر تهران، به نظرم باید جشنواره و کنفرانس‌های بین‌المللی بزرگ در زمینه تئاتر در تهران برگزار شود. پس به نظرم، تهران توانایی برگزاری جشنواره و کنفرانس‌های بین‌المللی بزرگ و قدرتمند در زمینه تئاتر را دارد. رویدادهای هنری‌ای که مثلاً با بیش از هزار شرکت‌کننده برگزار شوند و با این کار، فرهنگ خودتان را زیر نور قرار دهید و آن را به رخ جهان بکشانید.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران