در حال بارگذاری ...

کتاب «ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» منتشر شد

کتاب «ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» که درباره زندگی، روش‌ها و رویکردهای تمرینی این نظریه‌پرداز سرشناس تئاتر جهان است، به زبان فارسی منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر، نشر نیماژ، کتاب «ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» به نویسندگی مارک ایوانز و زبان‌گردانی مبین عطاری را با موضوع نقد و نظریه تئاتر، منتشر کرد.

در چشم‌انداز تئاتر مدرن، نام ژاک کوپو در کنار کسانی چون میرهولد، استانیسلاوسکی، کریگ و آپیا جای می‌گیرد. تاثیر تفکرات و شیوه‌های او در ایجاد تئاتری غیرتجاری و در عین حال عامه‌پسند با ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که از یک تئاتر ناب توقع می‌رود، تا به‌امروز ادامه یافته است.

تاکید کوپو بر ضرورت آموزش پایه‌ای بازیگر و تعلق گروهی، نگاهی تازه به تئاتر را نه فقط در فرانسه که در سراسر اروپا ایجاد کرد.

این کتاب قصد دارد با نورافکندن بر زیست، روش‌ها و رویکردهای تمرینی ژاک کوپو، عمق و اثربخشی این مرد تئاتر را مرور کند. هدف این کتاب، جلب توجهات به سمت دستاوردها، اقدامات و ایده‌های کوپو است تا از طریق آن‌ها امکان ادامه‌ مسیر توانمندسازی و تشویق نسل‌های جدید سازندگان آثار تئاتری فراهم شود.

در قسمتی از کتاب «ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» می‌خوانیم: «ژاک کوپویی که قرار بود تئاتر فرانسه را احیا کند، نمی‌بایست و نمی‌توانست کورکورانه به گذشته پشت کند. کوپو با این کار، انرژی‌های حیات‌بخش و حس قوی شاعرانه‌ای را نادیده می‌گرفت که به باور او باعث خلق آثار هنرمندان برجسته‌ تئاتر شده بودند.
کوپو در کل دوران فعالیت تئاتری‌اش، از همان روش پیشینیانش در خلق نمایشنامه‌های کلاسیک، برای خلق نمایشنامه‌های فرانسوی جدیدش استفاده کرد.»

کتاب «ژاک کوپو؛ زندگی‌نامه، شیوه و روش‌ها» در 244 صفحه و با قطع رقعی منتشر شده است.




مطالب مرتبط

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

زندگی هنری ادنا زینلیان کتاب شد

کتاب «صحنه عشق من است» که به زندگی و فعالیت‌های ادنا زینلیان هنرمند و مدرس تئاتر در حوزه طراحی لباس می‌پردازد به‌زودی منتشر خواهد شد.

|

گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار
گفت‌وگو با مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر

معرفی مهم‌ترین کارگردانان تئاتر ایران از راه نقد آثار

مسعود موسوی، کارگردان، منتقد و مدرس تئاتر و نویسنده کتاب «صد نقد، صد اجرا»می‌گوید نسلی که الان تئاتر کار می‌کند شاید هیچ‌وقت نتوانسته کارگردانان قدیمی ایران را که به رشد و اعتلای این عرصه کمک کرده‌اند، خوب بشناسد و حتی با سبک کارشان آشنا شود؛ بنابراین تلاش کردم با بررسی و ...

|

حسن رونده پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین» مطرح کرد

حضور آثار باکیفیت استانی در تهران تأثیرگذار است
حسن رونده پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین» مطرح کرد

حضور آثار باکیفیت استانی در تهران تأثیرگذار است

حسن رونده، مدیر هماهنگی امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی پس از تماشای نمایش «اسب قاتلین»، سیاست‌های وزیر و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی را مبنی بر حمایت ویژه از تئاتر استان‌ها اعلام کرد و بر این باور است که حضور آثار نمایشی ...

|

نظرات کاربران