در حال بارگذاری ...
گزارشی از هفتمین روزِ نمایشگاه کتاب تهران

هنرمندان و نویسندگان تئاتر درباره انتشارات نمایش چه گفتند؟

غرفه انتشارات نمایش در هفتمین روز از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، میزبان مهمانی از کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، مدیر مجموعه تئاتر شهر، دبیر کانون تئاتر دینی، چند چهره تئاتری و هنری و علاقه‌مندان به کتاب‌های عرصه هنرهای نمایشی بود.

به گزارش ایران تئاتر، سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از چهارشنبه بیستم اردیبهشت‌ در مصلای امام‌خمینی (ره) آغاز به‌کار کرده است.

دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز با ارائه و عرضه بیش از 70 عنوان نسخه چاپی و 170 عنوان نسخه الکترونیکی در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

در هفتمین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران (سه‌شنبه 26 اردیبهشت)، غلامرضا منتظری (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، سیدمحمدجواد طاهری (مدیر مجموعه تئاترشهر)، کاظم هژیرآزاد (بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون) و سیدحسین فدایی‌حسین (نویسنده و کارگردان تئاتر) از غرفه انتشارات نمایش دیدن کردند.

همچنین نشست تخصصی تئاتر دینی با حضور محمود فرهنگ (دبیر رویداد هنری صاحبدلان و دبیر کانون‌های دینی) و مهدی مسعودشاهی (از مدیران باسابقه سینمایی و تئاتری کشورمان)، هم‌زمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در غرفه انتشارات نمایش برگزار شد.

                                                                                                              

سود بردن از تجربه هنرمندان تئاتر

غلامرضا منتظری (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس) با اشاره به تاثیر مطالعه در بالا بردن سطح دانش افراد جامعه گفت: «دانایی پله توانایی است و خواندن کتاب بهترین فرصت برای ارتقای سطح دانش و بینش افراد جامعه است.»

او ادامه داد: «ما اگر در خواندن کتاب به‌گزین باشیم و دامنه تجربه دیگران را با خودمان گره بزنیم، به موفقیت دست پیدا می‌کنیم.»

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: «ما فعالان عرصه‌های هنری باید بدانیم همیشه در آغاز راه هستیم چراکه تنها در این‌صورت لزوم مطالعه در حوزه‌های مختلف را حس می‌کنیم. ما هیچ‌وقت از مطالعه کتاب بی‌نیاز نیستیم.»

منتظری در پایان سخنانش گفت: «برپایی غرفه انتشارات نمایش در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمینه‌ای است که بتوانیم از حاصل تجربه و هم‌اندیشی هنرمندان تئاتر سود ببریم.»

انتشارات نمایش، منبع موثق و قابل اعتماد نسل جوان

سیدمحمدجواد طاهری (بازیگر و مدیر مجموعه تئاتر شهر) هم در حاشیه بازدید خود از غرفه انتشارات نمایش، در سخنانی کوتاه به خبرنگار ایران تئاتر گفت: «جامعه تئاتری ما روز‌به‌روز در حال افزایش است و به هر حال جوانان علاقه‌مند نیازمند کتاب‌های باکیفیت و خوب هستند. انتشارات نمایش با انتشار کتاب‌های متنوع می‌تواند منابع درسی و غیر درسی این علاقه‌مندان را در دسترس آن‌ها قرار دهد.»

او ادامه داد: «این انتشارات با رزومه و پیشینه‌ای که دارد، می‌تواند به عنوان یک منبع موثق و قابل اعتماد برای نسل جوان تئاتر عمل کند.»

جای خالی کتاب‌های تئاتر برای مخاطبان کودک و نوجوان

سیدحسین فدایی‌حسین (نویسنده و کارگردان تئاتر) هم با بیان این‌که جای کتاب‌های تئاتر برای گروه سنی کودکان و نوجوانان در غرفه انتشارات نمایش خالی است، افزود: «چاپ و انتشار کتاب برای مخاطبان کودک و نوجوان تخصصی است و به برنامه‌ریزی وسیعی نیاز دارد. اما اگر مدیران و تصمیم‌گیرندگان به این نتیجه برسند که برای این گروه سنی کتاب‌هایی منتشر کنند، بسیار مبارک است.»

او ادامه داد: «کتاب‌هایی که انتشارات نمایش در زمینه کودک و نوجوان به آن‌ها می‌پردازد، بیشتر برای فعالان این حوزه است نه خود مخاطبان کودک و نوجوان.»

                                                                                                               

این نویسنده و کارگردان تئاتر همچنین گفت: «مهم‌ترین نقطه قوت انتشارات نمایش چاپ و انتشار تخصصی کتاب‌های تئاتر به شمار می‌آید. تاکنون هیچ ناشری مانند انتشارات نمایش به طور تخصصی به حوزه‌های مختلف هنرهای نمایشی نپرداخته است.»

فعالیت انتشارات نمایش ستودنی است

کاظم هژیرآزاد (بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون)، دیگر بازدیدکننده غرفه انتشارات نمایش در نمایشگاه کتاب بود که با بیان این‌که مطالعه برای همه به‌‌ویژه هنرمندان تئاتر ضروری است، گفت: «زمانی که من به کلاس‌های استاد مصطفی اسکویی می‌رفتم، مطالعه محدودی داشتم در حالی‌که هم‌کلاسی‌های من بسیار از من جلوتر بودند. همین موضوع باعث شد تا برای رسیدن به دانش آن‌ها کتاب بخرم و مطالعه کنم.»

این هنرمند با اشاره به تاثیر مطالعه در زندگی شخصی‌اش ادامه داد: «مطالعه باعث شد تا با آزمون و خطاهای بسیار آرام آرام دست به قلم شوم و تاکنون چندین کتاب من به چاپ رسیده است.»

                                                                                                               

هژیرآزاد که به تازگی کتاب «در محضر استاد» به قلم او روانه بازار کتاب شده است، افزود: «ما هفته‌ای دو جلسه در کلاس درس مصطفی اسکویی شرکت می‌کردیم و کتاب «در محضر استاد» خاطرات و تاریخچه‌ای  از آن مواردی است که از استادم آموختم. بخشی از این کتاب به قبل از انقلاب و بخشی مربوط به دوران بعد از انقلاب اشاره دارد.»

او در ادامه سخنانش درباره آثار انتشارات نمایش گفت: «با توجه به بودجه محدودی که برای فرهنگ و هنر وجود دارد، انتشارات نمایش همچنان در حال فعالیت است و این تلاش در چاپ و نشر تخصصی کتاب‌های عرصه هنرهای نمایشی ستودنی است.»

این هنرمند افزود: «ما در زمینه کتاب‌های تئاتر و سینما ناشران کمی داریم. باید حضور این تعداد معدود را غنیمت بشماریم و قدردان زحمات‌شان باشیم.»

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی برپا شده است که با عرضه کتاب، برگزاری نشست‌های تخصصی، نقد نمایشنامه و همچنین اجرای نمایش، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

هنرمندان، دانشجویان و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌‌های تئاتری به انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان)، ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.

سی و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر
در گفت‌وگو با مدیرکل هنرهای مطرح شد

از تصویب سند تحول تا راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر

کاظم نظری، به مناسبت روز ملی هنر‌های نمایشی (هفتم فروردین)، ضمن توضیحاتی درباره سند تحول و راه‌اندازی بنیاد ملی تئاتر، اولویت‌های اداره کل هنر‌های نمایشی در سال جدید را تشریح کرد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی از  دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قدردانی کرد

مدیرکل هنرهای نمایشی در پاسخ به پیام دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشت پیام پر از مهر و محبت تان برای خانواده نجیب و ارزشمند تئاتر نه تنها ایجاد انگیزه دوچندان و مضاعف در آغاز سال جدید شد بلکه مهر تایید آن شورا به عنوان مرجع عالی سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هدایت امور فرهنگی در ...

|

نظرات کاربران