در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مدرس دانشگاه و پژوهشگر تئاتر در غرفه انتشارات نمایش

رامتین شهبازی: خوراک‌های کوچک در فضای مجازی، ما را از کتاب خواندن دور کرده است

رامتین شهبازی اعتفاد دارد خوراک‌های کوتاه و کوچک در فضای مجازی، بسیاری از دانشجویان و اهالی تئاتر را از مطالعه کتاب دور کرده است. او اعتقاد دارد پس از چاپ هر کتاب، باید با برگزاری نشست‌های خوانش، نقد و رونمایی، آن را به جامعه مخاطبان معرفی کرد.

به گزارش ایران تئاتر، غرفه انتشارات نمایش در سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با ارائه آثار مکتوب و دیجیتال به همراه برگزاری نشست‌های تخصصی و میزبانی از هنرمندان، پذیرای دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر است.

روز پنجشنبه 28 اردیبهشت، رامتین شهبازی (منتقد تئاتر و سینما و عضو هیئت علمی دانشگاه)، مهمان غرفه انتشارات نمایش شد و در راستای برگزاری نشست کانون تئاتر دانشگاهی که روز پیش از آن برگزار شده بود، به پرسش‌های خبرنگار ایران تئاتر پاسخ داد.

رشته‌ای به نام آموزش اقتباس در ایران نداریم

شهبازی درباره اقتباس نمایشنامه‌ها و کتاب‌های تئاتر در ایران گفت: «در ایران یک تصور سنتی از اقتباس وجود دارد. همیشه می‌گفتند متنی خوب است که پایدار به متن اولیه باشد و اگر این متن به متن اولیه پایدار نبود، می‌گفتند این اثر اقتباسی نیست. اما امروزه تعاریف اقتباس تغییر کرده است و لزوما نباید پایبند به متن اولیه خود باشد.»

او با اشاره به این‌که تئاتر ایران در مباحث نظری ضعف دارد و با تقویت آن می‌توان با انگاره‌های جدید سراغ اقتباس رفت، گفت: «رشته‌ای به نام آموزش اقتباس در ایران نداریم، اگر هم آموزشی باشد همان مباحث قدیم تدریس می‌شود که به اصطلاح ما کلاسیک نام دارد.»

امتیازی که انتشارات نمایش نسبت به دیگران دارد

این پژوهش‌گر درباره جایگاه انتشارات نمایش در عرصه تئاتر کشور توضیح داد: «انتشارات نمایش به عنوان یک نشر تخصصی همیشه باید دنبال جدیدترین و مهم‌ترین نمایشنامه‌ها و آموزه‌های اقتباسی در دنیا باشد. چون شاید انتشارات‌ دیگر به این موضوعات نپردازند.»

او ادامه داد: «این انتشارات چون با انجمن‌ هنرهای نمایشی هر استان در ارتباط است، می‌تواند کتاب‌های منتشر شده را در قالب یک مجموعه به شهرستان‌ها و استان‌ها برساند. به نظر من این یک امتیاز است چون خیلی از ناشران دیگر با استان‌ها به این شکل در ارتباط نیستند و امکان پخش کتاب در شهرستان را شاید سخت‌تر داشته باشند.»

شهبازی افزود: «الان ناشران خوب و بین‌المللی در حال چاپ مجموعه کتاب درباره موضوعاتی جدید هستند. امیدوارم انتشارات نمایش با الگو گرفتن از نمونه‌های خارجی به دنبال چاپ و ترجمه این نوع از کتاب‌ها برود.»

کتاب‌هایی را که چاپ می‌شوند، باید به مخاطبان معرفی کرد

این مدرس دانشگاه درباره کتاب و کتاب‌خوانی بین دانشجویان تئاتر گفت: «کتاب خواندن در جامعه به طور کلی کم شده است. متاسفانه قشر دانشجو خصوصا دانشجویان تئاتر هم از کتاب دور و درگیر فضاهای مجازی شده‌اند که با خوراک‌هایی کوتاه و کوچک منتظرشان است.»

شهبازی توضیح داد: «البته شرایط اقتصادی نیز یکی از دلایلی است که دانشجویان کم‌تر کتاب می‌خوانند، مسئولان باید توجه‌شان به دانشجویان و مطالعات‌ آن‌ها نیز جلب شود و شرایط خرید کتاب را آسان‌تر کنند.»

او افزود: «این روزها شاهد چاپ کتاب‌های بسیاری هستیم، اما شاید حتی اسم‌شان هم به گوش‌مان نمی‌خورد. نباید کتاب را بعد از چاپ رها کرد، باید برای معرفی آن، جلسه نقد، رونمایی، خوانش کتاب، معرفی به فضاهای دانشگاهی و آموزشی و... انجام داد تا همه از چاپ یک کتاب با خبر شوند.»

غرفه انتشارات نمایش به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش، در سالن ناشران عمومی برپا شده است که با عرضه کتاب و برگزاری نشست‌های تخصصی، میزبان دوست‌داران تئاتر و اهالی فرهنگ و هنر خواهد بود.

هنرمندان، دانشجویان و سایر علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب‌ به غرفه انتشارات نمایش واقع در سالن ناشران عمومی (شبستان) ردیف 25 غرفه 13/1 مراجعه کنند.
سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیستم تا سی‌ام اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند
گفت‌وگو با فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر

آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند

فرزاد معافی غفاری، عضو هیئت انتخاب بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باور دارد آینده درخشان تئاتر کشور، از مسیر تئاتر دانشجویی عبور می‌کند.

|

فرصت تنفس به وارثان تئاتر کشور

فرصت تنفس به وارثان تئاتر کشور

علی حاج‌ملاعلی*: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما به‌ویژه در نظام دانشگاهی حوزه‌های هنر و علوم انسانی، عدم ارتباط بین دانشگاه و بازار کار یا صنعت و اقتصاد است. سالانه دانشجویان بااستعدادی در ...

|

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی
نگاهی به نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»

تصنیف‌خوانی مجالس زنانه در قالب نمایش ایرانی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «مجلس بلبشو جور کردن»، همان‌طور که از نامش به ذهن متبادر می‌شود، خود در ورطه بلبشویی به لحاظ متن و اجرا به‌نوعی سردرگمی و تکرار افتاده است. به دیگر سخن نمی‌توان ...

|

نظرات کاربران