در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «شازده کوچولو»

مرضیه درخشان‌نیا: اشیای صحنه را با کاغذ ساختیم

نمایش «شازده کوچولو»، با کارگردانی مرضیه درخشان‌نیا که از تکنیک اوریگامی برای ساخت اشیای صحنه بهره برده است، در چهارمین روز جشنواره تئاتر عروسکی در حالی‌ روی صحنه تالار هنر رفت که ایجاز نور و حجم‌های بزرگ کاغذی، کودکان و نوجوانان را مسحور خود ساخته بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایرنا، مرضیه درخشان‌نیا که این نمایش را از شهر همدان به جشنواره نوزدهم تهران مبارک آورده، درباره استفاده از متریال کاغذ برای صحنه‌پردازی نمایش‌اش می‌گوید: «چهارده سال مربی کانون پرورش فکری بودم و الآن که همسرم منتقل شده‌اند، دیگر با کانون همکاری ندارم؛ ولی بچه‌هایی که اینجا و در این کار می‌بینید هنرجویانی هستند که از هفت‌سالگی با من تئاتر کار کرده‌اند. در کانون خیلی متریال برای کار با بچه‌ها نداریم و کانون پولی هم برای هزینه کردن ندارد. پایه‌های اولیه این ایده و کار با کاغذ از همان زمان در ذهن من شکل گرفت؛ از بی‌پولی! شروع به آزمون‌وخطا کردم روی متریال کاغذ که در همه‌جا در دسترس است.»

او درباره گروهش می‌افزاید: «جوانانی که در این نمایش عروسک‌گردانی می‌کنند از هفت‌سالگی تئاتر را با من شروع کردند و در حال حاضر همه‌شان دانشجو هستند و همچنان با من کار می‌کنند.»

درخشان‌نیا که پس از تحصیل در مقطع فوق‌لیسانس بازیگری تربیت مدرس، کارشناسی نمایش عروسکی را در دانشگاه تهران دنبال کرده، توضیح می‌دهد: «ایده این صحنه‌پردازی برای پروژه کارگردانی‌ام و زیر نظر استاد بزرگوارم خانم پوپک عظیم‌پور شروع شد. تا امروز هم ندیده‌ام که هیچ‌کس حجم‌های بزرگ را با کاغذ برای صحنه درست کرده باشد. با همکاری خانم مسعودی و خانم عظیم‌پور این قطعات دکور و وسایل صحنه را درست کردیم؛ این ایده، نتیجه پروژه کارگردانی و طراحی صحنه من از دانشگاه تهران است. با اصرار خانم عظیم‌پور برای شرکت در جشنواره اقدام کردم. دستان این دو استادم را می‌بوسم که به‌غایت و مهربانانه کمک می‌کنند.»

این کارگردان تئاتر که پیش از اجرای نمایش‌اش و در لابی تالار هنر، ساخت اشیا با تکنیک اوریگامی را به مخاطبان و علاقه‌مندان کودک و نوجوان و البته بزرگ‌سال آموزش می‌داد و با آن‌ها آکساسوارهای کاغذی می‌ساخت، درباره این اقدام خود و تأثیر این تجربه بر جذب تماشاگران کودک و نوجوان، می‌گوید: «به‌عنوان مربی که چندین سال با کودکان کار کرده به‌خوبی می‌دانم که چطور بچه‌ها را قبل از ورود به یک محیط غریبه با فضا آشنا کنم. اینکه بچه‌ها بدانند با چه چیزی مواجه خواهند شد، اهمیت زیادی دارد. احساس کردم که قبل از ورود به سالن و دیدن نمایش لازم است که با یک هم‌سن‌وسال خودشان این مواجهه را تجربه کنند. این باعث می‌شود که نترسند و احساس نکنند که کار پیچیده‌ای انجام شده است. به همین دلیل برای مهیا کردن این فضای مأنوس، آن‌ها همراه فرزند نه‌ساله‌ام ساخت تاج و پرنده و... را بر اساس متریال ساده کاغذی را شروع و از نزدیک لمس کردند.»

او ادامه می‌دهد: «کاغذ همه‌جا هست. بچه‌ها با بریدن و تا کردن و خلق کردن آشنا می‌شوند. همین خلق کردن برای‌شان دلپذیر است. می‌خواستم بچه‌ها اول خلق کنند و بعد نمایش ما را ببینند.»

درخشان نیا درباره احتمال اجرای عمومی این نمایش نیز می‌گوید: «کانون پرورش فکری قول‌هایی برای اجرای عمومی ‌داده است و باید دید که در آینده چه پیش می‌آید.»

او در پایان درباره گروه سنی مخاطب این نمایش نیز توضیح می‌دهد: «قطعاً مخاطب این نمایش خردسال نیست. اگزوپری آن‌قدر دیالوگ‌هایش را فلسفی و عمیق نوشته که مخاطبان آن نزدیک به سن نوجوانی باید باشد. گرچه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که نمی‌توان مرز کودکی و نوجوانی را با عدد سن مشخص کرد، کودکی داریم که بسیار فلسفی فکر می‌کند. مخاطب این کار قطعاً کودک بالای هشت سال است.»

نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک به دبیری هادی حجازی‌فر از هشتم تا هفدهم تیرماه 1402 در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

«پینوکیو» در تالار هنر نمایشنامه‌خوانی می‌شود

اولین برنامه نمایشنامه‌خوانی تالار هنر در راستای معرفی آثار برتر جهان در قالب نمایشنامه‌خوانی، به نمایشنامه «پینوکیو» با کارگردانی داوود زارع اختصاص پیدا کرده است که در روزهای ابتدایی اردیبهشت 1403 به صحنه خواهد رفت.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت؛ چالش‌هایی که به امید رسید

تئاتر در سالی که گذشت شرایط رو به بهبودی را تجربه کرد و از مشکلاتی که در دوران کرونا برایش ایجاد شده بود، دور شد. در این راستا، به‌نظر باید سال آینده را روزهای بسیار خوب و شکوفا تئاتر کشور دانست.

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

نظرات کاربران