در حال بارگذاری ...
مدیرکانون نمایش‌های آیینی و سنتی از برگزاری «نوای عرشیان و مشق فرشیان» می‌گوید

حضور و اجرای پرشور و باورمند پیشکسوتان و جوانان کنار هم

مهدی صفاری‌نژاد، مدیر کانون نمایش‌های آیینی و سنتی و مسئول برگزاری ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» با اشاره به اینکه در اجرای برنامه‌های نمایشی، پیشکسوتان و جوانان توأمان حضور خواهند داشت، می‌گوید در اجراهای تعزیه یاد و نام زنده‌یادان علاءالدین قاسمی، حاج‌تقی عزیزی و یوسف عزیزی گرامی داشته‌ می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی هم‌زمان با آغاز دهه اول ماه محرم از 28 تیر تا 6 مرداد 1402 در فضای باز مجموعه تئاتر شهر ساعت 19 تا 21 میزبان عزاداران حسینی است.

مهدی صفاری‌نژاد مدیر کانون نمایش‌های آیینی و سنتی مدیریت برگزاری این ویژه‌برنامه را بر عهده دارد.

صفاری‌نژاد در مورد برگزاری این ویژه‌‌برنامه در ماه محرم گفت: «با پیشنهاد مدیرکل هنرهای نمایشی و حمایت انجمن هنرهای نمایشی ایران، کانون نمایش‌های آیینی و سنتی برای 10 شب، ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» را با حضور نقالان و تعزیه‌خوانان بنام کشور را تدارک دیده است.»

در بخش تعزیه این ویژه‌برنامه نیز به مجالس کمتر خوانده شده و سخت پرداخته می‌شود تا تنوع در روایت‌های تعزیه را شاهد باشیم

مدیر کانون نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: «در برنامه نقالی این شب‌ها سراغ هنرمندان باتجربه رفته‌ایم. همچنین ما سراغ نسل جدید نقالی نیز رفته‌ایم و با حضور این عزیزان که شاگردان نقالان بزرگ ایرانی بوده‌اند توانستیم مردم را برای تماشای نقالی دعوت کنیم. در این ویژه‌برنامه محسن میرزاعلی، حسین ظاهری، رسول میرزاعلی، مسعود نوری فرد و محمدرضا معجونی به نقالی می‌پردازند.»

صفاری‌نژاد ادامه داد: «در بخش تعزیه این ویژه‌برنامه نیز به مجالس کمتر خوانده شده و سخت پرداخته می‌شود تا تنوع در روایت‌های تعزیه را شاهد باشیم که در این بخش ابوالفضل احمدی، عنایت‌الله قاسمی، مهدی دریایی و احمد عزیزی مجالس تعزیه را برگزار می‌کنند.»

این هنرمند توضیح داد: «10 مجلس تعزیه در این شب‌ها اجرا می‌شود که دو مجلس حجه‌الوداع و قانیای فرنگ در دو شب نخست ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» اجرا شده است.»

او درباره گروه سنج و دمام «نوای عاشوراییان» هم گفت: «همچنین گروه سنج و دمام که به سرپرستی هادی لشکری هر روز قبل از مراسم نقالی و تعزیه به اجرا می‌پردازند، یک آیین عزاداری است که منزل به منزل می‌رفتند و مردم شهر را برای مراسم عزاداری سالار شهیدان، امام حسین (ع) به تکیه‌ها و محل اجتماع دعوت می‌کردند. این نوای عزا در ذهن و خاطره جمعی ما ایرانیان همیشه زنده است.»

این هنرمند و کارشناس نمایش ایرانی درباره زنده‌ و گرامی نگه داشتن نام و یاد پیشکسوتان فقید تعزیه در این ویژه‌برنامه افزود: «در اجراهای تعزیه یاد و نام زنده‌یادان علاءالدین قاسمی، حاج‌تقی عزیزی و یوسف عزیزی گرامی داشته‌ می‌شود.»

10 مجلس تعزیه در این شب‌ها اجرا می‌شود که دو مجلس حجه‌الوداع و قانیای فرنگ در دو شب نخست ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» اجرا شده است

او همچنین از همکاری مجموعه تئاتر شهر ابراز رضایت کرد و گفت: «ممنونیم از همکاران مجموعه تئاتر شهر که نهایت همکاری را در برگزاری هرچه بهتر ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» با ما داشتند. همچنین این ویژه‌برنامه به‌عنوان اولین رویداد هنری بعد از ساماندهی محوطه تئاتر شهر به اجرا درآمد که خداراشکر در این دو روز شاهد استقبال بسیار خوب از سوی مردم و هنرمندان بودیم.»

ویژه‌برنامه «نوای عرشیان و مشق فرشیان» به همت اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مجموعه تئاتر شهر از 28 تیر تا 6 مرداد در سه بخش تعزیه، نقالی و پرده‌خوانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

نظرات کاربران