در حال بارگذاری ...
با حضور سفرای چین، ترکیه، استرالیا و مهمانان خارجی در پردیس تئاتر تهران

تعزیه «شبیه نور» اجرا شد

تعزیه «شبیه نور» شب گذشته با حضور سفرای چین، ترکیه، استرالیا و مهمانان خارجی پردیس تئاتر تهران به اجرا درآمد.

به گزارش ایران تئاتر، مراسم تعزیه «شبیه نور» اجراهای خود را از ۱۷ مرداد در فضای باز  پردیس تئاتر تهران آغاز کرده است. شب گذشته شنبه (دوم صفر- ۲۸ مرداد) مجلس شهادت حضرت علی اکبر (ع) با حضور سفرای چین، ترکیه، استرالیا و مهمانان خارجی به اجرا درآمد.

تعزیه «شبیه نور» تفاوت عمده‌ای با دیگر اجراهای تعزیه دارد و این تفاوت هم به نوآوری در فُرم اجرا و به کار گرفتنِ رسانه‌های تصویری در طول اجرا مربوط می‌شود.

از جمله نکات دیگری که این تعزیه را خاص می‌کند، احیای جایگاه معین البکاء است. در گذشته معین البکاء به کسی می‌گفتند که تعزیه را اداره می‌کرده و به نوعی راسِ برنامه بوده است. این جایگاه معمولا به پیشکسوتی که در جایگاه استادی قرار دارد، اختصاص دارد. در دهه‌های اخیر این جایگاه رفته رفته کم‌رنگ و به کل فراموش شده است. حالا تعزیه «شبیه نور» تلاش می‌کند تا جایگاه معین البکاء را احیا کند.

تعزیه‌خوان‌های این برنامه استاد مرتضی صفاریان (معین البکاء و مخالف خوان)، استاد محمود معینی (موافق خوان)، استاد رضا حیدری (موافق خوان)، استاد محمد رضایی (موافق خوان)، استاد محمد بخشی‌نیا (مخالف خوان)، استاد ابوالفضل کبابیان (مخالف خوان)، استاد حسن برکتی (مخالف خوان)، استاد عباس صالحی (ترومپت)، عباس حیدری (ترومپت)، محمدرضا امینی (مخالف خوان)، شکرالله جعفری (موافق خوان)، امیر صفری (موافق خوان)، مسعود حجازی مهر (مخالف خوان)، مجید ربانی (ترومپت)، حمزه کاظمی (موافق خوان)، محمدرضا حدادی (موافق خوان)، حسین عقیقی (موافق خوان)، جواد مرادی (موافق خوان) هستند.

اجرای تعزیه «شبیه نور» از روز سه‌شنبه (۱۷ مرداد) تا یکشنبه (5 شهریور)  به مدت بیست شب، از ساعت ۲۰ در فضای اختصاصی اجراهای محیطی پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

علاقه‌مندان برای تماشای این تعزیه می‌توانند به نشانی اتوبان امام علی(ع) جنوب، خروجی محلاتی شرق، خیابان شاه‌آبادی جنوبی، بعد از میدان مالک اشتر، پردیس تئاتر تهران مراجعه کنند.​




مطالب مرتبط

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

تشکیل سازمان هنرهای نمایشی؛ راهی کارآمد برای جلوگیری از زوال هنر مردمی تعزیه

اسماعیل مجللی پژوهشگر تعزیه، شبیه‌خوان و پژوهشگر استان مرکزی می‌گوید تشکیلات فعلی هنرهای نمایشی در قالب اداره کل فقط می‌تواند مجموعه‌ای در حد یک استان را مدیریت کند و امکانات لازم را برای مدیریت کلان کشور ندارد درحالی‌که تعزیه در تمام استان‌ها ساری و جاری است و بیشتر از ...

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

نظرات کاربران