در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با بازیگر و کارگردان «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد»

نادر فلاح: مردم تشنه دیدن روایت زندگی شخصیت‌های ماندگار هستند

نادر فلاح، بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» گفت مردم ما تشنه دیدن روایت زندگی شخصیت‌های ارزشمند و ماندگار تاریخ ادبی، فرهنگی، هنری و سیاسی ایران هستند. شخصیت‌هایی که می‌توان از زندگی آن‌ها آثار نمایشی ماندگاری تولید کرد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» به نویسندگی امیرحسین طاهری با تهیه‌کنندگی، کارگردانی و بازی نادر فلاح پیش‌ازاین از بیست‌وهشتم فروردین تا دوم تیرماه در سالن اصلی مولوی روی صحنه رفت و پس‌ازآن از بیست‌وپنجم تیر تا بیست‌ودوم شهریور با تمدیدهای مکرر همچنان در سالن یک پردیس تئاتر شهرزاد میزبان مخاطبان است.

نادر فلاح درباره این اثر گفت: «نمایش «کابوس‌های آنکه نمی‌میرد» در واقع به مرور و واکاوی برهه‌ای مهم از زندگی سیاسی و فرهنگی علی‌اکبر دهخدا، ادیب، لغت‌شناس، سیاستمدار و شاعر ایرانی می‌پردازد.»

تا زمانی که این نمایشنامه را نخوانده بودم، نمی‌دانستم که علی‌اکبر دهخدا این‌قدر زندگی پرفرازونشیبی داشته است

او ادامه داد: «بخش سیاسی زندگی دهخدا به دوران محمدعلی‌شاه قاجار تا سلطنت رضاخان پهلوی بازمی‌گردد و نیز زمانی که او به حمایت از مصدق برخاست. بخش فرهنگی زندگی او نیز به تلاش چهل‌ساله‌اش برای جمع‌آوری لغات زبان فارسی و نگارش دیگر آثارش.»

این بازیگر گفت: «تا زمانی که این نمایشنامه را نخوانده بودم، نمی‌دانستم که علی‌اکبر دهخدا این‌قدر زندگی پرفرازونشیبی داشته است. ما هر زمان از این شخصیت صحبت می‌کنیم فقط به یاد «لغت‌نامه دهخدا» یا مجموعه مقالات «چرند و پرند» یا «امثال‌وحکم» می‌افتیم.»

فلاح ادامه داد: «اما این شخصیت بزرگ زندگی بسیار قابل‌تأملی از لحاظ سیاسی و فرهنگی داشته است که من با این نمایشنامه با بخشی از زندگی او آشنا شدم که برایم جذاب شد و شروع به کار کردم.»

او با بیان اینکه تاریخ ادبی، فرهنگی، هنری و سیاسی ایران پر از انسان‌های ارزشمندی است که می‌توان از زندگی آن‌ها آثار نمایشی ماندگاری تولید کرد، توضیح داد: «استقبال مردم از زندگی علی‌اکبر دهخدا و دیگر چهره‌هایی که تاکنون در قالب نمایش به آن‌ها پرداخته شده است، نشان می‌دهد که مردم ما تشنه دیدن روایت زندگی شخصیت‌هایی هستند که برای اعتلای این کشور در هر بخشی تلاش کرده‌اند.»

خوشبختانه اداره کل هنرهای نمایشی با چاپ این اثر نمایشی نشان داده است که نویسندگان و هنرمندان توانای کشور را می‌شناسد

این هنرمند با اشاره به اینکه متن این نمایشنامه نوشته امیرحسین طاهری یکی از نویسندگان شهرستان سیرجان است، افزود: «ازآنجاکه من اهل کرمان هستم، پیش‌ازاین با قلم امیرحسین طاهری آشنایی داشتم و می‌دانستم که این نمایشنامه تحت عنوان «در آستانه» توسط انتشارات نمایش اداره کل هنرهای نمایشی به چاپ رسیده بود. ما پتانسیل‌های زیادی در شهرستان‌های کشور داریم که شاید به دلیل عدم شناخت خیلی نمی‌توانیم از هنر آن‌ها بهره ببریم.»

او ادامه داد: «خوشبختانه اداره کل هنرهای نمایشی با چاپ این اثر نمایشی نشان داده است که نویسندگان و هنرمندان توانای کشور را می‌شناسد. با آن‌ها در ارتباط است و تنها به هنرمندان تهران توجه ندارد. چاپ این اثر نشان از حمایت این اداره کل از آثار برجسته هنرمندان در سراسر کشور دارد که از این بابت از آن‌ها بسیار ممنونم.»

این بازیگر و کارگردان تئاتر توضیح داد: «با وجود حمایتی که اداره کل هنرهای نمایشی در امر چاپ این نمایشنامه از هنرمندان شهرستان داشته است اما در طول این بازه زمانی که ما در سالن‌های مولوی و شهرزاد روی صحنه هستیم، هیچ عزیزی به‌طور رسمی از طرف این اداره یا انجمن هنرهای نمایشی و حتی خانه تئاتر برای دیدن کار ما حضور پیدا نکرده است و این برای من جای تعجب دارد.»

تاریخ ادبی، فرهنگی، هنری و سیاسی ایران پر از انسان‌های ارزشمندی است که می‌توان از زندگی آن‌ها آثار نمایشی ماندگاری تولید کرد

فلاح در پایان سخنانش گفت: «به نظر می‌رسد گویی مدیران سالن‌های دولتی روی خوش به هر تئاتری نشان نمی‌دهند. من بارها مدیران این سالن‌ها را برای تماشای نمایش دعوت کرده‌ام و همچنان امیدوارم تا شاهد حضور آن‌ها باشم؛ البته شاید برای خودشان تعریفی از تئاتر دارند که کار ما در آن تعریف نمی‌گنجد ولی اگر همراهی از سوی سالن‌های دولتی ببینم، دوست دارم تا در یکی از سالن‌های تئاتر شهر نیز کاری روی صحنه ببرم.»

گفت‌وگو: نگار امیری




مطالب مرتبط

دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده
دستاوردهای تئاتری اداره‌ کل هنرهای نمایشی در سال ۱۴۰۲

اجرای 5421 عنوان نمایش و احیای جشنواره‌های متوقف‌شده

سال گذشته ۵ هزار و ۴۲۱ عنوان نمایش روی صحنه رفت، این آمار رشد ۱۷ درصدی را نسبت به سال ۱۴۰۱نشان می‌دهد. تعداد دفعات اجرا و تعداد تماشاگران نیز به ترتیب ۴۷ و ۲۹ درصد رشد داشته‌اند.

|

اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است
اسرافیل فرج‌اللهی در حاشیه اجرای پایانی نمایش «شاماران» مطرح کرد:

حال خوب سنگلج مطالبه هنرمندان است

اسرافیل فرج‌اللهی، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران با حضور در تماشاخانه سنگلج و تماشای نمایش «شاماران» به کارگردانی ساسان شکوریان، از حمایت گروه‌های شهرستانی، گیشه تئاتر و تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه گفت.

|

همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد
همکاری متقابل اداره کل هنرهای نمایشی و سازمان عقیدتی سیاسی ارتش؛

برای تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر تفاهم شد

مدیرکل هنرهای نمایشی و معاون امور هنری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش، به‌منظور همکاری متقابل، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

|

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد

نمایش «گالیله» با سه اجرا 300 میلیون فروخت

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 31 فروردین‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق اعلام اداره کل هنرهای نمایشی نمایش «گالیله» به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور با مجموع 3 اجرا و میزبانی از یک هزار و 382 مخاطب توانست به فروشی معادل 312 میلیون و 300 ...

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

علیرضا اخوان، کارگردان نمایش «سنتز»:

تئاتر ایران، ارتباط اجتماعی‌اش را از دست داده است
علیرضا اخوان، کارگردان نمایش «سنتز»:

تئاتر ایران، ارتباط اجتماعی‌اش را از دست داده است

علیرضا اخوان، نویسنده و کارگردان نمایش «سنتز» معتقد است بسیاری از مدیران و فعالان هنرهای نمایشی کشور، دنبال تئاتر بی‌مسئله هستند و برای همین، بیشتر آثاری که روی صحنه می‌روند، ارتباط اجتماعی‌‌شان را از دست داده‌اند.

|

نظرات کاربران