در حال بارگذاری ...

نیازمند آموختن زبان مخاطب کودک و نوجوان هستیم

علی یداللهی: یکی از بزرگ‌ترین کمبودهای ما در زمینه هنرهای نمایشی تولید تئاتر مناسب گروه سنی خردسال و به‌ویژه نوجوان است. با وجود گستردگی این گروه سنی نویسندگان و کارگردانان تمرکز کمی نسبت به تولید اثر برای آن‌ها دارند. تولید تئاتر مناسب برای نوجوانان توسط هنرمندان این حوزه یا تولید تئاتری به نویسندگی، بازی و کارگردانی خود آن‌ها دو قالبی است که در آثار نمایشی ما مورد غفلت قرار گرفته است. قطعاً همراهی با نوجوانان در بازی و اجرا راه مناسبی برای نزدیک‌تر شدن برای شناخت بهتر نیازهای‌شان است.

نوجوانی فاصله بین کودکی و جوانی و به‌نوعی گذر از یک دنیا به دنیای دیگری است که توجه به آن بسیار اهمیت دارد

نوجوانی فاصله بین کودکی و جوانی و به‌نوعی گذر از یک دنیا به دنیای دیگری است که توجه به آن بسیار اهمیت دارد.
ما برای ارتباط با این گروه سنی نیازمند مفاهیم مختص به خود هستیم. مفهوم، زبان و فرم اجرای آثار آن‌ها با تئاتر کودک و بزرگ‌سال کاملاً متفاوت است.
قطعاً نزدیک شدن به این گروه سنی و خواندن قصه‌های مرتبط با آن‌ها کمک بزرگی برای شناخت بهتر روحیه و فضای ذهنی و فکری این عزیزان به شمار می‌آید. ما منابع و داستان‌های فراوانی در ادبیات و فرهنگ ایرانی داریم که می‌تواند برای اجرا مناسب باشد.
«قصه‌های مشدی‌گلین‌خانم» ازجمله منابع باارزش برای تولید آثار نمایشی گروه سنی نوجوانان است. با خواندن داستان‌های این کتاب متوجه اهمیت و شخصیتی که در گذشته برای گروه سنی نوجوان قائل بودند، خواهیم شد.
به‌شخصه مخالف استفاده از نمایشنامه و اقتباس از متون خارجی برای تهیه و تولید آثار نمایشی ویژه نوجوانان هستم. استفاده از متون دیگر فرهنگ‌ها برای بزرگ‌سالان که فرهنگ و تفکرشان شکل گرفته است، مشکلی ایجاد نمی‌کند اما استفاده از این متون برای کودکان و نوجوانان که نیازمند تغذیه فکری مناسب هستند؛ خطرناک است. ما با استفاده از نمایشنامه‌های غربی فرهنگ غریبه را به آنان منتقل می‌کنیم و بعد منتظر مبارزه با تهاجم فرهنگی هستیم.

مخالف استفاده از نمایشنامه و اقتباس از متون خارجی برای تهیه و تولید آثار نمایشی ویژه نوجوانان هستم

متأسفانه ما در تولید اثر به سمت استفاده از متن، فرم و شیوه اجرای غربی رفته‌ایم، درحالی‌که یک کارگردان می‌تواند در تمام طول عمر هنری‌اش از قصه‌های ایرانی برای تولید نمایش بهره ببرد، بدون آنکه به تکرار و کلیشه برسد. در بسیاری از موارد مفاهیم و معانی در ادبیات ایرانی و غیرایرانی آن‌قدر مشابه است که نمی‌توان تشخیص داد کدام‌یک منبع برداشت دیگری بوده است. به‌طورمثال، تشابه «قصه عروسی قریش» در تعزیه ما که شباهت بسیاری با داستان «سیندرلا» دارد. ما نمی‌دانیم تعزیه‌خوان‌های ما قصه سیندرلا را دیده‌اند یا کسی که این قصه را نوشته، تعزیه ایرانی را به تماشا نشسته است.
درهرحال ما نیازمند آموختن زبان نوجوانان هستیم تا با آن‌ها در قالب نمایش ارتباط برقرار کنیم و همراهی با نوجوانان بهترین راهکار برای یافتن مفاهیم موردنیاز و زبان‌شان محسوب می‌شود.




مطالب مرتبط

آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند
آمار فروش نمایش سالن‌های دولتی اعلام شد؛

تئاترهای کودک بیش از 100 میلیون تومان فروختند

آمار فروش نمایش‌های‌ مجموعه تئاتر شهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 7 اردیبهشت‌ ۱۴۰3 اعلام شد. طبق آمار منتشر شده از اداره کل هنرهای نمایشی، در تالار هنر، نمایش‌های «انگشتر اسرارآمیز»، «آکادمی پرندگان» و نمایشنامه‌خوانی «پینوکیو» بیش از 100 میلیون تومان ...

|

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

بهار پرشور تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت

فعالان عرصه تئاتر کودک و نوجوان از نخستین روزهای بهار در مسیر تولید آثار نمایشی ویژه این گروه سنی از پا ننشستند و با آثار متنوع خود بهاری پرشور را برای تئاتر کودک و نوجوان در تالارها و فرهنگسراهای پایتخت رقم زدند.

|

امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود
امیر مشهدی‌عباس خبر داد

تشکل جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی در ایران ایجاد می‌شود

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان-اردکان از شکل‌گیری «تشکل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشورهای اسلامی» در ایران خبر داد.  

|

خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد
خواسته حسن دادشکر از مدیر تالار هنر

بیشتر آثاری را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد

حسن دادشکر، پیشکسوت تئاتر ایران خطاب به مدیر تالار هنر گفت خواهشی که از شما دارم این است که بیشتر کارهایی را حمایت کنید که بر اساس اصول تئاتر و درام باشد. بعضی از کارها متاسفانه بخش موسیقایی‌اش آن قدر بالاست که محتوا، کارگردانی و بازی و عناصر اصلی درام را تحت تاثیر قرار ...

|

تجلی خواب یونگ در «روزی روزگاری سمنگان»

تجلی خواب یونگ در «روزی روزگاری سمنگان»

مریم سلیمی*: «روزی روزگاری سمنگان» به نویسندگی نازنین گودرزیان و محمودرضا رحیمی به شخصیت جمعی یا اجتماعی افرادی می‌پردازد که اکنون، پس از سال‌ها دارای یک روح جمعی هستند. همان نسخه جهانی یونگ ...

|

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

«خَرَمشیر»؛ برداشتی از متون کهن ایرانی روی صحنه

نمایش «خَرَمشیر» به کارگردانی مجتبی خمسه برداشتی از متون کهن ایرانی است که مفاهیم چندگانه و چندلایه را در بر می‌گیرد. این اثر نمایشی تا 27 اسفند در فرهنگسرای خانواده روی صحنه می‌رود.

|

به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی
به بهانه نمایش برای نوجوانان

نوجوانی؛ سُر خوردن از دوران کودکی به جوانی

مسلم قاسمی: نوجوانی، سُر خوردن دوران کودکی به جوانی است؛ بنابراین نه تخیل محض است و خواب‌های رنگی کودکانه و نه دوره صلابت و استقلال جوانی! بحث امروز ما، این دوره گذراست! برای ما که در حیطه هنر، ...

|

نظرات کاربران