در حال بارگذاری ...
نگاهی به نمایش «سوسمار» نوشته حمید جبلی و کار رحمت امینی

آداب ایجاد ملال

علیرضا نراقی: نمایشنامه کمدی «سوسمار» نوشته حمید جبلی بیش از هر چیز ریشه در افسانه‌ها و قصه‌های کهن عامیانه ایران دارد. همچنین سادگی و روانی روایت در آن بیشتر به قصه‌هایی شباهت دارد که به‌طور شفاهی از زبان مادربزرگ‌ها و بزرگان خود شنیده‌ایم. بدیهی است که این قصه‌های عامیانه همواره حاوی معانی بنیادین اسطوره‌ای و نمادهای کهن فرهنگ ایرانی هستند. نمایشنامه «سوسمار» نیز از این قاعده دور نیست و در درون خود معانی، اشارات و نشانه‌های کنایی و نمادینی دارد که برآمده از اصلی‌ترین اسطوره‌های فرهنگ ایرانی است.

متن

مهم‌ترین اسطوره تاریخ ایران به سبب نیازها و ویژگی‌های سرزمینی و سبک زندگی ما از دیرباز، اسطوره باروری بوده است. خشک‌سالی به‌عنوان مهم‌ترین مانع باروری زمین و ادامه حیات، مهم‌ترین دشمن آبادانی بوده و هست و به همین دلیل باروری، باران و رویش به‌عنوان عناصری مقدس در فرهنگ ما فهم شده‌اند که حیات، تولید، بازسازی و توسعه را ممکن می‌سازند؛ اما همیشه در قصه‌ها -با دنباله‌روی از طبیعت- این باروری در زمستان، خشک‌سالی و نمادهای فرضی آن چون دیوهای نگهبان و ارواح نابکار حبس بوده است.

مهم‌ترین اسطوره تاریخ ایران به سبب نیازها و ویژگی‌های سرزمینی و سبک زندگی ما از دیرباز، اسطوره باروری بوده است

در فلسفه و فرهنگ دوگانه‌انگار ایرانی چیزها دو جلوه و معنا دارند؛ یکی معنای مثبت و دیگری معنای منفی. بسیاری از مفاهیم، رخدادها، موجودات واقعی و افسانه‌ای اعم از انسان، حیوان، خدایان، دیو و... هم وجه مثبت دارند و هم وجه منفی؛ زمان و کارکرد عناصر در موقعیت است که هر کدام از این وجوه مثبت و منفی را نمایان می‌کند. یکی از مثال‌های این معنا که در نمایشنامه «سوسمار» هم قابل‌پیگیری است، معنای اسطوره‌ای مار است. مار به‌نوعی نگهبان گنج، آب و باروری است؛ بنابراین هم حضورش نشانه وجود گنج یا آب و یا هر عنصر حیات‌بخش دیگری است و هم خود به سبب وحشی بودن، تهاجم و خطری که برای دیگر موجودات ازجمله انسان جست‌وجوگر دارد، معمایی است که باید برای رسیدن به آن عنصر حیات‌بخش، رام و قابل گذر شود.

در نمایشنامه «سوسمار» هم خود سوسمار و نشانه‌ها و کارکردهایی که به همراه دارد، چنین معنایی را افاده می‌کند. آغاز نمایش، آغاز سال نو و نوروزی است با آرزوهای بلند. ما اینجا با یک زن و شوهر میان‌سال روبه‌رو هستیم که صاحب فرزند نمی‌شوند و آرزوی آن‌ها چیزی جز فرزندآوری نیست و به تعبیری با نوعی قحطی و فقدان تولید روبه‌روییم؛ پس مسئله ناباروری و تضاد آن با آغاز بهار و نوزایی زمین از همان ابتدا به‌عنوان تضادی دراماتیک در دل نمایشنامه مطرح می‌شود. سپس با تولد سوسمار در صحنه، از درون تخم سوسماری که به‌جای تخم‌مرغ توسط مرد خانه خریداری و سر سفره هفت‌سین گذاشته شده و البته به دست زن رنگ‌آمیزی می‌شود، شکل نمادین، معماگونه و غریبی از زایش و فرزندآوری رخ می‌دهد.

در نمایشنامه جبلی این وضعیت که حاوی چالش‌های داستانی موقعیت‌زای فراوانی در قالبی نمایشی است، با صحنه‌های شیرین و دوست‌داشتنی پیش می‌رود و اصلاً خود این روایت شیرین و شادی‌آور نیز وام گرفته از فرم قصه‌های عامیانه و همان شیوه روایت آشنای مادربزرگ‌هاست. در اینجا عنصر صمیمیت و سادگی بسیار اهمیت دارد. نمایشنامه در پیچش‌های معناشناسانه خود و در ارجاعات اسطوره‌ای، به سمت پیچیدگی و نمایی دشوار از الگوی داستان‌پردازی نمی‌رود. جبلی در همان شکلی که انتظار می‌رود، روان و با زبانی پالوده و همه‌فهم درام را پیش برده و موقعیت‌های نمایشی کمیک را با صمیمیتی هم‌خانواده با طبع ایرانی ساخته است. به‌این‌ترتیب سادگی در کنار معانی چندلایه اسطوره‌ای قرار گرفته و گرمای سور و کمدی در فرم نمایشنامه بستری مناسب برای خلق یک نمایش سالم، عمیق و گرم را به وجود آورده است؛ نمایشی که می‌تواند به سهولت، سرعت و وسعت با طیف متنوعی از تماشاگران ارتباط برقرار کند، اما با وجود چنین بستر آماده‌ای، اجرای رحمت امینی از نمایشنامه «سوسمار» که این روزها در تالار چهارسوی تئاتر شهر انجام می‌شود چیزی جز نمای ناامیدکننده‌ای از ملال نیست.

جبلی درام را روان و با زبانی پالوده و همه‌فهم پیش برده و موقعیت‌های نمایشی کمیک را با صمیمیتی هم‌خانواده با طبع ایرانی ساخته است

اجرا

در اجرای «سوسمار» با نمایشی سرد و بی انرژی روبه‌روییم که گویی بیشتر از شکوفایی و طراوت‌بخشی در زنده کردن متن روی صحنه، در روندی تخت و بی‌طعم، متن را خنثی و پژمرده کرده است. به‌جز لحظه‌هایی کوتاه و گذرا به سبب فشار کیفیت مطلوب متن بر کیفیت پایین اجرا که خنده‌ای بر لب تماشاگر می‌نشیند و لحظه‌ای از جاذبه و لذت رخ می‌دهد، ما با چیز دندان‌گیری روبه‌رو نیستیم. آن لحظه‌های خوب و خنده‌هایی که زود بر دهان می‌ماسد هم تنها چند رخداد محسوب می‌شوند و برآمده از یک سازوکار دقیق و پیش‌اندیشیده شده برای به وجود آوردن یک اجرای خوب و پرانرژی نیستند. نمایش خالی از بعد و زاویه دادن به متنی است که ظرفیت‌های ظریف متنوع و بالایی را در خود می‌پروراند. در این میان موسیقی مداوم و متنوع اما اغلب نامربوط و شلخته و انیمیشن بازتاب‌شده بر دیوار که گویی نمایی از بیرون صحنه اصلی بازی است، کمکی به از بین بردن این سرمای کرخت نمی‌کنند.

نکته مهم دیگر این است که بخش‌های مختلفی از صحنه بدون هیچ کارکردی خالی و سیاه و بی‌حضور می‌ماند. گویی نمایشی که باید در کوچک‌ترین صحنه تئاتر شهر یا هر تئاتری در این شهر اجرا می‌شد، به دلایلی به بزرگ‌ترین بلک‌باکس تئاتر شهر راه پیدا کرده است. ما در نمایش با عنصر میزانسن به‌عنوان یک خصوصیت معنادار که از یک ایده اجرایی مشخص ساخته شده باشد، روبه‌رو نیستیم و بیشتر آدم‌ها می‌ایستند یا می‌نشینند تا دیالوگ‌های خود را بازگو کنند، گویی که این دنیایی از خشک‌سالی است و صحنه خالی از زایش و برکت، از ملال پر شده است.




مطالب مرتبط

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری
گفت‌وگو با کاظم نظری، مدیرکل هنر‌های نمایشی

از عملکرد شورای ارزشیابی و نظارت تا پای کار بودن مدیران تئاتری

کاظم نظری با اشاره به عملکرد مثبت شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش و نبود نگاه شخصی و سلیقه‌ای در بررسی آثار، از پای کار بودن همه مدیران تئاتری سخن گفت.

|

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود زنده‌یاد «مجید فروغی» برگزار شد

مراسم یادبود مجید فروغی، فعال رسانه‌ای و مدیرروابط عمومی روز گذشته با حضور خانواده، جمعی از هنرمندان، بازیگران، مدیران و کارکنان معاونت امورهنری، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، اداره کل هنرهای تجسمی، دفتر موسیقی، بنیاد رودکی، دفتر آموزش، سازمان ...

|

در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار
در گفت‌وگو با کاوه مهدوی مطرح شد

«آبی‌گونه»؛ نمایشی با محوریت اخلاق با پرهیز از کلیشه‌ و شعار

کاوه مهدوی، نویسنده و کارگردان نمایش «آبی‌گونه» می‌گوید، بسیاری از مسائل  و موضوعات در شخصیت و فرهنگ ما نهادینه شده است و موفقیت یک اثری هنری در پرهیز از پرداخت شعارگونه و دوری از کلیشه‌های مرسوم است.

|

گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر  همان کشتی نجات‌دهنده است
گفت‌وگو با مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از»

جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده است

مرتضی کوهی، نویسنده و کارگردان نمایش «پس از» با بیان اینکه در این اثر به جنبه رهایی‌بخش و نجات‌دهنده هنر تاکید دارد، گفت جایی که فضا متلاطم است، جایی که آرامش درگیر چالش‌های عجیب می‌شود؛ هنر همان کشتی نجات‌دهنده و همان ریسمان محکمی است که می‌توان به آن متوسل شد.

|

آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت
آمار فروش تالار هنر و سنگلج اعلام شد

«هوش پشه‌ای» با صدای هوتن شکیبا بیش از 100 میلیون فروخت

آمار فروش و تماشاگران نمایش‌ تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه 17 فروردین‌ ١۴٠٣ اعلام شد. طبق این گزارش نمایش «هوش پشه‌ای» به کارگردانی سامان کرمی و بازی هوتن شکیبا با 24 اجرا به فروشی 130 میلیون تومانی دست پیدا کرد.

|

نظرات کاربران